Blog o fotografii produktowej

Fotografia obuwia – różne podejścia

Fotografia obuwia - packshot męskiego buta.

Takie buty! Czyli fotografia obuwia

Parafrazując ks. Chmielowskiego: but, jaki jest, każdy widzi. Ale to jak się go widzi, zależy od tego, jak go pokażemy. Poniżej omówimy, jak wygląda – z pozoru błaha – fotografia obuwia. Skupimy się na jej wersji packshotowej i obrotowej, przygotowanej przede wszystkim jako przedstawienie przedmiotu do sprzedaży. Natomiast w ostatnim paragrafie przyjrzymy się zdjęciom o charakterze reklamowym.

Packshot do sklepu internetowego (i nie tylko)

Foto, które ma sprzedawać, musi być bardzo konkretne w przekazie. Właściwie częściej spotykamy zdjęcia tylko jednego buta z pary. Zwykle jest on fotografowany z boku lub z ukosa. Takie ujęcie daje możliwie najszerszy ogląd produktu na płaszczyźnie ekranu. Funkcjonuje jako jego reprezentacja. Packshoty są najpopularniejszymi zdjęciami obuwia. Dlaczego? Ponieważ najłatwiej poddają się standaryzacji przy większej liczbie produktów (na przykład w katalogach i listach produktowych). Pojedynczy but widziany z boku stanowi odtworzenie widoku znanego z półek tradycyjnych sklepów, gdzie zwykle wystawia się jednego buta z pary.

Packshot obuwia.
But widziany z perspektywy „trzech czwartych” (en troi quarts).

Oczywiście czysto sprzedażowa fotografia obuwia nie wyklucza pokazania pary trzewików. To poniekąd już pewna kompozycja. Mamy do wyboru różnorodne układy – buty mogą stykać lub nie, stać obok siebie albo wzajemnie podpierać itp. Ponownie obraną pozycją nawiązujemy do tego co znamy ze tradycyjnej, stacjonarnej sprzedaży – pary wystawia się zwykle na sklepowe witryny. Tam całość zdaje się być gotowa do założenia, wręcz obwieszcza, że jest ready to wear i brakuje jej już tylko stóp klienta ;) Na packshotach zwykle widzimy pary butów, gdzie jeden lub oba są ustawione z perspektywy en trois quarts. W ten sposób eksponujemy największą część produktu.

Para butów z perspektywy 3/4.
Packshot z parą butów.

Zwyczajowo na packshocie obuwia zauważymy cień lub odblask. Redukujemy efekt lewitowania, niepożądany przy takim produkcie jak buty (pisaliśmy o tym tutaj).

Fotografia obuwia - przykład mniej standardowego ułożenia.
Interesujący sposób ułożenia obuwia na packshocie.

Zdjęcia produktowe mogą też pokazywać buty w innych pozycjach, a także ich detale. Jednakże zastosowanie takich zdjęć w galerii produktowej jest zależne od budżetu sprzedawcy, więc nie wszędzie je zobaczymy.

Fotografia obuwia - przykład detalu.
Detal na bucie.

Fotografia obuwia – zdjęcia obrotowe

Na fotografii obrotowej, podobnie jak na zwykłym packshocie, spotkamy się i z pojedynczym butem, jak i z parą. Zresztą w uproszczeniu prezentacja obrotowa 360 to zbiór wielu packshotów tego samego przedmiotu, więc wyjściowe założenia są w obu przypadkach te same. Jednak uzyskany rezultat będzie odmienny. Główną różnicę stanowi możliwość obejrzenia produktu z każdej strony. Fotografia obrotowa dostarcza znacznie więcej informacji o przedmiocie, a to jej niewątpliwa przewaga nad innymi rodzajami fotografii produktowej. Największe sklepy internetowe z obuwiem mogą sobie pozwolić na zamieszczanie w galerii produktów, zarówno packshotów, jak i prezentacji obrotowych.

Kreatywna fotografia obuwia

To szczególna kategoria zdjęć, której poświęciliśmy osobny wpis. Mamy tutaj do czynienia z twórczym budowaniem kadrów – nietuzinkowym ustawieniem produktów, zabawę perspektywą, użyciem ciekawego tła i dodatkowych akcesoriów, zaproszeniem modeli.

Fotografia produktowa typu lookbook - zdjęcia na modelkach.
Zdjęcie reklamowe – obuwie na modelkach.

Taka fotografia obuwia jest przeznaczona przede wszystkim do celów reklamowych. Znajdziemy tutaj flatlaye, zdjęcia kompozycyjne i na modelu, edytoriale, lookbooki. Zazwyczaj funkcjonują jako dodatkowy materiał zdjęciowy, nie stricte sprzedażowy, ale istotny dla promocji marki czy kolekcji.

Kompozycja - zdjęcia ubrań do sklepu internetowego
Flatlay z użyciem obuwia.

Podziel się:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Blog o fotografii produktowej

Nasza praca to nie tylko zdjęcia, ale także pasja, którą pragniemy dzielić się na wiele sposobów. Jednym z nich jest nasz blog, w którym przedstawiamy wszystkie ciekawostki i tajniki dotyczące pracy w studio fotograficznym. Szukasz porad od profesjonalistów z branży? Zapraszamy do lektury!

Social Media

Najpopularniejsze

Zobacz również

Powiązane posty

Zdjęcia osób z produktem.

Zdjęcia osoby z produktem

Czy pokazywanie zdjęcia osoby z produktem ma sens? Truizmem byłoby stwierdzenie, że w fotografii produktowej to przedmiot stanowi najważniejszy elementem kadru. Ale niekiedy i obecność

Flatlay - zdjęcie produktowe.

Flatlay – zdjęcie produktowe na Instagram

Uwielbiany w social mediach typ zdjęcia produktowego – to oczywiście flatlay. Spotykamy go szczególnie często na Instagramie oraz na Pintereście. Poniżej przyjrzyjmy się dokładniej specyfice

Zasady kompozycji w fotografii produktowej - jak to wszystko ułożyć.

Zasady kompozycji w fotografii produktowej

Zasady kompozycji a spontaniczność fotografa Chociaż fotografia produktowa jest stosunkowo młodą dziedziną, to zasady kompozycji kadru czerpie z źródeł ugruntowanych od wieków. Te same rozwiązania

Zdjęcie perfum. Mieszanki.

Zdjęcia perfum. Jak sfotografować zapach?

Jak robimy zdjęcia perfum, kosmetyków, świec… Pewne doznania sensoryczne pozostają na razie poza możliwościami cyfrowego świata. Dotyczy to także zapachu. Ale odwoływanie się do innych