Jak mogą wyglądać zdjęcia produktowe biżuterii?
Piękno, elegancja, ekskluzywność – to oczywiste skojarzenia, które przywołują zdjęcia produktowe biżuterii. Ostateczny odbiór zależy jednak od charakteru samego produktu oraz typu i przeznaczenia zdjęć. Duże marki biżuteryjne pokażą swój asortyment w odmienny sposób niż małe sklepy czy niszowi twórcy. Każdy z nich będzie odwoływał się do innych wartości. Duży brand postawi na skojarzenia swojego produktu z luksusem i wytwornością. Niezależny artysta podkreśli raczej indywidualizm, nieszablonowość, wolność. Inaczej będzie się prezentować biżuteria zrobiona z metali czy kamieni szlachetnych od tej wykonanej przy użyciu mniej typowych surowców, np. drewna, węgla, żywicy. Poniżej spróbujemy przeanalizować pod tym kątem najpopularniejsze typy zdjęć biżuterii.
Packshoty, czyli najbardziej oczywisty wybór
Gdy chcemy uzyskać uniwersalne zdjęcia produktowe biżuterii, postawimy na packshoty. Skupiamy się wówczas na eksponowaniu samego produktu i jego detali. W kadrze nie znajdziemy prawie żadnych dodatkowych przedmiotów – wyjątek stanowią ekspozytory oraz opakowania. Standardowy packshot najłatwiej przerobić na grafikę reklamową. Na przykład dodając graficzne elementy, takie jak motywy roślinne czy inne „esy-floresy”. Choć obiekty zazwyczaj prezentowane są na białym tle, to wcale nierzadko stosuje się też inne rozwiązania.
Ciemne tło, zwłaszcza czarne, nadaje fotografii wytworności i fantastycznie podbija walory surowców odbijających światło. Połyskliwe metale czy lśniące kamienie po prostu lubią się z głębokimi, nasyconymi kolorami. Nie zapominajmy, że z wyglądem tła można zaszaleć – o czym pisaliśmy w tym wpisie. Po takie niesztampowe rozwiązania sięgają mniejsze, niezależne marki, które w ten sposób pragną się wyróżnić.
Zdjęcia produktowe biżuterii na modelach
Zasadniczo możemy podzielić zdjęcia produktowe biżuterii z udziałem modeli na dwie kategorie. W pierwszej mocniej skupiamy się bardziej na samej osobie – zwykle jakieś znanej personie, która staje się ambasadorem całej marki lub firmuje swoją twarzą konkretną kolekcję. Częściej spotykanym i łatwiej osiągalnym rozwiązaniem jest druga kategoria zdjęć. Tutaj najważniejszy jest produkt – model, mówiąc nieco obcesowo, stanowi jego nośnik.
Zwykle nawet nie widzimy całej sylwetki, a wybrany fragment ciała – dłonie, szyję, ucho. Co ciekawe, istnieją profesjonalni modele, którym fotografuje się jedynie konkretną część ciała. Najpopularniejsi wśród ich są tzw. hand models, czyli osoby obdarowane przez naturę niezwykłej urody dłońmi. Żywego modela może też zastąpić manekin.
Kompozycyjne zdjęcia produktowe biżuterii
Jak wielokrotnie już podkreślaliśmy, tego typu zdjęcia doskonale sprawdzają się w reklamach. Mnogość aranżacji z innymi elementami pozwala zbudować klimat wokół prezentowanego przedmiotu. Tutaj pomysły na zdjęcia produktowe biżuterii ogranicza tylko wyobraźnia. Jednak warto wiedzieć, że towarzyszących przedmiotów nie powinno być zbyt wiele. Wyroby jubilerskie są zwykle (choć nie zawsze) filigranowych rozmiarów, więc zestawianie ich z licznymi lub dużo większymi dodatkami jest ryzykowne. Istnieje spora szansa, że nie wybiją się na pierwszy plan – a przecież na tym najbardziej nam zależy! Czasem wystarczy element w roli tła: kamień, kawałek drewna albo rozłożona pod przedmiotem tkanina o ciekawym kolorze lub strukturze et voilà! Efekt jest gotowy.
Flatlaye – fotografie nie tylko na Instagram
Szczególny rodzaj kompozycji, gdzie oglądamy przedmioty z góry. Choć chętnie stosowany przy fotografowaniu odzieży, sprawdzi się i przy fotografii biżuterii. Ba! Przemyślany flatlay potrafi zrobi piorunujące wrażenie na odbiorcy, bo często wygląda bardzo instagramowo. Ponieważ tak naprawdę działamy tutaj jedynie w dwóch wymiarach, reguły tworzenia kadru są inne niż w przypadku zdjęć kompozycyjnych. Przede wszystkim pozwólmy sobie tutaj na większe zagęszczenie przedmiotów, a nawet na pewien kontrolowany chaos kompozycyjny. Warto zaznaczyć, że na takim pojedynczym zdjęciu możemy przedstawić całą kolekcję naszej biżuterii.
Rendery a zdjęcia produktowe biżuterii
To szczególny przykład prezentacji przedmiotu. Nie są to zdjęcia produktowe biżuterii, a ich graficzne wizualizacje. Starają się być jak najbardziej realistyczne, ale pokazują produkt w nienagannej formie. Nie znajdziemy na nich niepożądanych refleksów, pyłków itp. Więc z jednej strony mamy doskonałą i miłą dla oka grafikę, ale z drugiej reprezentację nieistniejącego w rzeczywistości produktu. Odbiorca ma możliwość kupienia jedynie czegoś podobnego. Po rendery sięgają zwykle znaczące brandy jubilerskie. Stanowią bardzo dobry materiał do wykorzystania w dużych kampaniach reklamowych. Natomiast w przypadku biżuterii artystycznej, gdzie liczy się niepowtarzalność każdego wyrobu, zastosowanie renderów nie ma większego sensu.