Blog o fotografii produktowej

Jak właściwie zoptymalizować zdjęcia dla e-commerce?

Nie ma dobrze konwertującego sklepu internetowego bez odpowiednich, zachęcających do zakupu, zdjęć produktowych! Oprócz aspektów wizualnych zdjęcia i tego jakie wrażenie wywiera na odbiorcy, dla całokształtu pozytywnego doświadczenia użytkownika ze sklepem, bardzo ważna jest właściwa optymalizacja zdjęć. Przygotowując fotografie reklamowe oraz te dedykowane do kart produktowych zwróć uwagę na to, aby zdjęcie nie tylko właściwie przedstawiało przedmiot sprzedaży, ale też odpowiednio współpracowało z silnikiem strony. W poniższym artykule dowiesz się, dlaczego optymalizacja zdjęć produktowych jest tak istotna, jakie korzyści niesie ze sobą dla e-commerce, a także jakie praktyki można zastosować, aby osiągnąć najlepsze rezultaty.

Dlaczego optymalizacja zdjęć jest ważna w e-commerce?

Pierwszym, kluczowym z perspektywy twoich klientów, czynnikiem właściwej optymalizacji zdjęć jest to, aby były one wysokiej jakości. Im więcej zdjęć przedstawiających produkt z różnej strony oraz zbliżeń na istotne detale, tym bardziej odbiorca zainteresuje się produktem oraz zwiększy się jego zaangażowanie na stronie.

Nie zapominajmy przy tym, że aby do wspomnianego zaangażowania w ogóle doszło, klient nie może zrezygnować z przeglądania domeny, zanim ta się w pełni załaduje. Może się tak stać jeśli zawarte na stronie grafiki będą zbyt ciężkie. Optymalizacja rozmiaru zdjęć poprawia szybkość działania strony, która jest kluczowa dla doświadczeń użytkownika. Wielkość plików graficznych bezpośrednio przekłada się na czas ładowania strony, dlatego to istotne, aby umieszczać na stronie zdjęcia w odpowiedniej wielkości i formacie. Nawiązujemy tu jeszcze raz do kwestii wrażeń estetycznych, ponieważ to. na ile skompresowane zdjęcia umieścisz na stronie, przedłoży się bezpośrednio nie tylko na czas ładowania, ale też na finalny wygląd grafiki na stronie.

Najpierw wielkość i format!

Pierwszym krokiem w optymalizacji jest wybór odpowiedniego formatu i rozdzielczości zdjęć. Zdjęcia powinny być dostosowane do wielkości, jakiej potrzebuje dana strona. Nie ma sensu używania obrazów o rozdzielczości 4000×3000 px, jeśli wyświetlają się tylko jako miniaturki o rozmiarze 300×200 px (czego serdecznie nie polecamy!). Formaty takie jak JPEG, PNG czy WebP z kolei różnią się wagą plików i stopniem kompresji. JPEG jest powszechnie używany ze względu na dobrą jakość przy umiarkowanej wielkości plików. PNG, z kolei, jest bardziej odpowiednie do zdjęć z przezroczystością, ale generuje cięższe pliki. WebP oferuje kompromis pomiędzy jakością a rozmiarem pliku. W dużym uproszczeniu, wybór zależy od tego z jakiego silnika strony internetowej korzystasz oraz czy miniatury zdjęć produktowych będą mogły być powiększane przez użytkownika. 

Pomyśl o użytkownikach urządzeń mobilnych

W erze urządzeń mobilnych konieczne jest zadbanie o responsywność strony internetowej. Optymalizacja zdjęć dla różnych urządzeń jest kluczowa. Zdjęcia powinny być dostosowane do mniejszych ekranów, bez utraty jakości. Ponadto, obsługa niektórych wyświetlaczy wymaga dostarczenia obrazów o wyższej rozdzielczości, aby zachować ostrość na ekranach o wysokiej gęstości pikseli. Pamiętaj, że silniki e-commerce pozwalają modyfikować treść strony zależnie od tego czy odbiorcą będzie użytkownik mobilny, czy na przykład laptopa. Dopasuj rozmiar zdjęcia adekwatnie do urządzeń, z których mogą korzystać Twoi Klienci, żeby niezależnie od sytuacji dostarczyć im jak najlepsze doświadczenia zakupowe w twoim sklepie internetowym. W fp360.pl zawsze indywidualnie ustalamy z Klientem, w jakim formacie, wielkości oraz przestrzeni kolorystycznej oczekuje od nas zdjęć, aby skutecznie wykorzystać przygotowane przez nas grafiki i czerpać z ich publikacji w e-commerce realne korzyści.

Unikatowe opisy ALT i nazwy plików

Nie jest to “naszą działką” jako fotografów, ale przy okazji tego artykułu podpowiadamy, że wprowadzanie unikatowych i opisowych nazw plików oraz treści ALT dla zdjęć, nie tylko poprawia pozycjonowanie e-sklepu w wyszukiwarce treści, ale także ułatwia zrozumienie treści obrazu osobom korzystającym z czytników ekranowych. Unikatowe opisy ułatwiają indeksowanie przez wyszukiwarki, co może przyczynić się do lepszego pozycjonowania twojego sklepu.

Lazy Loading

Powyżej zostało przedstawionych wiele wytycznych właściwej optymalizacji zdjęć, ale czasem mimo dostosowania się do nich, mamy prawo obawiać się, czy ilość oraz jakość zaimplementowanych plików, nie spowolni zbytnio ładowania strony i nie stracimy przez to potencjalnych Klientów. Na szczęście “potrzeba jest matką wynalazków”, więc powstała technika “lazy loading” , która pozwala na ładowanie obrazów tylko wtedy, gdy są widoczne na ekranie użytkownika. Dzięki temu oszczędzasz przepustowość, a strona ładowana jest szybciej. Implementacja lazy loading jest stosunkowo prosta i może znacznie poprawić doświadczenie użytkownika. Tego typu rozwiązanie jest stosowane na przykład dla wykonywanych w naszym studiu, zdjęciach 360. Pomimo tego, że prezentacja obrotowa składa się z minimum 36 kadrów (nie raz nawet 144!), dodanie do karty produktowej tzw. “obrotówki”, nie spowalnia działania strony, właśnie dzięki zastosowaniu lazy loading.

Różne wytyczne platform sprzedażowych

Oprócz zarządzania własnym sklepem internetowym, wielu sprzedawców wspomaga rozwój swojego biznesu poprzez równoległą sprzedaż za pośrednictwem dedykowanych do tego platform takich jak: Allegro, eBay czy Amazon. Miej z tyłu głowy, że optymalizacja zdjęć na Allegro czy innych marketplace, będzie się wiązać z innymi wytycznymi. Dostosowanie grafik do wymogów konkretnej platformy w połączeniu z odpowiednią estetyką zdjęcia, pozwoli konkurować z innymi ofertami widocznymi na listingu. Odpowiednia miniatura zdjęcia ofertowego będzie także warunkować to czy twoja oferta znajdzie się na liście wyników wyszukiwania na górze, czy na jej szarym końcu. Brak odpowiedniej optymalizacji zdjęć może też niejednokrotnie uniemożliwić publikację grafik lub całej oferty, w danym marketplace. Jeżeli korzystasz z tego typu platform i nie jesteś pewien czy przyjęta przez ciebie optymalizacja jest prawidłowa, śmiało skonsultuj się z fotografem fp360.pl, który będzie przygotowywał zdjęcia dla twojej marki. Wymogi konkretnych platform sprzedażowych potrafimy wyrecytować nawet po nagłym wybudzeniu w środku nocy!

Do meritum!

Optymalizacja zdjęć produktowych w e-commerce to nie tylko kwestia estetyki, ale również kluczowy element skutecznej strategii sprzedażowej online. Poprawa szybkości ładowania strony, jakości obrazów oraz zgodność z różnymi urządzeniami to elementy, które mogą znacząco wpłynąć na doświadczenie klienta i poziom konwersji. Dlatego warto inwestować czas i zasoby w dokładną optymalizację zdjęć, by zdobyć przewagę konkurencyjną w świecie e-commerce.

Podziel się:

Facebook
Twitter
LinkedIn

Blog o fotografii produktowej

Nasza praca to nie tylko zdjęcia, ale także pasja, którą pragniemy dzielić się na wiele sposobów. Jednym z nich jest nasz blog, w którym przedstawiamy wszystkie ciekawostki i tajniki dotyczące pracy w studio fotograficznym. Szukasz porad od profesjonalistów z branży? Zapraszamy do lektury!

Social Media

Najpopularniejsze

Zobacz również

Powiązane posty