Case Study – sesja akcesoriów motocyklowych dla Powerbike

Klient
Powerbike
Branża
motocyklowa
Zakres usług
sesja zdjęć odzieży
packshot kurtki motocyklowej

Fotografowaniem odzieży zajmujemy się od dawna. Mogłoby się wydawać, że każde takie zlecenie wygląda podobnie. Nic bardziej mylnego! Poniżej przedstawimy proces tworzenia zdjęć dla firmy Powerbike, zajmującej się dystrybucją odzieży, obuwia oraz akcesoriów motocyklowych.

Początek – otrzymanie briefu od klienta

Podstawą sprawnej współpracy przy zleceniu jest dobrze przygotowany brief, przedstawiający wszystkie wymogi klienta. W tym wypadku klient był zdecydowany i wiedział jaki efekt chce osiągnąć, co potwierdza przesłanie nam wyczerpującego briefa. Jednak w sytuacji kiedy klient jest niezdecydowany i otwarty na nasze propozycje przesyłamy mu ankietę pomagającą nakreślić jego oczekiwania.

Na początku współpracy otrzymaliśmy zatem wytyczne w formie tekstowej, ze szczegółowym opisem wymogów dla każdej z pięciu grup produktów, z przykładowymi zdjęciami oraz uwagami, co należy podkreślić na zdjęciu danego produktu.

Wyszczególniono również czego unikać na zdjęciach, aby jak najlepiej dopasować się do zdjęć, które klient już ma na stronie internetowej. Klienci oferujący większą liczbę produktów często zwracają na to szczególną uwagę, aby później nie tworzyć chaosu na stronie internetowej.

Dodatkowo otrzymaliśmy również listę przesłanych produktów z ich nazwami. Ułatwia nam to niezwykle pracę w przypadku większych zleceń, kiedy widzimy wszystkie produkty po raz pierwszy. Czasami różnią się one tylko detalami i nietrudno o bałagan, który znacząco może wydłużyć czas pracy nad zleceniem. Podając nazwy produktów,  klient otrzymuje poprawnie opisane pliki, co znacznie ułatwi mu odnajdywanie szukanych zdjeć.

W briefie zaznaczono także jakie formaty zdjęć powinny być docelowo przesłane do klienta. Należy to ustalać na początku, ze względu na różne wymogi dla zdjęć umieszczanych w Internecie bądź wysyłanych do druku.  

Zdjęcia próbne

Na początku zlecenia z nowym klientem zawsze przygotowujemy zdjęcia próbne. Przy sesji dla firmy Powerbike konsultacje dotyczyły głównie dopasowaniu kształtu ubrania. Ten który uzyskaliśmy różnił się bowiem od tego, którego oczekiwał klient. Dopiero po zaakceptowaniu zdjęć próbnych przystąpiliśmy do fotografowania pozostałych produktów.

Sesja

Najwięcej czasu poświęciliśmy na dopracowanie zdjęć kurtek oraz spodni. Klientowi zależało na zachowaniu konkretnej pozycji ubrań: zgięte łokcie oraz kolana, ubranie pod lekkim kątem, naturalne ułożenie, bez zbędnych fałd. I tu napotkaliśmy pierwszy problem, którym okazał się manekin. W tym, który posiadamy w studio, nie ma niestety możliwości regulacji rąk. Mogliśmy to zatem rozwiązać jedynie graficznie. Polegało to na wykonaniu serii zdjęć pod odpowiednim kątem, tak, aby później możliwe było posklejanie ich w postprodukcji. Robiąc zdjęcie na manekinie częściowo zasłaniany był rękaw oraz bok kurtki, które musiały być widoczne na zdjęciu końcowym. Widoczny rękaw nie był także wystarczająco zgięty w łokciu. Na manekinie wykonano zatem jedynie zdjęcia przodu kurtki. Pozostałe fragmenty sfotografowano wieszając kurtkę na wieszaku, a następnie wypełniając i formując w odpowiedni sposób. Zdjęcia wykonywane w ten sposób były jednak bardziej czasochłonne niż pozwalał budżet klienta.

Istotne było zatem znalezienie rozwiązania, które pozwoliłoby obniżyć koszty produkcji przy jednoczesnym dostosowaniu zdjęć do wymagań klienta. Najlepszym sposobem okazało się wykonanie zdjeć na modelach. Przede wszystkim mieliśmy wtedy dowolność w ułożeniu rąk co pozwoliło uzyskać bardziej naturalne zagięcia. Skróciło to znacznie zarówno czas zdjęć, jak i obróbki.  Do tej pory ramię było modelowane graficznie przez co zagięcia mogły się wydawać sztuczne. Sprawę ułatwiało także przesłanie przez firmę Powerbike kilku rozmiarów kurtki, dzięki czemu bez problemu dopasowaliśmy odpowiedni rozmiar do wymiarów modela. Poprzez uzyskanie naturalnych zagięć efekt finalny był wizualnie dużo lepszy od poprzedniego. Znacząco skrócił się również czas poświęcony na fotografowanie.

Wykonanie zdjęć na modelach okazało się strzałem w dziesiątkę również w przypadku spodni. Klientowi zależało na ukazaniu charakterystycznej pozycji z ugiętymi kolanami, odsunięciu od siebie nóg tak, aby nie stykały się ze sobą i pokazały wewnętrzną strone nogawki oraz uniknięciu nienaturalnego, zbyt dużego rozkroku. Manekin miał niestety nogi ustawione zbyt blisko siebie, więc konieczne byłoby również wykonanie większej ilości zdjęć. Do uzyskania pożądanego efektu wystarczyło natomiast jedno zdjęcie na modelu i znacznie krótszy czas obróbki obejmującej nadanie kształtu i usunięcie zbędnych zagnieceń.

Kolejnym produktem do sfotografowania były kombinezony. Jako że firma Powerbike nie fotografowała jeszcze podobnych produktów, nie była w stanie przesłać nam zdjęć wzorcowych. Załączono nam jednak kilka przykładów podobnych produktów na stronach konkurencji co pomogło nam łatwiej nakreślić ich oczekiwania.

Na koniec pozostały buty oraz akcesoria motocyklowe. Przy fotografowaniu butów należało zwrócić uwagę na ich wypełnienie, tak aby uniknąć zbędnych zagnieceń lub zapadnięć. Ważne jest również odpowiednie przygotowanie butów, czyli dopięcie wszystkich zamków oraz estetyczne ułożenie sznurowadeł i języka.

Znacznie więcej pracy zajęło przygotowanie rękawic motocyklowych do zdjęć. Są one uszyte ze skóry, a więc założenie ich na dłoń manekina nie pozwoliło na uzyskanie naturalnie wyglądającego zdjęcia.  Początkowo zatem każdy palec z osobna został wypełniony, aby nadać rękawicy odpowiedni kształt. Dodatkowo palce zostały sklejone taśmą, aby na zdjęciu były złączone. Efekt był zadowalający, jednak samo wypełnianie, formowanie
i nadawanie kształtu zajmowało zbyt dużo czasu. I tu ponownie rozwiązaniem okazało się  wykonanie zdjęć na dłoni modela. Pozwoliło to w kilka chwil ustawić odpowiednie kąty i zgięcia palców.

Przy sesji z dużą liczbą produktów jak ta staramy się na bieżąco przesyłać zdjęcia do akceptacji klienta. To, że zdjęcie próbne zostało zaakceptowanie, nie oznacza, że nie pojawią się nowe uwagi w trakcie trwania zlecenia. Często ktoś kto nie bierze udziału w tworzeniu zdjęć i spojrzy na gotowe „świeżym okiem” zauważy rzeczy, na które fotograf nie zwrócił uwagi zajęty dopracowywaniem innego szczegółu.

Sesja dla Powerbike należała do pracochłonnych, jednak najważniejsze jest finalne zadowolenie klienta. Potwierdzeniem tego może być dalsza chęć współpracy przy kolejnych zleceniach. Dla nas również było to wartościowe doświadczenie, które wprowadziło kilka nowych rozwiązań przydatnych w podobnych sesjach.

Poniżej kilka zdjeć z sesji:

Zobacz inne Case Study