Blog o fotografii produktowej

Kolor roku Pantone – narodziny gwiazdy

Kolor roku Pantone - jak się go wybiera

Pewne barwy, jak kolor roku Pantone, przebijają się do mainstreamu tak mocno, że znajdziemy je dosłownie wszędzie. Widzimy je na ścianach apartamentów, sieciówkowych T-shirtach, autorskich grafikach, w makijażach influencerek, ślubnych stylizacjach czy obiciach mebli… Jak to się dzieje, że to Instytut Pantone zyskał sobie tak ogromny prestiż w wyznaczaniu sezonowej kolorystyki, także w świecie komercyjnej fotografii?

Na początku był druk…

Pantone to firma poligraficzna, działająca od lat 60. XX wieku w stanie New Jersey, silnie uprzemysłowionym i niezbyt chlubnie określanym jako „pacha Ameryki”. Cóż, może zapachowo stan fabryk i rafinerii nie kojarzy się najlepiej, ale jeśli chodzi o kolory – trudno o lepiej rozpoznawalną markę niż Pantone. Stworzyła ona PMS (nie mylić z identycznym akronimem oznaczającym Premenstrual Syndrome) – czyli Pantone (Color) Matching System. To wzorzec barw, uważamy często za zestaw kolorów idealnych, bo nie podlegający takim wahnięciom w druku co skala CMYK (o czym więcej tutaj).

Marketingowy zabieg – jak wybiera się kolor roku Pantone

Dorabiając się renomy speców od wydruku kolorów, przedsiębiorstwo powołało do życia Pantone Color Institute. Tym samym zabrało się za działalność, jak byśmy to dziś powiedzieli – trendotwórczą. Od ponad 20 lat to właśnie wśród składowych swojego wzorca PMS określa najmodniejsze, rozchwytywane barwy na dany sezon. Zgodnie z tym co przeczytamy na stronie Instytutu, każdy taki wybór poprzedzony jest szeroką analizą dotychczasowych wpływów i nowości, jakie pojawiają się w przeróżnych obszarach twórczych. Zatem i w branży rozrywkowej i filmowej, modzie, sztuce, wzornictwie przemysłowym, popularnych celach podróży, nowych technologiach itp. Instytut Pantone ponoć bierze też pod uwagę nastroje i uwarunkowania socjoekonomiczne.

Do wyboru, do koloru

Wybrany kolor roku Pantone jest zawsze opatrzony właściwym sobie numerem i/lub często finezyjną nazwą. Wspomnijmy choćby Sand Dolar (2006), Honeysuckle (2011), Tangerine Tango (2012), Serenity (2016). Kolor główny dodatkowo uzupełniania się kilkoma innymi, pasującymi do niego barwami. Ma to oczywiście ogromne znaczenie marketingowe, ponieważ kolory uzupełniające nie są przypadkowe. Ich dobór odbywa się z porozumieniu z partnerami Instytutu, czyli inaczej podmiotami, którzy na tych kolorach będą zarabiać. Wśród nich znajdziemy m.in. Microsoft i Copenhagen Design. Oczywiście wiele innych mniejszych i większych marek ten pomysły podłapują. Kolorystyczna machina trendów napędza się sama.

Kolor roku Pantone a zdjęcia produktowe

Teraz najważniejsze pytanie, w kontekście tego, gdzie właśnie się znajdujemy. Jakie znaczenie mają kolory Pantone dla fotografii produktowej? Przede wszystkim takie, że klienci mogą dążyć do uzyskania na zdjęciach kolorów zbliżonych do pantone’owych sugestii. Może to dotyczyć zarówno wyglądu samego produktu, jak i aranżacji zdjęcia, a więc kolorystyki tła, dodatków, makijażu modeli. Trendy w fotografii produktowej też się zmieniają. Jednak trudno o bardziej oczywisty wpływ na dobór barw niż ma kolor roku Pantone.

Podziel się:

Facebook
Twitter
LinkedIn

Blog o fotografii produktowej

Nasza praca to nie tylko zdjęcia, ale także pasja, którą pragniemy dzielić się na wiele sposobów. Jednym z nich jest nasz blog, w którym przedstawiamy wszystkie ciekawostki i tajniki dotyczące pracy w studio fotograficznym. Szukasz porad od profesjonalistów z branży? Zapraszamy do lektury!

Social Media

Najpopularniejsze

Zobacz również

Powiązane posty

Jakie są formy marketingu w Internecie

Jakie są formy marketingu w Internecie?

Według informacji wskazanych w badaniu Minds&Roses i Allegro z 2024 roku, dla większości konsumentów w Internecie początkiem ścieżki zakupowej klientów jest chęć zdobycia wiedzy o