Blog o fotografii produktowej

Zdjęcia typu duch – co warto wiedzieć?

Zdjęcia typu duch - co warto wiedzieć.

Korzyści ze zdjęcia typu duch

Zainteresowanie tematem modą i zakupami w Internecie, spowodowało wzrost popularności zdjęcia ubrań typu duch. Nic dziwnego – pozwala na dokładne, przestrzenne pokazanie danego ubrania, w tym także fragmentów jego wnętrza. W przeciwieństwie do zdjęć robionych na płasko lub wieszaku, daje poczucie trójwymiarowości i lekkości. Jednocześnie od zwykłych zdjęć robionych na manekinie czy modelu różni je to, że w kadrze nie widzimy już żadnej sylwetki, a jedynie sam produkt. Redukujemy tutaj też rozpraszający czynnik ludzki. Pozy modeli czasem zdają się zbyt sztywne i nienaturalne. Z kolei gdy są zbyt swobodne, mogą pokazywać fotografowane elementy garderoby mało precyzyjnie lub zbyt „artystycznie”.

Dla kogo duchy?

Z tego typu zdjęć korzystają przede wszystkim podmioty związane z branżą odzieżową. Są to zarówno te działające w przestrzeni online, czyli głównie sklepy internetowe, jak i w tradycyjnej – na przykład wydające drukowane katalogi odzieżowe. Duchy można zastosować do każdego rodzaju odzieży. Dla przykładu: w swoim portfolio mamy i odzież roboczą, i sportową, i butikową, tę od znanych marek oraz od alternatywnych projektantów. Duchy wykonujemy także z ubraniami dziecięcymi, choć generalnie jest to mniej popularne rozwiązanie. Po pierwsze, nie każde studio dysponuje dziecięcymi manekinami. Po drugie, praca z małym modelem zamiast manekina, może być wyjątkowa trudna – szkraby są ruchliwe i niełatwo utrzymać im tę samą pozycję przez długi czas. Wreszcie po trzecie – dziecięce ubrania, z racji małych rozmiarów, wyjątkowo ładnie układają się na wieszakach oraz na płaskiej powierzchni, co wpływa na słabsze zainteresowanie duchami.

Jak zrobić zdjęcia ubrań typu duch?

Uprzednio uprasowane i odpowiednio założone ubranie jest fotografowane na manekinie. Manekina usuwamy z fotografii w fazie postprodukcji. Dzięki temu zyskujemy zdjęcie odzieży założonej na niewidzialną sylwetkę. Można przy okazji zobaczyć też fragmenty jego wnętrza. Mówiąc inaczej – częściowo uwidaczniamy jego lewą stronę. Często jest miejsce wszycia metki przy karku. Tworzenie zdjęcia typu duch w szczególności ułatwiają specjalne manekiny modułowe, które składają się z ruchomych części. W trakcie sesji można na przykład wyjąć fragment torsu, aby pokazać wnętrze dekoltu. Niekiedy duchy są tworzone w trakcie sesji z żywym modelem. Dotyczy to szczególnie takich przypadków, w których zleceniodawcy zależy na ułożeniu garderoby w konkretnej pozycji, której nie da się osiągnąć na sztywnym manekinie. Przykład takiej kombinowanej sesji do zdjęć typu duch omawialiśmy w case study dla marki Powerbike.

Zdjęcie typu duch – ceny

Koszty wykonania zdjęć ubrań typu duch są zależne przede wszystkim od fasonu i materiału ubrań oraz wielkości samego zlecenia. Koszty podnoszą mniej typowe elementy występujące w produkcie. Należą do nich na przykład półprzezroczyste materiały, jak ażury, koronki, organza, tiule, woale. Łatwo się domyśleć, że więcej wysiłku trzeba włożyć sfotografowanie odzieży z niestandardowymi wycięciami. Trudniej pracuje się też z aplikacjami odbijającymi światło, czyli powierzchniami obszytymi cekinami, czy błyszczącymi guzikami. Z podobną sytuacją mamy do czynienia w przypadku tkanin z połyskiem.

Materiał, który się mnie i wymaga prasowania przed sesją, także będzie wpływał na wyższą cenę usługi. Jeśli zlecenie obejmuje dużo ubrań o nieskomplikowanych, powtarzalnych fasonach, to praca z produktem staje łatwiejsza. Zatem sama sesja i postprodukacja zajmują mniej czasu. W rezultacie jednostkowa cena za zdjęcie typu duch kształtuje się korzystniej dla klienta (w przypadku naszego studia jest to już od 40 zł za zdjęcie).

Duchy a zdjęcia 360⁰

Zdjęcia ubrań typu duch można przygotować z dowolnego ujęcia w zależności od potrzeb klienta, najczęściej od przodu lub en trois quarts. Ale ze zdjęciami typu duch da się też przygotować całą prezentację obrotową 360⁰. Różnica jest taka, że manekina umieszczamy na ruchomej platformie i fotografujemy go z każdej strony. Wówczas uzyskujemy nie jedno, ale od 24 do 72 zdjęć. Finalnie ubranie na niewidzialnej sylwetce można zobaczyć z każdej strony, w formie płynnie obracanej się prezentacji. Ze względu na dłuższy czas przygotowania sesji i postprodukcji, takie zlecenia są droższe. Jednak rezultat, jaki można uzyskać w ten sposób, naprawdę powala.

Obrotowe prezentacje ubrań w sklepie online

Prezentacja 360⁰ odzieży jest nie tylko efektowna, ale i wartościowa dla samego kupującego. Ma on możliwość bardzo dokładnego obejrzenia ubrania bez fizycznego kontaktu z nim. Jak pokazuje badanie Weebly, prawie ¼ wszystkich zwrotów w sklepach internetowych wynika z rozbieżności pomiędzy wyglądem produktu na żywo a jego fotografiami w Internecie. Dlatego duchy w wersji 360⁰ są z pewnością jednym z najrzetelniejszych sposobów prezentowania odzieży online. Stanowią również narzędzie, które minimalizuje ryzyko zwrotów od rozczarowanych klientów. Nie zaskakuje więc, że takie prezentacji można zobaczyć w największych sklepach internetowych z ubraniami.

Podziel się:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Blog o fotografii produktowej

Nasza praca to nie tylko zdjęcia, ale także pasja, którą pragniemy dzielić się na wiele sposobów. Jednym z nich jest nasz blog, w którym przedstawiamy wszystkie ciekawostki i tajniki dotyczące pracy w studio fotograficznym. Szukasz porad od profesjonalistów z branży? Zapraszamy do lektury!

Social Media

Najpopularniejsze

Zobacz również

Powiązane posty

Jak ciekawie sfotografować produkt.

Jak ciekawie sfotografować produkt?

Gdy chcemy ciekawie sfotografować produkt… Decydując się na zdjęcia produktowe zastanawiamy się, jak ciekawie sfotografować produkt. Tu nie ma złych wyborów. Pierwsza opcja, bezpieczna –

Kolor roku Pantone - jak się go wybiera

Kolor roku Pantone – narodziny gwiazdy

Pewne barwy, jak kolor roku Pantone, przebijają się do mainstreamu tak mocno, że znajdziemy je dosłownie wszędzie. Widzimy je na ścianach apartamentów, sieciówkowych T-shirtach, autorskich

Zdjęcia osób z produktem.

Zdjęcia osoby z produktem

Czy pokazywanie zdjęcia osoby z produktem ma sens? Truizmem byłoby stwierdzenie, że w fotografii produktowej to przedmiot stanowi najważniejszy elementem kadru. Ale niekiedy i obecność

Flatlay - zdjęcie produktowe.

Flatlay – zdjęcie produktowe na Instagram

Uwielbiany w social mediach typ zdjęcia produktowego – to oczywiście flatlay. Spotykamy go szczególnie często na Instagramie oraz na Pintereście. Poniżej przyjrzyjmy się dokładniej specyfice