Blog o fotografii produktowej

Zdjęcia typu duch – co warto wiedzieć?

Zdjęcia typu duch - co warto wiedzieć.

Korzyści ze zdjęcia typu duch

Zainteresowanie tematem modą i zakupami w Internecie, spowodowało wzrost popularności zdjęcia ubrań typu duch. Nic dziwnego – pozwala na dokładne, przestrzenne pokazanie danego ubrania, w tym także fragmentów jego wnętrza. W przeciwieństwie do zdjęć robionych na płasko lub wieszaku, daje poczucie trójwymiarowości i lekkości. Jednocześnie od zwykłych zdjęć robionych na manekinie czy modelu różni je to, że w kadrze nie widzimy już żadnej sylwetki, a jedynie sam produkt. Redukujemy tutaj też rozpraszający czynnik ludzki. Pozy modeli czasem zdają się zbyt sztywne i nienaturalne. Z kolei gdy są zbyt swobodne, mogą pokazywać fotografowane elementy garderoby mało precyzyjnie lub zbyt „artystycznie”.

Dla kogo duchy?

Z tego typu zdjęć korzystają przede wszystkim podmioty związane z branżą odzieżową. Są to zarówno te działające w przestrzeni online, czyli głównie sklepy internetowe, jak i w tradycyjnej – na przykład wydające drukowane katalogi odzieżowe. Duchy można zastosować do każdego rodzaju odzieży. Dla przykładu: w swoim portfolio mamy i odzież roboczą, i sportową, i butikową, tę od znanych marek oraz od alternatywnych projektantów. Duchy wykonujemy także z ubraniami dziecięcymi, choć generalnie jest to mniej popularne rozwiązanie. Po pierwsze, nie każde studio dysponuje dziecięcymi manekinami. Po drugie, praca z małym modelem zamiast manekina, może być wyjątkowa trudna – szkraby są ruchliwe i niełatwo utrzymać im tę samą pozycję przez długi czas. Wreszcie po trzecie – dziecięce ubrania, z racji małych rozmiarów, wyjątkowo ładnie układają się na wieszakach oraz na płaskiej powierzchni, co wpływa na słabsze zainteresowanie duchami.

Jak zrobić zdjęcia ubrań typu duch?

Uprzednio uprasowane i odpowiednio założone ubranie jest fotografowane na manekinie. Manekina usuwamy z fotografii w fazie postprodukcji. Dzięki temu zyskujemy zdjęcie odzieży założonej na niewidzialną sylwetkę. Można przy okazji zobaczyć też fragmenty jego wnętrza. Mówiąc inaczej – częściowo uwidaczniamy jego lewą stronę. Często jest miejsce wszycia metki przy karku. Tworzenie zdjęcia typu duch w szczególności ułatwiają specjalne manekiny modułowe, które składają się z ruchomych części. W trakcie sesji można na przykład wyjąć fragment torsu, aby pokazać wnętrze dekoltu. Niekiedy duchy są tworzone w trakcie sesji z żywym modelem. Dotyczy to szczególnie takich przypadków, w których zleceniodawcy zależy na ułożeniu garderoby w konkretnej pozycji, której nie da się osiągnąć na sztywnym manekinie. Przykład takiej kombinowanej sesji do zdjęć typu duch omawialiśmy w case study dla marki Powerbike.

Zdjęcie typu duch – ceny

Koszty wykonania zdjęć ubrań typu duch są zależne przede wszystkim od fasonu i materiału ubrań oraz wielkości samego zlecenia. Koszty podnoszą mniej typowe elementy występujące w produkcie. Należą do nich na przykład półprzezroczyste materiały, jak ażury, koronki, organza, tiule, woale. Łatwo się domyśleć, że więcej wysiłku trzeba włożyć sfotografowanie odzieży z niestandardowymi wycięciami. Trudniej pracuje się też z aplikacjami odbijającymi światło, czyli powierzchniami obszytymi cekinami, czy błyszczącymi guzikami. Z podobną sytuacją mamy do czynienia w przypadku tkanin z połyskiem.

Materiał, który się mnie i wymaga prasowania przed sesją, także będzie wpływał na wyższą cenę usługi. Jeśli zlecenie obejmuje dużo ubrań o nieskomplikowanych, powtarzalnych fasonach, to praca z produktem staje łatwiejsza. Zatem sama sesja i postprodukacja zajmują mniej czasu. W rezultacie jednostkowa cena za zdjęcie typu duch kształtuje się korzystniej dla klienta (w przypadku naszego studia jest to już od 40 zł za zdjęcie).

Duchy a zdjęcia 360⁰

Zdjęcia ubrań typu duch można przygotować z dowolnego ujęcia w zależności od potrzeb klienta, najczęściej od przodu lub en trois quarts. Ale ze zdjęciami typu duch da się też przygotować całą prezentację obrotową 360⁰. Różnica jest taka, że manekina umieszczamy na ruchomej platformie i fotografujemy go z każdej strony. Wówczas uzyskujemy nie jedno, ale od 24 do 72 zdjęć. Finalnie ubranie na niewidzialnej sylwetce można zobaczyć z każdej strony, w formie płynnie obracanej się prezentacji. Ze względu na dłuższy czas przygotowania sesji i postprodukcji, takie zlecenia są droższe. Jednak rezultat, jaki można uzyskać w ten sposób, naprawdę powala.

Obrotowe prezentacje ubrań w sklepie online

Prezentacja 360⁰ odzieży jest nie tylko efektowna, ale i wartościowa dla samego kupującego. Ma on możliwość bardzo dokładnego obejrzenia ubrania bez fizycznego kontaktu z nim. Jak pokazuje badanie Weebly, prawie ¼ wszystkich zwrotów w sklepach internetowych wynika z rozbieżności pomiędzy wyglądem produktu na żywo a jego fotografiami w Internecie. Dlatego duchy w wersji 360⁰ są z pewnością jednym z najrzetelniejszych sposobów prezentowania odzieży online. Stanowią również narzędzie, które minimalizuje ryzyko zwrotów od rozczarowanych klientów. Nie zaskakuje więc, że takie prezentacji można zobaczyć w największych sklepach internetowych z ubraniami.

Podziel się:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Blog o fotografii produktowej

Nasza praca to nie tylko zdjęcia, ale także pasja, którą pragniemy dzielić się na wiele sposobów. Jednym z nich jest nasz blog, w którym przedstawiamy wszystkie ciekawostki i tajniki dotyczące pracy w studio fotograficznym. Szukasz porad od profesjonalistów z branży? Zapraszamy do lektury!

Social Media

Najpopularniejsze

Zobacz również

Powiązane posty

Packshot - z efektem odbicia.

Packshot z odbiciem, cieniem i bez cienia

Packshot – coś dodać, coś ująć Tym razem bierzemy na tapet packshot, a dokładniej dodatkowe efekty, jakie mogą towarzyszyć produktom na zdjęciu. Najczęściej stosowanymi są

Fotograf produktowy i spółka - kadr z pracy w studio.

Fotograf produktowy i spółka

Nie tylko fotograf produktowy Większość z nas jest przekonana, że za zrobieniem komercyjnego zdjęcia przedmiotu stoi fotograf produktowy. No i mamy rację, ale zwykle nad

Fotografia produktowa, gdzie zastosowano białe tło.

Białe tło na zdjęciach produktowych

Wszechobecne białe tło Białe tło jest niekwestionowaną gwiazdą zdjęć produktowych. Spotykamy się z nim w większości sklepów internetowych. Oczekują go tacy giganci jak Amazon, Allegro