Blog o fotografii produktowej

Bokeh – efekt nie tylko na portrecie

Bokeh - efekt nie tylko na portretach

Co to jest bokeh?

Piękne japońskie słowo „bokeh” oznacza nic innego jak „rozmycie”. Efekt blurringu powoduje, że źródła światła w tle (także światła odbitego) widzimy w formie plamek, kleksów, smug. Podręcznikowy i uważany za najładniejszy bokeh, to ten z jaśniejszym centrum, ciemniejący w stronę brzegów. Mniej estetyczny jest jego odwrotnością – przybiera kształt obwarzanków z ciemnym środkiem. Pamiętajmy, że nie tylko dalszy plan ma prawo być rozmyty. Możemy zastosować rozmycie także w innych miejscach, np. przed i za płaszczyzną ostrości. Choć ten efekt da się osiągnąć nawet przy robieniu zdjęć telefonem, zainteresowanych zgłębieniem tematu odsyłamy na stronę Canona, gdzie znajdziemy sporo przydatnych i bardziej profesjonalnych wskazówek.

Zdjęcie w plenerze – typowe zastosowanie bokeh.

Zastosowanie rozmycia

Bokeh stosujemy, gdy chcemy zaakcentować jeden, zwykle pierwszy, plan na fotografii. To on pozostaje najostrzejszy i najlepiej widoczny, w kontrze do pozostałych – rozmytych, rozmiękczonych. Właśnie ze względu na tę „miękkość” tak często wybieramy bokeh do tworzenia ciepłych, klimatycznych i miłych dla oka kadrów. Najczęściej stosujemy go na portretach oraz w plenerze – przy fotografowaniu przyrody i scen miejskich, zwłaszcza nocnych. W tym ostatnim przypadku korzystają z niego również twórcy filmowi. Nic tak przecież nie buduje aury tajemniczości czy nawet oniryczności nocnych klubów czy sztucznie oświetlonych ulic. Jest jeszcze jedno istotne zastosowanie rozmycia. Nie tyle artystyczne, co praktyczne – maskuje niedoskonałości w kadrze, zwykle elementy mniej ciekawe, brzydkie, niepasujące.

Kompozycja na białym tle.
Zastosowanie rozmycia na dalszym planie na zdjęcie produktowym.

Bokeh a zdjęcia produktowe

Ten rodzaj zabiegu fotograficznego odnajdujmy też w fotografii produktowej. Może nie jest szalenie popularny, jednak niezwykle pomocny tam, gdzie chcemy produkt „otulić” wizualnym ciepłem. Z jego pomocą budujemy subtelny i przytulny nastrój na zdjęciu. Raczej nie spotkamy go na klasycznym packshocie, który z zasady ma eksponować sam produkt. Jest więc pozbawiony elementów rozpraszających, czyli takich, które można by poddać efektowi rozmycia.

Zdjęcie reklamowe z rozmyciem.
Kolejny przykład rozmycia na fotografii produktowej.

Większe pole do popisu znajdziemy dla bokeh w fotografii reklamowej, gdzie działa jako kreatywny środek wyrazu. Kto nie kojarzy kadrów produktowych z lampkami led w tle? To dzięki ładnemu rozmyciu zyskują one niezwykle uroczy i przyjazny dla oka efekt. Wbrew pozorom tego zabiegu nie rezerwujmy jedynie dla kategorii produktów, którym przypisujemy sielskość i ciepło. Może ciekawie przełamać także bardziej surowy charakter innych przedmiotów. Dlatego zachęcamy do eksperymentów przy fotografowaniu produktów!

Zdjęcie produktowe - z delikatnym efektem bokeh
Przykład fotografii reklamowej z delikatnym efektem bokeh.

Podziel się:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Blog o fotografii produktowej

Nasza praca to nie tylko zdjęcia, ale także pasja, którą pragniemy dzielić się na wiele sposobów. Jednym z nich jest nasz blog, w którym przedstawiamy wszystkie ciekawostki i tajniki dotyczące pracy w studio fotograficznym. Szukasz porad od profesjonalistów z branży? Zapraszamy do lektury!

Social Media

Najpopularniejsze

Zobacz również

Powiązane posty

Fotograf produktowy i spółka - kadr z pracy w studio.

Fotograf produktowy i spółka

Nie tylko fotograf produktowy Większość z nas jest przekonana, że za zrobieniem komercyjnego zdjęcia przedmiotu stoi fotograf produktowy. No i mamy rację, ale zwykle nad

Fotografia produktowa, gdzie zastosowano białe tło.

Białe tło na zdjęciach produktowych

Wszechobecne białe tło Białe tło jest niekwestionowaną gwiazdą zdjęć produktowych. Spotykamy się z nim w większości sklepów internetowych. Oczekują go tacy giganci jak Amazon, Allegro

Zdjęcia produktowe biżuterii - packshot na białym tle.

Zdjęcia produktowe biżuterii – na co postawić?

Jak mogą wyglądać zdjęcia produktowe biżuterii? Piękno, elegancja, ekskluzywność – to oczywiste skojarzenia, które przywołują zdjęcia produktowe biżuterii. Ostateczny odbiór zależy jednak od charakteru samego