Z raportu Customer Journey 2024 wynika, że aż 61% badanych w czasie całej ścieżki zakupowej przynajmniej raz odwiedziło Allegro1. Również przedsiębiorcy cenią sobie ten portal, często wybierając go jako główne miejsce sprzedaży towarów.
Wewnątrz platformy handlowej panują warunki konkurencji doskonałej, co sprawia, że rywalizacja o uwagę klienta jest bardzo zacięta. W obrębie jednej kategorii użytkownicy mogą porównywać kilkanaście lub nawet kilkadziesiąt niemal identycznych produktów. Jak zatem sprawić, aby potencjalny nabywca wybrał właśnie Twoją ofertę?
W pierwszej kolejności użytkownik zwraca uwagę na wygląd zdjęć. To właśnie fotografie w dużej mierze budują zaufanie do sprzedawcy i jego oferty. Dowiedz się, jak zrobić dobre zdjęcia na Allegro. We wpisie omawiamy listę wytycznych przygotowanych przez specjalistów tego portalu i porównujemy je z naszą wiedzą o fotografii produktowej.
Czy zdjęcia produktowe sprzedają?
Istnieje kilka strategii stymulowania sprzedaży na Allegro. Można próbować obniżać ceny, jednak nie zawsze jest to wystarczające i przede wszystkim – opłacalne.
Główne powody zakupu produktu na Allegro to: atrakcyjna cena (58%),
szybka dostawa (56%),
prostota i łatwość dostępu (48%)2.
Zanim zaczniesz ingerować w politykę cenową, upewnij się, czy Twoja oferta jest zgodna ze standardami platformy. Dlaczego to takie ważne?

Większość klientów „kupuje oczami”. Użytkownicy zazwyczaj w pierwszej kolejności zwracają uwagę na zdjęcie, a dopiero później czytają tytuł oferty oraz informacje o podstawowych parametrach produktu. Szczegółowy opis wyświetla się po wyborze oferty. Masz zaledwie kilka milisekund, aby przekonać użytkownika, że to Twój produkt zasługuje na więcej uwagi.
Zresztą to reguły gry rynkowej obowiązujące nie tylko w Allegro, ale w całym mikroświecie handlu przez Internet (wyszukiwarki Google, porównywarki cen i sklepy internetowe). Jeśli prowadzisz e-commerce, pojedyncze produkty też konkurują ze sobą. Promowanie bestsellerów jest powszechną praktyką, ponieważ generują one dużą część dochodu. Chcąc zwiększyć wielkość lub wartość sprzedaży, należy zainwestować w profesjonalne packshoty.
Czy zatem zdjęcia produktowe sprzedają? Oczywiście, że tak!
To właśnie dlatego Allegro opracowało zbiór zasad, które zwiększają szansę na transakcję, ale i upraszczają użytkownikom poruszanie się po platformie, czyniąc przyjemniejszą wędrówkę po drodze zakupowej.
Ogólne zasady umieszczania zdjęć na Allegro
Allegro zmienia się nieustannie. Platforma rozwija się, a sprzedawcy na własną rękę testują drobne modyfikacje, obserwując zmiany w wielkości sprzedaży. Allegro dąży jednak do jednolitego wyglądu portalu, co ma ułatwiać poruszanie się po nim.
Obecne Zasady dla zdjęć w galerii i w opisie zawierają rekomendacje dotyczące „dokładnej i szczegółowej prezentacji przedmiotów na każdym urządzeniu”. Oznacza to, że fotografie mają być dopasowane do wyświetlania zarówno przez użytkowników laptopów, jak i osób przeglądających ofertę na tablecie lub smartfonie.

Zasady podzielono na te dotyczące zdjęć głównych (miniaturek) oraz pozostałych zdjęć (z galerii i opisu). Na miniaturach powinno się prezentować produkty na jednolitym tle (zdjęcie packshotowe) – to fotografia, która wyświetla się jako pierwsza w ofercie oraz w wynikach wyszukiwania.
Dobre zdjęcie miniaturowe na białym tle zwiększa szanse na sprzedaż nawet o 12%3.
Należy ponadto zrezygnować z napisów, np. informujących o szczegółach realizacji zamówienia. Teksty mogą być pokazane, o ile są częścią produktu (np. tytuł książki). Allegro odradza umieszczanie własnych znaków firmowych, w tym logotypów. Można za to dodać logo marki producenta, jeśli np. sprzedajesz zegarki, a oznaczenie na tarczy jest zbyt małe, aby dostrzec je na miniaturze.
Natomiast na zdjęciach do umieszczenia w galerii można umieszczać więcej informacji, w tym m.in. zapisane liczbami i jednostkami miar wymiary przedmiotu (bez napisów: „długość”, „szerokość”, „głębokość”). Przed publikacją zadbaj o czytelność napisów i spójną orientację względem głównej fotografii.
Dodatkowo uwzględnij rozmiar zdjęcia. Minimalna długość fotografii do wstawienia w ofercie wynosi 500 pikseli (dłuższy bok). Natomiast maksymalny rozmiar zdjęcia na Allegro to 2560 x 2560 pikseli przy górnej wartości rozdzielczości na poziomie 26 Mpx. Pamiętaj również o doborze właściwego rozszerzenia pliku. Allegro przyjmuje fotografie zapisane jako plik JPG, JPEG lub PNG. W przypadku wstawiania zdjęć przez API, możliwe jest zastosowanie rozszerzenia WEBP.
Zdjęcia produktowe a sprzedaż – analiza aukcji z przykładami, jak zrobić dobre zdjęcia na Allegro

Poniżej przedstawimy kilka przykładów wskazujących na to, że dobre zdjęcia na Allegro są ważnym czynnikiem sukcesu sprzedawcy.
Omówimy także znaczenie:
- pozycji zdjęcia głównego oraz zdjęć w galerii,
- ilości i jakości zdjęć umieszczanych w ofercie,
- obróbki graficznej.
1. Pozycja pierwszego zdjęcia (miniaturki)
Przy wystawianiu przedmiotu na Allegro największą uwagę poświęć pierwszemu zdjęciu, które będzie wizytówką oferty4. Klient zazwyczaj nie przygląda się szczegółom każdego produktu z danej kategorii, tylko przewija kolejne wyniki wyszukiwania. Dopiero gdy go coś zainteresuje, klika w konkretną ofertę. Dlatego tak ważne jest przyciąganie uwagi atrakcyjną miniaturą.
Poniższe oferty sprzedaży skrzynek pocztowych na listy pochodzą od tego samego sprzedawcy i są niemal identyczne – z jednym małym wyjątkiem (fot. 1). Zamieniony został pierwszy packshot.

W pierwszej sytuacji zdjęcie wykonano pod kątem, a produkt zajął większą część kadru (fot. 2). Ponadto na przedmiocie nie odbija się światło. Jedynie górną część delikatnie uwypuklono oświetleniem. Dzięki temu sprzedaż była czterokrotnie większa niż w ofercie, w której jako pierwsze wybrano zdjęcie na wprost oraz lekko prześwietlone z góry (fot. 3).


2. Pozycja zdjęcia w opakowaniu
Podobna sytuacja jak poprzednio została przedstawiona poniżej:


W obu przypadkach wykorzystano identyczne fotografie, jednak umiejscowiono je w innej kolejności. Co istotne, przy wyborze obrazu samego produktu jako zdjęcia głównego zanotowano znacznie większą sprzedaż (fot. 4).
Fotografię produktu w opakowaniu warto dodać do galerii, jednak nie sprawdzi się ona jako zdjęcie główne. Zapakowany przedmiot nie będzie tak dobrze widoczny na miniaturce (fot. 5). Pudełko rozprasza uwagę oraz optycznie pomniejsza przedmiot. Jak można zauważyć – nie jest to też korzystne dla sprzedaży.
3. Liczba i jakość zdjęć w galerii
Kolejnym wybranym przykładem jest kluczyk samochodowy. Zdjęcie częściej kupowanego produktu przedstawia jego dwie strony na głównym zdjęciu (fot. 6). Odpowiednie oświetlenie sprawia, że widoczna jest także struktura powierzchni kluczyka oraz pozostałe szczegóły. Od razu można zauważyć logo producenta, przyciski, srebrny guzik, a także wgłębienie wokół niego. Ponadto doświetlono połyskujące elementy, przez co podkreślono jakość metalu. Szczegóły są widoczne także na miniaturkach.

W przypadku drugiego zdjęcia (fot. 7) widać pojedynczy kluczyk, bez uwypuklenia żadnych detali. Wpływ na większą popularność pierwszego kluczyka może mieć również liczba zdjęć zamieszczonych w ofercie. Klient, który zapoznał się z bogatszą galerią, zyskuje przekonanie, że zobaczył produkt z każdej strony, co ułatwia mu podjęcie decyzji o zakupie5. Więcej na temat podobnych niuansów, technicznych i estetycznych, piszemy tutaj.

Analogiczną sytuację przedstawiono poniżej na przykładzie drewnianych widelców:


Dodanie większej liczby zdjęć do galerii zdecydowanie ułatwia klientowi zakup. W obu zaprezentowanych przypadkach mamy do czynienia z amatorskimi zdjęciami. Pierwszy sprzedawca (fot. 8) dodał jako miniaturkę packshot produktu na białym tle, co skuteczniej przyciąga uwagę klientów.
Zdjęcie przedmiotu na tle innym niż białe (fot. 9) sprawia, że produkt zlewa się z tłem, dlatego łatwo pominąć taki produkt podczas zakupów internetowych. Ewidentnie zlekceważone zostały rekomendacje Allegro, a zdjęcie nie jest nawet wycięte z tła. Nie wygląda zatem profesjonalnie w porównaniu z ofertą konkurencji i tym samym nie buduje zaufania do sprzedawcy.
4. Odwzorowanie koloru
Na koniec chcemy zaznaczyć, że dobre zdjęcia na Allegro w dużej mierze zależą również od obróbki graficznej. Posłużymy się w tym przypadku przykładem ubrań.
Fotografia odzieży to usługa, którą często realizujemy. Przedstawioną poniżej tiulową spódniczkę, ze względu na fason i fakturę, trudno jest odwzorować na zdjęciu. Co należy zrobić? Rekomendujemy wybór zdjęcia typu „flatlay”, którego wykonanie jest bardziej wymagające.
Szczególnie istotne staje się odpowiednie doświetlenie tła. Drobna, ażurowa tkanina wyklucza możliwość szparowania (usunięcia tła). To właśnie dlatego grafik musi rozjaśnić elementy z siatki tak, aby widoczna była jej struktura.
Pierwszy przykład przedstawia prawidłowo wykonane zdjęcia (fot. 10 i 11). Wiernie odwzorowano kolory produktu – Allegro odradza stosowanie innego profilu niż sRGB. Dzięki odpowiedniemu ułożeniu i oświetleniu uzyskano efekt lekkości i zwiewności.


Zdecydowanie gorzej wyglądają zdjęcia na Allegro tej samej spódniczki, ale od innego sprzedawcy (fot. 12, 13, 14). Fotografie są znacznie ciemniejsze, a szparowanie zdjęcia też pozostawia wiele do życzenia. Zestaw zdjęć wywołuje wrażenie, jakby spódniczka nie była wykonana z drobnej siatki, a materiał był szary na dole.
Poza tym uzasadnione zastrzeżenia można mieć do oświetlenia i ułożenia produktu, przez co element ubioru wydaje się płaski. Nie widać też objętości, którą wyróżniają się tego typu spódniczki.
Wszystkie zdjęcia są zbyt ciemne i zamglone – nie zachęcają do zakupu, co negatywnie wpływa na statystyki sprzedaży.


Fot. 13. Przykład źle wykonanego zdjęcia produktu.

Fot. 14. Przykład źle wykonanego zdjęcia produktu.
Jak zrobić naprawdę dobre zdjęcia produktowe na Allegro?
Sprzedaż produktów na Allegro nie jest prostą sprawą. Szczególnie, jeśli ma się dużą konkurencję w branży. Trzeba dołożyć wielu starań, aby wyróżnić się na tle innych ofert.
Na portalu najważniejsze jest dobre pierwsze wrażenie. Zainteresowanie klienta trzeba wzbudzić już na etapie przeglądania strony z wynikami wyszukiwania. Warto stosować się do aktualnych zasad umieszczania zdjęć, rekomendowanych przez Allegro. Zalecają one skupienie na produkcie poprzez umieszczenie go na białym tle oraz rezygnację ze zbędnych informacji na zdjęciu.

Pamiętaj ponadto, że możesz użyć tylko tych zdjęć, do których masz prawa autorskie. To aspekt, o którym sprzedawcy często zapominają. Korzystają z fotografii znalezionych w internecie, umieszczanych w ofertach innych e-sklepów. Jeśli właściciel portalu to wykryje, może zgłosić nadużycie specjalistom Allegro. Wówczas otrzymasz ostrzeżenie lub Twoja oferta zostanie usunięta6.
Aby uniknąć nieprzyjemności, postaw na własne zdjęcia na Allegro. Studio fp360.pl po wykonaniu zlecenia przekazuje klientom prawa autorskie do fotografii – bez ograniczeń czasowych i terytorialnych.
Jeśli nadal nie wiesz, jak zrobić dobre zdjęcia na Allegro, zgłoś się bezpośrednio do fotografa produktowego. Dostarczymy Ci zdjęcia spełniające wszystkie wymogi. Podkreślimy na nich walory wizualne przedmiotów z Twojej oferty. Ceny zdjęć produktowych są zróżnicowane – w zależności od efektu, który klienci chcą osiągnąć. Każdy z nich ma możliwość dopasowania do siebie odpowiedniego wariantu cenowego.
Natomiast zainteresowanych dodatkowymi trikami zachęcamy do zapoznania się z nieoczywistym poradnikiem robienia zdjęć produktowych.
Źródła:
Allegro. Pomoc dla sprzedających, Czym są miniaturki i jak je stosować zgodnie z naszymi zasadami
https://help.allegro.com/sell/pl/a/czym-sa-miniaturki-i-jak-je-stosowac-zgodnie-z-naszymi-zasadami-D7aze0AkDh7
Allegro. Pomoc dla sprzedających, Prawa autorskie
https://help.allegro.com/sell/pl/a/prawa-autorskie-yPWdxkDrecd
Allegro. Pomoc dla sprzedających, Zasady dla zdjęć w galerii i w opisie
https://help.allegro.com/sell/pl/a/zasady-dla-zdjec-w-galerii-i-w-opisie-8dvWz3eo4T5
Allegro. Pomoc dla sprzedających, Zasady dotyczące zdjęć produktów
https://help.allegro.com/sell/pl/a/zasady-dotyczace-zdjec-produktow-8dvWBo059fk
Dałek D., Kobylińska A., Kaczorowski K., Skalmowska M., Customer Journey 2024: Poszukiwanie i zakup produktów online, Allegro, Mind&Roses 2024
- D. Dałek, A. Kobylińska, K. Kaczorowski, M. Skalmowska, Customer Journey 2024: Poszukiwanie i zakup produktów online, Allegro, Mind&Roses 2024, s. 3. ↩︎
- Ibidem, s. 18. ↩︎
- Allegro. Pomoc dla sprzedających, Czym są miniaturki i jak je stosować zgodnie z naszymi zasadami, https://help.allegro.com/sell/pl/a/czym-sa-miniaturki-i-jak-je-stosowac-zgodnie-z-naszymi-zasadami-D7aze0AkDh7, dostęp: 30.12.2024 r. ↩︎
- Ibidem. ↩︎
- Do oferty można dodać 10 zdjęć na zwykłym koncie. W przypadku konta firmowego jest to 16 zdjęć. Z dwoma wyjątkami – w kategoriach „Motoryzacja” i „Nieruchomości” maksymalnie można dodać 40 fotografii. ↩︎
- Allegro. Pomoc dla sprzedających, Prawa autorskie, https://help.allegro.com/sell/pl/a/prawa-autorskie-yPWdxkDrecd, dostęp: 31.12.2024 r. ↩︎