Czarno na białym? Nie zawsze
We wcześniejszych wpisach zajmowaliśmy się fenomenem tła białego, jak i zastosowania jego niestandardowych wariantów. Czy wyczerpaliśmy już tematykę teł? A skąd! Tym razem pochylimy się nad tym, jak wykorzystujemy czarne tło na zdjęciu produktowym. Jakie znaczenia mu przypisujemy? Chociaż popularnie utarło się, że czarny wyszczupla, to tło w tym kolorze nierzadko robi… wypasiony efekt :)
Czarne tło, czyli tu jest jakby luksusowo
Na packshotach czarne tło kojarzy nam się przede wszystkim ze sznytem, wytwornością. Zastanówmy się – gdy mówimy o fotografii produktowej z czarnym tłem, to jakie przedmioty wyobrazimy sobie na nim? Często jest to biżuteria, zegarki, galanteria, perfumy, elektronika, ceramika, meble, auta. Te przedmioty nie muszą być w rzeczywistości kosztowne, ale już samo użycie czerni, oczywiście z odpowiednim oświetleniem i wykadrowaniem, buduje poczucie ich ekskluzywności. Czarny kolor w tle pięknie akcentuje wszelkie błyski metali i kamieni szlachetnych. Dobrze podkreśla powierzchnie lustrzane. Zresztą lustrzane odbicie na „czarnym packshocie” również może prezentować się fenomenalnie.
Siła kontrastu
Czerń sama w sobie jest mocnym kolorem i z tego powodu trudnym do ogrania np. z pastelami. Ale już jako kontrapunkt dla przedmiotów o intensywnej, nasyconej kolorystyce, sprawdza się świetnie. W dodatku także dla tych, z którymi nie są w pierwszej kolejności kojarzone. Do takich przykładów należą produkty spożywcze. Czerń nie jest dla nas apetyczna – jak pokazują badania, kojarzy nam się z gorzkim smakiem. A jednak wyroby cukiernicze i piekarnicze, kawa, czekolada, alkohol plus czarne tło – taki zestaw wygląda już przecież jak asortyment z wyższej półki.
Czerń na dalszym planie uwypukla nie tylko kontrasty kolorystyczne, ale i różnice w fakturach. Metalowy zegarek ze skórzanym paskiem, trunek w kryształowej karafce – potrafimy sobie w głowie wymalować takie efektowne fotograficzne zestawienia.
Przemysł? Przemyśl czarne tło
Czarne tło udźwignie swoją rolę również dla packshotów wykonanych dla branży przemysłowej. Spotykamy tak sfotografowane i części maszynowe, i elementy konstrukcyjne, i akcesoria meblowe. Mimo że nie jest to najpopularniejsze rozwiązanie, to jednak pomyślmy, jak fantastycznie wyglądają katalogi produktowe zaprojektowane w oparciu o zdjęcia z czarnym tłem. Co tu dużo mówić – są charakterystyczne. I charakterne.