Nie tylko zdjęcie obrotowe
Rozmycia w kadrze, sekwencje czy zdjęcie obrotowe to przykłady na pokazywanie ruchu przy użyciu fotografii. Są od siebie totalnie różne, bo zależne od fotografowanego obiektu, jak okoliczności, celu zdjęcia, umiejętności autora. Część z nich opiera się na wykorzystaniu technicznych możliwości aparatu, jak i dodatkowych narzędzi, jak na przykład programu graficznego. Inne igrają z ludzkim postrzeganiem i zakodowanych w naszych umysłach skojarzeniach.
Wszystkie jednak mają swój początek w fascynacji ruchem. Są próbą odwzorowania tego, co dynamiczne poprzez statyczną formę wizualną, jaką jest fotografia. Zdjęcia w ruchu konstruują pewną opowieść, w którą wciągają widza. Z pewnością są też jednym z ciekawszych wyzwań dla fotografa i treningiem jego warsztatu. Jak zatem pokazać ruch na zdjęciu? Ruszajmy z tematem, aby się tego dowiedzieć ;)
Rozmycia i ruch
Typowym zabiegiem, który służy do zaakcentowania ruchu, jest blurring. To manewr dobrze znany z kreskówek, prawda? Rozmazany może być na przykład poruszający się obiekt, przy czym już samo tło pozostawiamy ostre. Dla uzyskania pożądanego efektu eksperymentujemy z krótkim czasem naświetlania (<1/100 s). Z rozmytym obiektem spotkamy się często na zdjęciach dużych, szybkich pojazdów – aut, motocykli, pociągów. Ale możemy mieć także sytuację odwrotną – a więc nieostre tło i wyraźny obiekt w ruchu:
To rozwiązanie utrwala wyjątkową pozycję obiektu, daną tylko przez ułamek chwili i nie do zarejestrowania przez „nieuzbrojone” w aparat ludzkie oko. Ładnie zgrywa się z efektem bokeh. Świetnie sprawdza się przy pracy z osobami (w fotografii sportowej), zwierzętami czy żywiołami (iskrami, wodą). Jedną z odmian tego zabiegu jest technika panoramowania (ang. panning). Tutaj pracujemy z dłuższymi czasami naświetlania (nawet 1/10 s) i jednocześnie obracamy się z aparatem tak, by obiekt utrzymać z tym samym punkcie kadru. Jest to więc trochę takie zdjęcie obrotowe, chociaż my wolimy mówić, że „obracane” ;)
Sekwencja i zdjęcie obrotowe
Przechodzimy do mniej tradycyjnych wariantów fotografii – opartych na technikach postprodukcyjnych. Oba przypadki – i sekwencje, i zdjęcia obrotowe, nie składają się z pojedynczego ujęcia. Buduje się je z co najmniej kilku osobnych kadrów. Sekwencją nazywamy wiele zdjęć (na przykład z trybu seryjnego) połączonych w jedno. Dla zasugerowania ruchu obiekt zostaje na nim zmultiplikowany. Reszta kadru pozostaje niezmienna.
Z kolei nasza specjalność, czyli zdjęcia obrotowe to inaczej prezentacje 360⁰. Obiekt zamieszczamy na obrotowej platformie i wprawiamy go w ruch, jednocześnie fotografując co pewną liczbę stopni. I tak do osiągnięcia pełnego obrotu. Im więcej fotografii zostanie zrobionych podczas tego obrotu, tym płynniejszy ruch na zdjęciu ostatecznie uzyskamy. Prezentacji 360° możemy użyć również do pokazania ruchomych elementów produktu.
Temat zdjęcia
Ostatni pomysł na pokazanie ruchu na zdjęciach odbiega od poprzednich przykładów. Nie bazuje bowiem na technicznych aspektach, a na odpowiednim doborze samego obiektu zdjęcia. Zasada jest więc taka, aby wybrać to, co z ruchem niewątpliwie się kojarzy. A dobrze uchwycony temat zdjęcia wzbudzi już odpowiednie asocjacje u widza. Brzmi enigmatycznie? Najlepiej pokazać to na przykładzie z wulkanem. Nie jest to zdjęcie obrotowe, które faktycznie porusza obiektem, nie zastosowano tu żadnej formy rozmycia, ani multiplikacji. A jednak wiemy, że sytuacja w kadrze jest niestała i to co widzimy trwa tylko przez moment. Zdajemy sobie sprawę, że dym jest zjawiskiem dynamicznym. Zatem już sam temat zdjęcia implikuje pewnie ruch, proces, zmienność.
Możemy pójść szerzej i skojarzeniami pograć także w warunkach studyjnych. Oto przykład fotografii produktowej, która wykorzystuje tę samą właściwość – ulotność i niestałość:
Blurring, sekwencja, zdjęcie obrotowe – podsumowanie
Jak wspominaliśmy na początku, propozycje przeniesienia ruchu na zdjęcia bywają doprawdy różne. Podobnie jest z ich typowymi zastosowaniami. Rozmycia zwykle spotkamy w szeroko pojętej fotografii reportażowej. Sekwencje są wdzięcznym środkiem w fotografii przyrody. Z kolei zdjęcia obrotowe służą do pokazywania produktów i mają przede wszystkim potencjał sprzedażowy.