Jak pomysłowo pokazać produkt?
Jakiś czas temu zachęcaliśmy do eksperymentowania z nieszablonowym tłem na packshotach. Tym razem zapraszamy do zabawy z kompozycją na zdjęciach produktowych. Kreatywna fotografia produktowa, czyli efekt takich działań, to szczególny typ fotografii kompozycyjnej lub flatlayów. Jej cechą rozpoznawczą jest przedstawienie produktu w ciekawym anturażu. W porównaniu do standardowego packshota na takiej fotografii znacznie więcej „się dzieje”.
Kreatywna fotografia produktowa pełni przede wszystkim funkcję reklamową. Nie zastąpi klasycznych packshotów. Za to robi zawrotną karierę w social mediach. Doskonale prezentuje się przede wszystkim na Instagramie i Pintereście – zwłaszcza, gdy zestawimy więcej takich zdjęć obok siebie.
Kreatywna fotografia reklamowa – przeznaczenie
Nietypowe ujęcia mają na celu zaakcentowanie konkretnych cech produktu, pokazanie jego oryginalnego zastosowania, składu albo pochodzenia. Kreatywna fotografia produktowa może też chcieć zwracać uwagę na produkt u konkretnego typu odbiorcy. Wszystko zależy od obranego konceptu, który określamy jeszcze przed rozpoczęciem zdjęć. W kolejnych paragrafach wymienimy kilka elementów kompozycyjnych, które mogą nadać ujęciom niepowtarzalny charakter i rozpoznawalność. Warto rozważyć ich zastosowanie już na etapie pracy koncepcyjnej nad sesją.
Twórcze podejście do zdjęć – wskazówki formalne
Zdjęcia studyjne i plenerowe – czyli wybór miejsca, w którym chcemy zrealizować sesję produktową; niektóre przedmioty np. związane ze sportem lub turystyką nabierają pełnokrwistego charakteru w sesjach outdoorowych. Z kolei warunki studyjne dają często fotografom większe poczucie kontroli nad warunkami pracy.
Ujęcia statyczne i dynamiczne – na co postawimy: na przemyślane rozłożenie przedmiotów obok siebie czy jednak na ruch lub igranie z prawami fizyki?
Kąt robienia zdjęć – najbezpieczniej, gdy przy serii zdjęć decydujemy się na ujęcia z jednej lub podobnej perspektywy, choć oczywiście nie jest to żelazna zasada.
Symetria i asymetria – pamiętajmy, że symetryczne ułożenie przedmiotów jest sprawdzonym sposobem komponowania kadru. Złamanie zasad symetrii to rozwiązanie dla odważniejszych i bardziej doświadczonych.
Klasyczne zasady malarskie – zastosowanie tricków optycznych znanych ze sztuk plastycznych np. użycie złotej proporcji, umieszczenie produktu w mocnym punkcie kadru itp. Pozwalają na zbudowanie takich kompozycji, które są przyjemne dla oka, harmonijne, uniwersalne.
Kreatywna fotografia reklamowa – wskazówki koncepcyjne
Kolorystyka – zestawienie produktu, towarzyszących mu dodatków i tła w konkretnej palecie barw. To także wybór presetów (filtrów), które dodatkowo budują wizualny klimat na zdjęciu. Ważna zmienna, która rzuca się w oczy odbiorcy w pierwszej kolejności.
Dobór akcesoriów – przygotowujemy do zdjęć takie przedmioty, które pozwalają wydobyć charakter głównego produktu.
Opakowanie – w zależności od tego, czy traktujemy je jako składową produktu, pokazujemy produkt w opakowaniu, obok niego albo bez opakowania.
Złożoność produktu – charakter produktu może skłonić nas do pokazania go w całości albo w stanie zdekompletowanym czy w trakcie użycia.
Liczba produktów – nie musimy ograniczać się do fotografowania pojedynczych obiektów. Interesującym zabiegiem jest sesja z serią produktów tej samej marki lub w zestawieniu z wyrobami innych producentów, które tworzą jakąś użytkową całość.