Takie buty! Czyli fotografia obuwia
Parafrazując ks. Chmielowskiego: but, jaki jest, każdy widzi. Ale to jak się go widzi, zależy od tego, jak go pokażemy. Poniżej omówimy, jak wygląda – z pozoru błaha – fotografia obuwia. Skupimy się na jej wersji packshotowej i obrotowej, przygotowanej przede wszystkim jako przedstawienie przedmiotu do sprzedaży. Natomiast w ostatnim paragrafie przyjrzymy się zdjęciom o charakterze reklamowym.
Packshot do sklepu internetowego (i nie tylko)
Foto, które ma sprzedawać, musi być bardzo konkretne w przekazie. Właściwie częściej spotykamy zdjęcia tylko jednego buta z pary. Zwykle jest on fotografowany z boku lub z ukosa. Takie ujęcie daje możliwie najszerszy ogląd produktu na płaszczyźnie ekranu. Funkcjonuje jako jego reprezentacja. Packshoty są najpopularniejszymi zdjęciami obuwia. Dlaczego? Ponieważ najłatwiej poddają się standaryzacji przy większej liczbie produktów (na przykład w katalogach i listach produktowych). Pojedynczy but widziany z boku stanowi odtworzenie widoku znanego z półek tradycyjnych sklepów, gdzie zwykle wystawia się jednego buta z pary.
Oczywiście czysto sprzedażowa fotografia obuwia nie wyklucza pokazania pary trzewików. To poniekąd już pewna kompozycja. Mamy do wyboru różnorodne układy – buty mogą stykać lub nie, stać obok siebie albo wzajemnie podpierać itp. Ponownie obraną pozycją nawiązujemy do tego co znamy ze tradycyjnej, stacjonarnej sprzedaży – pary wystawia się zwykle na sklepowe witryny. Tam całość zdaje się być gotowa do założenia, wręcz obwieszcza, że jest ready to wear i brakuje jej już tylko stóp klienta ;) Na packshotach zwykle widzimy pary butów, gdzie jeden lub oba są ustawione z perspektywy en trois quarts. W ten sposób eksponujemy największą część produktu.
Zwyczajowo na packshocie obuwia zauważymy cień lub odblask. Redukujemy efekt lewitowania, niepożądany przy takim produkcie jak buty (pisaliśmy o tym tutaj).
Zdjęcia produktowe mogą też pokazywać buty w innych pozycjach, a także ich detale. Jednakże zastosowanie takich zdjęć w galerii produktowej jest zależne od budżetu sprzedawcy, więc nie wszędzie je zobaczymy.
Fotografia obuwia – zdjęcia obrotowe
Na fotografii obrotowej, podobnie jak na zwykłym packshocie, spotkamy się i z pojedynczym butem, jak i z parą. Zresztą w uproszczeniu prezentacja obrotowa 360 to zbiór wielu packshotów tego samego przedmiotu, więc wyjściowe założenia są w obu przypadkach te same. Jednak uzyskany rezultat będzie odmienny. Główną różnicę stanowi możliwość obejrzenia produktu z każdej strony. Fotografia obrotowa dostarcza znacznie więcej informacji o przedmiocie, a to jej niewątpliwa przewaga nad innymi rodzajami fotografii produktowej. Największe sklepy internetowe z obuwiem mogą sobie pozwolić na zamieszczanie w galerii produktów, zarówno packshotów, jak i prezentacji obrotowych.
Kreatywna fotografia obuwia
To szczególna kategoria zdjęć, której poświęciliśmy osobny wpis. Mamy tutaj do czynienia z twórczym budowaniem kadrów – nietuzinkowym ustawieniem produktów, zabawę perspektywą, użyciem ciekawego tła i dodatkowych akcesoriów, zaproszeniem modeli.
Taka fotografia obuwia jest przeznaczona przede wszystkim do celów reklamowych. Znajdziemy tutaj flatlaye, zdjęcia kompozycyjne i na modelu, edytoriale, lookbooki. Zazwyczaj funkcjonują jako dodatkowy materiał zdjęciowy, nie stricte sprzedażowy, ale istotny dla promocji marki czy kolekcji.