Masz już gotowe zdjęcia produktowe – no i co dalej? Tym razem skupimy się na tym, jak umieszczać zdjęcia na stronie sklepu internetowego, by po prostu dobrze i poprawnie się prezentowały. W efekcie spełnią swoją sprzedażową funkcję. Wcale nie musisz być specem od UX, aby przyzwoicie dopracować wygląd i funkcjonalność swojego sklepu.
Poniżej podpowiadamy, jak zrobić to w łatwy i przystępny sposób – na co warto zwracać uwagę, zarówno jeśli chodzi o aspekty techniczne, jak i estetyczne.
Rozmiar pliku
Duże pliki zdjęciowe zawierają w sobie masę informacji, dzięki czemu są dokładne, ale przez to także obciążające dla strony sklepu. W praktyce powodują jej wolniejsze wczytywanie. Ma to istotne znaczenie dla samej witryny, bo jej pozycja w Google jest zależna także od tego czynnika. Inna sprawa, że dla użytkownika, który musi czekać na wyświetlenie obrazu, czekanie jest frustrujące. Przy słabszych łączach internetowych takie graficzne kolosy mogą się w ogóle nie wyświetlić. Albo – co zrozumiałe – użytkownikowi zabraknie cierpliwości, by czekać. A przecież zależy nam, aby potencjalny klient miał szansę zobaczyć produkt!
Często zatem lepiej jest zejść nieco z jakości, odchudzić plik i poprawić wydajność strony. Przy tej okazji warto zapoznać się z narzędziami do kompresji zdjęć, takimi jak TinyPNG lub FileOptimazer. Z reguły zaleca się, aby zdjęcia do sklepu internetowego miały optymalnie do 300 kb, a w przypadku kompresji naprawdę dużych fotografii – nie przekraczały 1 MB. Tu musimy lawirować między jakością obrazu a wydajnością strony, by odnaleźć kompromis.
Wymiary zdjęcia do sklepu internetowego
Popularne wymiary zdjęć, które spotkacie w sieci to 1920×1080 pikseli w rozdzielczości full HD. Często widujemy też 1280×720. Bezpiecznym wariantem wydaje się również kwadrat 600×600. Platformy, na których stawiane są sklepy online, zwykle samodzielnie skalują zdjęcia do potrzeb strony. Dzieje się to jednak bez zmiany wspomnianego wyżej rozmiaru pliku. W efekcie, mimo że obrazek na pierwszy rzut oka jest mniejszy, waży tyle samo i dalej obciąża stronę. Domyślne ustawienia można poprawić, bo przecież nie zawsze muszą być idealne.
Formaty plików
Polecane rozszerzenie dla zdjęcia do sklepu internetowego to popularny jpeg. Zapewnia on najwyższą jakość w stosunku do rozmiaru obrazka. Mimo że traci więcej na jakości niż png, to najlepiej oddaje kolory, odcienie i podobne niuanse. Zalecamy go zwłaszcza do większych zdjęć. Z kolei wspomniany png stosujemy raczej do plików niezdjęciowych oraz tam, gdzie zależy nam na zachowaniu przezroczystości. Rozszerzenie gif nie wspiera tylu kolorów co jpeg, pod tym względem nie dogania nawet png. Do tego pliki tego typu są znacznie większe. Ich niewątpliwą zaletą jest jednak możliwość zapisu ruchomego obrazka. Być może przy pracy z plikami graficznymi spotkasz się jeszcze z rozszerzeniem typu svg. Przeznaczamy je do grafik takich jak ikony czy logotypy, a nie do zdjęć.
Rozdzielczość zdjęcia do sklepu internetowego
Czyli liczba pikseli w poziomie i pionie, których składa się obrazek. Ten parametr wyraża się za pomocą jednostki dpi (ang. dots per inch). Do użytku internetowego wystarczy 72 dpi. Większą rozdzielczość przeznaczamy do druku (o czym piszemy tutaj). I tyle w temacie :)
Responsywność
Różne urządzenia (laptop, tablet, smartfon) to różne ekrany, a tym samym odmienne sposoby wyświetlania naszego sklepu. Po zamieszczeniu zdjęcia zawsze sprawdzajmy, czy zdjęcia płynnie układają się z tekstem i przyciskami w zamierzony i czytelny układ na stronie. Unikniemy w ten sposób sytuacji, w której odbiorca widzi jak sklep się „wysypuje” i staje niefunkcjonalny. Tutaj zawsze warto też przeanalizować, z jakich urządzeń najczęściej korzystają nasi klienci (takich informacji dostarczy nam między innymi Google Analitics).
Teksty (ALT, title text, description)
Dobrą praktyką jest zastępowanie domyślnej nazwy pliku zdjęciowego (np. IMG_20200109_133543) bardziej konkretną, adekwatną do treści strony (np. wisiorek srebrny – bursztyn_detal). Pamiętajmy też o wstawianiu atrybutu ALT. Jest to tekst alternatywny dla zdjęcia, który wyświetli się, gdy z jakiegoś powodu przeglądarka nie może wczytać grafiki. Stosowanie atrybutu ALT dobrze wpływa na pozycjonowanie w Google. Zdjęciom powinien też towarzyszyć odpowiedni tekst, czyli nazwa i opis produktu, który przedstawiają.
Liczba zdjęć
Wydawać by się mogło, że im im więcej ujęć tym lepiej. A jednak nadmiar może być nużący dla oglądającego. Według badań z 2020 roku oglądający oczekują zwykle 8 zdjęć produktowych. W galerii powinniśmy przestawić kluczowe aspekty przedmiotu – zaprezentować go w całości, z różnych stron oraz pokazać detale. Co ciekawe, rozwiązaniem, które łączy w sobie te wszystkie elementy jest coraz popularniejsza fotografia obrotowa 360⁰. Przy niektórych produktach warto umieścić również takie zdjęcia, które pomogą wyobrazić sobie jego skalę, a także dokumentują jego zastosowanie. Od nas zależy, czy w galerii pokażemy wyłącznie zdjęcia jednego rodzaju – packshoty na białym tle, czy też zestawimy je łącznie np. ze zdjęciami kompozycyjnymi. Jednak najlepiej, aby różne rodzaje zdjęć nie przeplatały się. Czyli umieszczamy fotografie według typów – najpierw packshoty, potem pozostałe. Ważne jest, aby zweryfikować galerię pod kątem dubli, aby nie powielać tych samych fotografii.
Stylistyka i dobór zdjęcia do sklepu internetowego
Wybierając fotografie zarówno na stronę produktu, jak i strony kategorii, musimy mieć na uwadze to, co może spodobać się odbiorcy, jak i sposób, w jaki chcemy, by postrzegano nasz sklep/markę. Zdjęcia zestawiane obok siebie muszą się ze sobą wizualnie zgrać. Dróg do tego celu możemy wytyczyć bardzo wiele. Niektórzy stawiają na minimalizm, inni na zdjęciowy eklektyzm (takie podejście na przykładzie sklepu Sinsay omawialiśmy tutaj). Czasem nie czujemy się na siłach, by eksperymentować ze stylem. Wolimy unikać przesady w obie strony – zarówno nie prezentować zdjęć zbyt surowych, prostych, wręcz technicznych ani nie stawiać na stylistyczny miks i nie ryzykować graficznym chaosem. Bezpieczne rozwiązania leżą gdzieś pośrodku. Kluczem jest konsekwencja. Warto stawiać na ten same kształty zdjęć, podobne style, klucze kolorystyczne i filtry. Świetnie sprawdzają się tutaj zdjęcia katalogowe.
Produkt z ludzką twarzą
Na koniec ciekawostka :) Jak wspomnieliśmy gość sklepu oczekuje średnio 8 różnych zdjęć produktu w galerii. Ale co ciekawe, umieszczenie na stronie fotografii zawierającej ludzką twarz, stanowi dodatkowy bodziec do zakupu. Może to być osoba w towarzystwie produktu, ale też zdjęcie w oknie kontaktu czy na pop-upie. Twarz pełni funkcję fatyczną, a więc naturalnie przyciąga nasze oko. Z przykładami wzrostu konwersji na stronie, nawet o 100% (sic!) po dodaniu fotografii z ludzkim obliczem, możecie zapoznać się tutaj.
Mamy nadzieję, że powyższe wskazówki okażą się pomocne. Pamiętaj, że zlecając nam swoje zdjęcia, zawsze możesz dopytać o radę. Jeśli nie masz pewności co do obranej przez siebie wizji sklepu czy strony produktowych, chętnie coś Ci podpowiemy. Zaplanujemy sesję w taki sposób, abyś uzyskać materiał o optymalnych parametrach, a więc takie zdjęcia do sklepu internetowego, które faktycznie sprzedają.