Według informacji wskazanych w badaniu Minds&Roses i Allegro z 2024 roku, dla większości konsumentów w Internecie początkiem ścieżki zakupowej klientów jest chęć zdobycia wiedzy o cenie produktu oraz zorientowanie się w dostępnej ofercie1. Z drugiej strony natrętność reklam oglądanych produktów jest wymieniana w raporcie Gemius Polska jako jeden z głównych problemów zgłaszanych przez użytkowników e-sklepów2. Warto zatem podsumować, jakie wizualne formy marketingu w Internecie są obecnie najskuteczniejsze przy próbie dotarcia do grupy docelowej i jak ich mądrze używać.
Profesjonalne fotografie reklamowe w e-commerce
Klienci oczekują, że zobaczą na stronie dokładnie to, co kupują, zwłaszcza gdy nie mają możliwości obejrzenia produktu na żywo. Fotografie przedstawiające asortyment na neutralnym tle, muszą być nie tylko estetyczne, ale również funkcjonalne, ponieważ umożliwiają konsumentom zapoznanie się z wyglądem towarów. Dobrej jakości zdjęcia mogą więc znacząco zwiększyć konwersję w sklepie internetowym.
W przypadku branży jubilerskiej szczególne znaczenie ma fotografia biżuterii. Blask kamieni szlachetnych i precyzja wykonania bransoletki lub pierścionka są trudne do oddania bez wyraźnego zdjęcia w dużej rozdzielczości. Estetyczne zdjęcia reklamowe pozwalają klientom docenić wartość i unikalność produktu, co przekłada się m.in. na wzrost zaufania do marki.
Wykonane fotografie mogą być potem wykorzystywane w materiałach promocyjnych, katalogach czy na mediach społecznościowych, aby zwiększyć zasięg oddziaływania. Nie bez znaczenia jest również fakt, że atrakcyjne wizualnie treści są chętniej udostępniane przez użytkowników, dzięki czemu dodatkowo rośnie potencjał kampanii marketingowej.
Innowacyjne rozwiązania wizualne w marketingu internetowym
Wzmacnianie przekazu marketingowego wymaga stosowania nowatorskich rozwiązań wizualnych, które wyróżnią ofertę na tle konkurencji. Jednym z nich są zdjęcia 360 stopni, które umożliwiają interaktywne oglądanie produktu z każdej strony. Użytkownicy mogą samodzielnie obracać obraz, co zwiększa ich zaangażowanie w proces zakupowy i pozwala na dokładne zapoznanie się z produktem.
Kolejnym cennym narzędziem są wizualizacje produktów, czyli stworzone cyfrowo modele towarów, często wykorzystywane w branżach takich jak meblarstwo, architektura czy nieruchomości. Pozwalają na prezentację przedmiotów, które jeszcze nie istnieją fizycznie lub są trudne do sfotografowania w tradycyjny sposób. Dzięki wizualizacjom można w atrakcyjny sposób przedstawić koncepcje produktów, co jest niezwykle użyteczne w kampaniach crowdfundingowych czy podczas prezentacji inwestorskich.
Natomiast rendering produktów to zaawansowana technika generowania realistycznych obrazów na podstawie modeli 3D. Umożliwia przedstawienie produktu w różnych kontekstach, kolorach czy aranżacjach, co zwiększa atrakcyjność oferty i pomaga klientom w decyzjach zakupowych. Wykorzystanie takich form marketingu świadczy o innowacyjności firmy i może przyciągnąć uwagę technologicznie zaawansowanych konsumentów.
Warto ponadto wspomnieć o wideo produktowym. Daje szansę zawarcia w warstwie audialnej dodatkowych informacji dotyczących np. zastosowania towaru, co można od razu zilustrować w materiale filmowym. Dbałość o jakość nagrania i dźwięku oraz atrakcyjność przekazu audiowizualnego sprawia, że to jedna z droższych form prezentacji asortymentu. Można jednak wyselekcjonować najważniejsze produkty z oferty i cyklicznie powiększać kolekcję spotów.
Spójność działań w ramach marketingu wizualnego
Efektywność marketingu wizualnego zależy nie tylko od jakości pojedynczych elementów, ale przede wszystkim od ich wzajemnej spójności. Współpraca między grafikami, specjalistami UX i UI oraz zleceniodawcami, takimi jak fotografowie, sprzyja osiąganiu zamierzonych celów.
Wypracowana koncepcja powinna uwzględniać realizację tych samych założeń w różnych formach prezentacji oferty – powinno to dotyczyć zarówno packshotów, zdjęć reklamowych, wizualizacji, jak i produkcji audiowizualnych. Wyróżnikiem marki może być np. kolor lub jego charakterystyczna tonacja, tożsama dla wszystkich materiałów graficznych i filmowych. Przykładem takiego podejścia jest sesja fotograficzna produktów zrealizowana na tym samym tle.
Spójny przekaz wizualny buduje silną identyfikację marki i ułatwia odbiorcom jej rozpoznanie na różnych platformach. Sprzyja ponadto budowaniu świadomości spontanicznej, dzięki poprawie widoczności elementów charakterystycznych dla produktu i właściwej ekspozycji logo lub innego znaku firmowego. Konsument, który ma kontakt z jednolitym i przemyślanym przekazem, wykazuje większą skłonność do ponownych zakupów i polecania marki innym.
Konieczne jest również zadbanie o responsywność strony internetowej i dostosowanie jej wyglądu zarówno do komputerów stacjonarnych, jak i urządzeń mobilnych. Najnowsze statystyki pokazują, że obecnie konsumenci znacznie częściej używają podczas e-zakupów telefonów komórkowych/smartfonów (79%) niż komputerów przenośnych (64%)3.
Niezoptymalizowana strona zniechęca potencjalnych klientów i wpływa negatywnie na wizerunek marki. Użytkownicy urządzeń mobilnych mogą opuścić stronę, jeśli ładuje się ona dłużej niż kilka sekund. Dlatego tak ważne jest, aby wszystkie elementy wizualne były odpowiednio skalowane i prezentowały się atrakcyjnie niezależnie od wielkości ekranu. Współpraca z doświadczonymi specjalistami UX i UI pozwala na stworzenie intuicyjnego i przyjaznego dla użytkownika interfejsu, co przekłada się na wyższy poziom satysfakcji klienta.
Dodatkowo warto zwrócić uwagę na optymalizację elementów wizualnych pod kątem SEO. Odpowiednie opisy zdjęć, tytuły i znaczniki alt mogą wpłynąć na lepszą widoczność strony w wynikach wyszukiwania. Strony z optymalizowanymi obrazami notują znacznie większy ruch organiczny – pamiętaj więc by przekazać fotografowi wymagania od osób zarządzających stroną!
Nie można więc lekceważyć technicznych aspektów marketingu wizualnego, które w połączeniu z estetyką tworzą kompleksowe rozwiązanie marketingowe.
Postaw na nowoczesne formy marketingu w Internecie
W obliczu rosnącej roli mediów wizualnych, inwestycja w innowacyjne formy marketingu w Internecie staje się niezbędna dla każdej firmy chcącej osiągnąć sukces w sieci. Wykorzystanie takich narzędzi jak packshoty czy interaktywne wizualizacje może znacząco zwiększyć atrakcyjność oferty i przyciągnąć nowych klientów. Spójne działania w ramach marketingu wizualnego, oparte na współpracy różnych specjalistów, pozwalają na zbudowanie silnej i rozpoznawalnej marki.
Nie zapominajmy również o technicznych aspektach, takich jak responsywność strony czy optymalizacja SEO elementów wizualnych. Zachęcamy do skorzystania z usług profesjonalnego studia fotograficznego, które pomaga wyróżnić się na tle konkurencji i skutecznie dotrzeć do grupy docelowej. Inwestycja w jakość przekłada się na realne korzyści biznesowe i budowanie trwałych relacji z klientami, co w dłuższej perspektywie stanowi fundament sukcesu każdej marki.
Fp360.pl pomaga dobrać odpowiednie parametry dla fotografii i przygotowuje reformaty zdjęć pod konkretne wytyczne zamawiającego. Ponadto doradzamy w zakresie najlepszych sposobów pokazania na zdjęciu wybranych kategorii produktów i opracowujemy spójną koncepcję marketingu wizualnego marki na podstawie analizy grupy odbiorców. Dzięki naszemu wsparciu, dobierzesz te środki przekazu, które Twoi klienci uznają za najbardziej pomocne przy podejmowaniu decyzji zakupowych.
- Customer Journey 2024. Poszukiwanie i zakup produktów online, Minds&Roses, Allegro, dostęp: https://allegro.pl/reklama/customer-journey-2024, s. 11. ↩︎
- E-commerce w Polsce 2024, Gemius, Polskie Badania Internetu, IAB Polska, dostęp: https://gemius.com/documents/66/RAPORT_E-COMMERCE_2024.pdf, s.97. ↩︎
- Ibidem, s. 222. ↩︎