Blog o fotografii produktowej

Zdjęcie obrotowe, sekwencja… Jak pokazać ruch?

Zdjęcia obrotowe, sekwencje, czyli jak pokazać ruch.

Nie tylko zdjęcie obrotowe

Rozmycia w kadrze, sekwencje czy zdjęcie obrotowe to przykłady na pokazywanie ruchu przy użyciu fotografii. Są od siebie totalnie różne, bo zależne od fotografowanego obiektu, jak okoliczności, celu zdjęcia, umiejętności autora. Część z nich opiera się na wykorzystaniu technicznych możliwości aparatu, jak i dodatkowych narzędzi, jak na przykład programu graficznego. Inne igrają z ludzkim postrzeganiem i zakodowanych w naszych umysłach skojarzeniach.

kreatywna fotografia olejku zapachowego
Ruch kamyczków zaakcentowany przez ich rozmycie.

Wszystkie jednak mają swój początek w fascynacji ruchem. Są próbą odwzorowania tego, co dynamiczne poprzez statyczną formę wizualną, jaką jest fotografia. Zdjęcia w ruchu konstruują pewną opowieść, w którą wciągają widza. Z pewnością są też jednym z ciekawszych wyzwań dla fotografa i treningiem jego warsztatu. Jak zatem pokazać ruch na zdjęciu? Ruszajmy z tematem, aby się tego dowiedzieć ;)

Rozmycia i ruch

Typowym zabiegiem, który służy do zaakcentowania ruchu, jest blurring. To manewr dobrze znany z kreskówek, prawda? Rozmazany może być na przykład poruszający się obiekt, przy czym już samo tło pozostawiamy ostre. Dla uzyskania pożądanego efektu eksperymentujemy z krótkim czasem naświetlania (<1/100 s). Z rozmytym obiektem spotkamy się często na zdjęciach dużych, szybkich pojazdów – aut, motocykli, pociągów.  Ale możemy mieć także sytuację odwrotną – a więc nieostre tło i wyraźny obiekt w ruchu:

Zdjęcie obiektu w ruchu. Delikatne rozmycie tła.
Pojazd w ruchu pozostaje ostry. Tło jest lekko rozmyte.

To rozwiązanie utrwala wyjątkową pozycję obiektu, daną tylko przez ułamek chwili i nie do zarejestrowania przez „nieuzbrojone” w aparat ludzkie oko. Ładnie zgrywa się z efektem bokeh. Świetnie sprawdza się przy pracy z osobami (w fotografii sportowej), zwierzętami czy żywiołami (iskrami, wodą). Jedną z odmian tego zabiegu jest technika panoramowania (ang. panning). Tutaj pracujemy z dłuższymi czasami naświetlania (nawet 1/10 s) i jednocześnie obracamy się z aparatem tak, by obiekt utrzymać z tym samym punkcie kadru. Jest to więc trochę takie zdjęcie obrotowe, chociaż my wolimy mówić, że „obracane” ;)

Sekwencja i zdjęcie obrotowe

Przechodzimy do mniej tradycyjnych wariantów fotografii – opartych na technikach postprodukcyjnych. Oba przypadki – i sekwencje, i zdjęcia obrotowe, nie składają się z pojedynczego ujęcia. Buduje się je z co najmniej kilku osobnych kadrów. Sekwencją nazywamy wiele zdjęć (na przykład z trybu seryjnego) połączonych w jedno. Dla zasugerowania ruchu obiekt zostaje na nim zmultiplikowany. Reszta kadru pozostaje niezmienna.

Sekwencja - zdjęcia rośliny od pąka do pełnego rozkwitu.
Zmiany obiektu pokazane w formie sekwencji. Fot. stux, Pixabay.
Sekwencja - zdjęcie produktowe.
Wykorzystanie sekwencji na zdjęciu produktowym.

Z kolei nasza specjalność, czyli zdjęcia obrotowe to inaczej prezentacje 360⁰. Obiekt zamieszczamy na obrotowej platformie i wprawiamy go w ruch, jednocześnie fotografując co pewną liczbę stopni. I tak do osiągnięcia pełnego obrotu. Im więcej fotografii zostanie zrobionych podczas tego obrotu, tym płynniejszy ruch na zdjęciu ostatecznie uzyskamy. Prezentacji 360° możemy użyć również do pokazania ruchomych elementów produktu.

Prezentacja 360 stopni, znana jako zdjęcie obrotowe.

Temat zdjęcia

Ostatni pomysł na pokazanie ruchu na zdjęciach odbiega od poprzednich przykładów. Nie bazuje bowiem na technicznych aspektach, a na odpowiednim doborze samego obiektu zdjęcia. Zasada jest więc taka, aby wybrać to, co z ruchem niewątpliwie się kojarzy. A dobrze uchwycony temat zdjęcia wzbudzi już odpowiednie asocjacje u widza. Brzmi enigmatycznie? Najlepiej pokazać to na przykładzie z wulkanem. Nie jest to zdjęcie obrotowe, które faktycznie porusza obiektem, nie zastosowano tu żadnej formy rozmycia, ani multiplikacji. A jednak wiemy, że sytuacja w kadrze jest niestała i to co widzimy trwa tylko przez moment. Zdajemy sobie sprawę, że dym jest zjawiskiem dynamicznym. Zatem już sam temat zdjęcia implikuje pewnie ruch, proces, zmienność.

Zdjęcie wulkanu podczas erupcji.
Erupcja wulkanu – dynamiczne zjawisko na statycznym zdjęciu. Fot. Julius_Silver, Pixabay.

Możemy pójść szerzej i skojarzeniami pograć także w warunkach studyjnych. Oto przykład fotografii produktowej, która wykorzystuje tę samą właściwość – ulotność i niestałość:

Fotografia produktu ze smużką dymu. Nie jest to zdjęcie obrotowe, ale także implikuje ruch.
Fotografia produktowa ze smużką dymu.

Blurring, sekwencja, zdjęcie obrotowe – podsumowanie

Jak wspominaliśmy na początku, propozycje przeniesienia ruchu na zdjęcia bywają doprawdy różne. Podobnie jest z ich typowymi zastosowaniami. Rozmycia zwykle spotkamy w szeroko pojętej fotografii reportażowej. Sekwencje są wdzięcznym środkiem w fotografii przyrody. Z kolei zdjęcia obrotowe służą do pokazywania produktów i mają przede wszystkim potencjał sprzedażowy.

Podziel się:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Blog o fotografii produktowej

Nasza praca to nie tylko zdjęcia, ale także pasja, którą pragniemy dzielić się na wiele sposobów. Jednym z nich jest nasz blog, w którym przedstawiamy wszystkie ciekawostki i tajniki dotyczące pracy w studio fotograficznym. Szukasz porad od profesjonalistów z branży? Zapraszamy do lektury!

Social Media

Najpopularniejsze

Zobacz również

Powiązane posty

Zdjęcie detali - torebka, zbliżenie na suwak.

Zdjęcie detali. Produkt z bliska

Zbliżenie na produkt Zdjęcie detali, czyli inaczej close-up, to technika robienia zdjęć z małej odległości. Można je wykonać bez profesjonalnego sprzętu, korzystając z trybu makro

Packshot - z efektem odbicia.

Packshot z odbiciem, cieniem i bez cienia

Packshot – coś dodać, coś ująć Tym razem bierzemy na tapet packshot, a dokładniej dodatkowe efekty, jakie mogą towarzyszyć produktom na zdjęciu. Najczęściej stosowanymi są