Blog o fotografii produktowej

Jak zrobić dobre zdjęcia na Allegro?

Jak robić dobre zdjęcia na Allegro

Portal Allegro.pl jest największym portalem aukcyjnym w Polsce. Dla wielu sprzedawców jest on głównym sposobem dotarcia do klienta. Z racji popularności platformy Allegro konkurencja na portalu jest ogromna. Dotyczy to praktycznie każdej dziedziny. Wielu z nich sprzedaje te same, bądź bardzo podobne produkty. W tej sytuacji potrzeba naprawdę sporo wysiłku, aby wyróżnić się na tle innych. Podpowiadamy, jak zrobić dobre zdjęcia na Allegro – zgodnie ze standardami serwisu.

Czy zdjęcia produktowe sprzedają? 

Można oczywiście spróbować obniżać ceny, jednak nie zawsze jest to wystarczające i przede wszystkim – opłacalne. Większość klientów „kupuje oczami”, zatem niezwykle istotne jest to, jak zaprezentujemy produkty na zdjęciach, które odbiorca zwykle szybciej zauważy niż przeczyta jego nazwę czy opis. Statystyki pokazują, że lepsze zdjęcia produktowe rzeczywiście wpływają na wzrost sprzedaży.

Według portalu Allegro czytelniejsze zdjęcia zwiększają sprzedaż nawet o 12%.

W poniższym wpisie chcielibyśmy zaprezentować, w jaki sposób dzięki dobrym zdjęciom produktowym można wpłynąć na sprzedaż swoich produktów nie tylko na wspomnianym Allegro, ale także w swoim sklepie internetowym.

Zasady zamieszczania zdjęć na Allegro

Od lutego 2017 roku Allegro wprowadził nowe zasady dla zdjęć wykorzystywanych w aukcjach. Zgodnie z nimi produkty na zdjęciach powinny się lepiej prezentować oraz być dobrze widoczne na każdym urządzeniu, również na małych ekranach telefonów. Zasady rozdzielono na te dotyczące zdjęć głównych (miniaturek) oraz pozostałych zdjęć z galerii i opisu. W przypadku miniaturek przede wszystkim chodzi o umieszczanie produktów na białym tle (zdjęcie packshotowe) oraz rezygnację z zbędnych napisów i logotypów. Na zdjęciach do galerii możemy już umieszczać więcej informacji, jednak głównie chodzi o to, aby nie było na nich bałaganu, a jedynie dobrze i dokładnie zaprezentowany przedmiot.

Zdjęcia produktowe a sprzedaż – analiza aukcji z przykładami, jak zrobić dobre zdjęcia na Allegro

Jest wiele sposobów na zwiększenie sprzedaży naszych produktów i jednym z nich są właśnie dobre zdjecia produktowe. Poniżej przedstawimy kilka przykładów wskazujących na to, że lepszymi zdjęciami bardziej zachęcimy klientów do ich zakupu. Omówimy także znaczenie:

  • pozycji zdjęcia głównego oraz zdjęć w galerii,
  • ilości i jakości zdjęć umieszczanych w ofercie,
  • obróbki graficznej.

1. Pozycja pierwszego zdjęcia (miniaturki)

Przy wystawianiu oferty na Allegro największą uwagę powinniśmy poświęcić pierwszemu zdjęciu. Klient zazwyczaj nie ogląda dokładnie każdego produktu z danej kategorii, tylko przegląda stronę główną z wynikami. W efekcie klika w konkretny produkt, dopiero gdy go coś w nim zainteresuje. Dlatego tak ważne jest przyciąganie uwagi atrakcyjnym, pierwszym zdjęciem.
Na przykładzie poniższych zdjęć widzimy, które z nich bardziej przyciągało klientów. Oferty sprzedaży skrzynek pocztowych na listy pochodzą od tego samego sprzedawcy i są identyczne z jednym małym wyjątkiem – zamieniony został pierwszy packshot. W pierwszej sytuacji zdjęcie wykonano pod kątem, produkt zajął większą część kadru i nie został prześwietlony. Podkreślono jedynie oświetleniem jego górną część. Sprzedaż w jego przypadku była 4-krotnie większa niż w ofercie, w której jako pierwsze wybrano zdjęcie na wprost oraz lekko prześwietlone z góry. Możliwe, że tym sposobem sprzedawca sprawdzał, które zdjęcie będzie bardziej przyciągało klientów. Tym samym, odkrył sposób, jak zrobić dobre zdjęcia swoich produktów na Allegro.

Jak zrobić dobre zdjęcia do oferty Allegro: packshot - skrzynka pocztowa prawidłowo wykadrowana i oświetlona.
Dobry koncept na fotografowanie produktów pozwala przykuć uwagę kupujących.
Zdjęcie typu packshot - skrzynka pocztowa prześwietlona lekko z góry.
Fotografia przedmiotów musi być zaplanowana i precyzyjna – błędów w oświetleniu nie uratuje nawet dobry retuszer.
Zdjęcie typu packshot - porównanie zdjęć.
Ten sam produkt – różna sprzedaż. Warto dobrze przemyśleć swój wybór wstawiając zdjęcia do sklepu internetowego.

2. Pozycja zdjęcia w opakowaniu  

Podobna sytuacja jak poprzednio została przedstawiona poniżej:

Zdjęcie produktowe - dokładne odwzorowanie szczegółów.
Packshot – samodzielny produkt na białym tle.
Packshot - produkt sfotografowany w opakowaniu.
Zdjęcia opakowań warto pokazać, jednak niekoniecznie jako zdjęcie główne oferty.

W obu przypadkach wykorzystano te same zdjęcia, jednak umiejscowiono je w innej kolejności. Przy wyborze zdjęcia samego produktu jako zdjęcia głównego zanotowano znacznie większą sprzedaż. Owszem, fotografię produktu w opakowaniu zawsze warto dodać do galerii, jednak nie sprawdzi się ono specjalnie jako zdjęcie główne. Opakowany przedmiot nie będzie już tak dobrze widoczny na miniaturce. W tym przypadku pudełko rozprasza oraz optycznie pomniejsza przedmiot. Jak można zauważyć – nie jest to korzystne w odbiorze.

3. Ilość i jakość zdjęć

Kolejnym przykładem jest kluczyk samochodowy. Zdjęcie częściej kupowanego produktu przedstawia jego dwie strony na głównym zdjęciu. Odpowiednie oświetlenie sprawia, że widoczna jest także struktura powierzchni kluczyka oraz wszystkie szczegóły. Od razu zauważamy logo, przyciski, srebrny guzik, a także wgłębienie wokół niego. Odpowiednio doświetlono także połyskujące elementy oraz podkreślono jakość metalu. Szczegóły te zauważymy także na miniaturkach. W przypadku drugiego zdjęcia widzimy jeden, dość jednolity kluczyk, bez uwypuklania żadnych detali. Wpływ na większą popularność pierwszego kluczyka może mieć również liczba zdjęć zamieszczonych w ofercie. Klient który zapoznał się z bogatszą galerią, zyskuje przekonanie, że zobaczył produkt z każdej strony, co ułatwia mu decyzję o zakupie. Więcej na temat podobnych niuansów, technicznych i estetycznych piszemy tutaj.

Zdjęcie produktowe - dokładne odwzorowanie szczegółów. Przykład, jak zrobić dobre zdjęcia do oferty na Allegro.
Przykład, jak przygotować zdjęcia na aukcje internetowe.
Zdjęcie produktowe - pojedynczy produkt bez detali.
Zdjęcie główne i miniatury – raczej mało ciekawie wykonane packshoty.

Porównywalną sytuację przedstawiono poniżej na przykładzie drewnianych widelców:

Zdjęcie produktowe na białym tle.
Oferta tylko ze zdjęciem głównym na białym tle.
Zdjęcie produktowe amatorskie, niewycięte z tła. Pokazuje jak nie robić zdjęć na Allegro.
Białe tło to aktualny standard w ofertach Allegro – tu nie zastosowano się do zaleceń serwisu.

Jak widać dodanie większej liczby zdjęć do galerii zdecydowanie ułatwia klientowi zakup. W obu zaprezentowanych przypadkach mamy do czynienia z amatorskimi zdjęciami. Pierwszy sprzedawca dodał jako miniaturkę packshot produktu na białym tle, co znacznie bardziej przyciąga uwagę klientów. Jak widać zdjęcie produktu na tle innym niż białe sprawia, że produkt zlewa się z tłem i w większości przypadków pomijamy ten produkt podczas zakupów internetowych. Dodatkowo  zlekceważone zostały zasady wyznaczone przez Allegro a zdjęcie nie jest nawet wycięte z tła. Nie wygląda profesjonalnie na tle konkurencji i nie buduje zaufania do sprzedawcy.

4. Jakość zdjęć, odwzorowanie koloru

Na koniec przedstawimy jak ważne są nie tylko dobre zdjęcia produktów, ale także obróbka graficzna. Fotografia odzieży jest jedną z najczęstszych, z jakimi pracujemy. Przykładem jest tiulowa spódniczka, która ze względu na fason i fakturę nie należy do rzeczy prostych do fotografowania. Jest to przykład zdjęcia typu „flatlay”, na który trzeba poświęcić więcej czasu. Szczególnie istotne jest tu odpowiednie doświetlenie tła, jako że jest to drobna, ażurowa tkanina, której szparowanie nie wchodzi w grę ze względu na czasochłonność procesu. Następnie dużą rolę odgrywa praca grafika, który musi rozjaśnić elementy z siatki, tak aby widoczna była jej struktura. Pierwszy przykład poniżej przedstawia prawidłowo wykonane zdjęcia. Wiernie odwzorowano kolory produktu. Dzięki odpowiedniemu ułożeniu i oświetleniu uzyskano efekt lekkości i zwiewności.

Przykład, jak zrobić dobre zdjęcia na Allegro, które sprzedaje. Prawidłowo wykonane zdjęcie spódniczki typu "duch".
Fotografia odzieży – zdjęcie ubrań typu „flatlay”.
Fotografia spódniczki - zbliżenie na strukturę materiału. Taki detal także podpowiada, jak zrobić dobre zdjęcia na Allegro.
Zbliżenie na produkt – przykład, jak zrobić zdjęcia ubrań w atrakcyjny sposób.

Zdecydowanie gorzej prezentują zdjęcia tej samej spódniczki od innego sprzedawcy. Zdjęcia są znacznie ciemniejsze, przez co widoczne jest szarawe tło. Szparowanie zdjęcia pozostawia wiele do życzenia, bo sprawia to wrażenie, jakby spódniczka nie była wykonana z drobnej siatki, ale materiał  był szary na dole. Oświetlenie i ułożenie produktu również nie zostało dopracowane. Wydaje się ona być płaska, bez objętości, którą spódniczki tego typu się wyróżniają. Wszystkie zdjęcia są dość szare i smutne – nie zachęcają do zakupu, co widać w statystykach sprzedaży.

Zdjęcie typu duch - przykład nieprawidłowego szparowania. Miniatura jest przykładem jak nie zrobić dobrego zdjęcia na Allegro.
Kolejne „flatlaye” – na zdjęciach widać typowe błędy warsztatowe w oświetleniu i szparowaniu.

Jak zrobić naprawdę dobre zdjęcia produktowe na Allegro?

Sprzedaż swoich produktów na Allegro nie jest prostą sprawą, szczególnie, jeśli ma się dużą konkurencję w branży. Trzeba dołożyć wielu starań, aby wyróżnić się na tle innych. Na portalu Allegro najważniejsze jest dobre pierwsze wrażenie. Zainteresowanie klienta trzeba wzbudzić już na etapie przeglądania strony z wynikami wyszukiwania. Warto stosować się do obecnych zasad umieszczania zdjęć, które ustalił portal. Zalecają one skupienie na produkcie poprzez umieszczenie go na białym tle oraz rezygnację ze zbędnych informacji na zdjęciu.

Jeśli nadal nie wiesz, jak zrobić dobre zdjęcia na Allegro, warto zgłosić się do fotografa produktowego. Profesjonalista dostarczy zdjęcia spełniające wszystkie wymogi. Ponadto podkreśli na nich wszelkie walory produktów, na które z pewnością zwrócą uwagę przyszli klienci. Ceny zdjęć produktowych są zróżnicowane – w zależności od efektu, który klienci chcą osiągnąć – więc każdy z nich ma możliwość dopasowania do siebie odpowiedniego wariantu cenowego.

Natomiast zainteresowanych dodatkowymi trikami zachęcamy do zapoznania się z nieoczywistym poradnikiem robienia zdjęć produktowych.

Podziel się:

Facebook
Twitter
LinkedIn

Blog o fotografii produktowej

Nasza praca to nie tylko zdjęcia, ale także pasja, którą pragniemy dzielić się na wiele sposobów. Jednym z nich jest nasz blog, w którym przedstawiamy wszystkie ciekawostki i tajniki dotyczące pracy w studio fotograficznym. Szukasz porad od profesjonalistów z branży? Zapraszamy do lektury!

Social Media

Najpopularniejsze

Zobacz również

Powiązane posty