Blog o fotografii produktowej

Fotografia obrotowa 360° krok po kroku

Fotografia obrotowa krok po kroku

W fotografii produktowej wyróżniamy wiele typów zdjęć. Najbardziej popularne są zdjęcia na modelkach, zdjęcia na manekinie typu „duch” oraz zdjęcia na płasko. Coraz częściej jednak klienci decydują się na dołączenie do swojej oferty sklepu internetowego nowego rozwiązania, jakim jest fotografia obrotowa 360°. Sprawdza się ona niezawodnie przy produktach wieloelementowych, skomplikowanych, o nieoczywistej budowie, takich jak obuwie, elektronika, zabawki, czy elementy przemysłowe. Dzięki zdjęciom obrotowym klient ma możliwość dokładnego zobaczenia produktu z każdej strony. Kiedy chce, dokonuje przybliżenia w wybranym miejscu i przygląda się detalom. To sprawia, że jest on bardziej pewny swojego wyboru podczas zakupów. Pozwala to sprzedawcy zminimalizować liczbę zwrotów, z którymi spotyka się częściej, jeśli zaprezentuje produkt na niewystarczającej liczbie zdjęć.

Fotografia obrotowa 360° – pracochłonna, więc kosztowna

Zdjęcia obrotowe są atrakcyjne i kuszące dla potencjalnych klientów, jednak czynnikiem, który najczęściej ich zniechęca jest cena. Koszt zaczyna się bowiem od 60 zł netto. Wykonanie takiego zdjęcia nie jest takie łatwe, tak jak mogłoby się wydawać. Odpowiednie przygotowanie i ustawienie produktu wymaga nie tylko doświadczenia, ale także czasu, precyzji i cierpliwości.

1. Ustawienie środka osi obrotu

Przede wszystkim zaczynamy od odpowiedniego ustawienia. To zagwarantuje, że na finalnej prezentacji obiekt nie zmieni pozycji na ekranie, tylko obróci się na samym środku. Z pomocą przyjdą nam laserowe urządzenia pozwalające wycentrować produkt. Jeśli ich nie mamy, przyda nam się do tego siatka na wyświetlaczu aparatu, która wskaże nam środek kadru – tam powinien znaleźć się środek platformy. Następnie poziomujemy platformę z użyciem poziomicy oraz regulowanych nóżek do korekty kąta nachylenia. Poziomo ustawiamy także aparat dzięki wbudowanej w niego poziomicy. W tym momencie zaczynamy ustawiać fotografowaną rzecz. Ustawiając produkt na platformie należy obrócić nią kilka razy i sprawdzić pod każdym kątem, czy produkt znajduje się na środku. Czasami nawet minimalne przesunięcie, niewidoczne na pierwszy rzut oka, będzie rzucało się w oczy na prezentacji obrotowej.

Fotografia obrotowa 360° nie uda się bez prawidłowych ustawień sprzętu.

2. Prawidłowe oświetlenie

Kolejną niezwykle istotną rzeczą jest oświetlenie. Zdjęcia obrotowe można oczywiście szparować, jednak wymaga to dużego nakładu czasu oraz precyzji. Najlepiej, aby tło odpowiednio doświetlić – co widzimy na poniższych zdjęciach:

Chodzi tu głównie o odpowiednie ustawienie lamp, nie tylko od przodu, ale także od tyłu. Jest to dosyć trudna sztuka, ponieważ polega na oświetleniu tła oraz platformy w jednolity sposób, nie prześwietlający jednocześnie produktu. Za pomocą odpowiednich ustawień w programie graficznym uzyskamy idealnie białe tło, a więc odejdzie nam jego wycinanie (szparowanie). Jest to jednak możliwe tylko w przypadku mniejszych produktów, większe muszą być wycinane z tła. Sporą część czasu poświęcamy wówczas na obróbkę graficzną, co powoduje wzrost kosztów.

3. Ułożenie produktu i obróbka graficzna

Do każdego produktu podchodzimy indywidualnie i dokładnie się z nim zapoznajemy. Niezwykle ważne jest bowiem to, pod jakim kątem zostanie on ułożony na platformie. Zdjęcia obrotowe nie są obrabiane tak samo jak standardowe packshoty. Każde z nich musiałoby być zrobione identycznie, aby nie tworzyć efektu migotania na prezentacji obrotowej. Grafik nie jest w stanie przekopiować lub wymodelować dokładnie tak samo każdego zdjęcia, by zachować naturalny wygląd. Musi on pobrać próbkę materiału i wkleić ją w inne miejsce. Przy 72 zdjęciach, przy których obrót jest już dość płynny, na pewno będzie widać różnicę. W przypadku packshotów czasem jedno zdjęcie łączymy nawet z kilku. Przy zdjęciu obrotowym musimy produkt od razu przygotować jak najlepiej. Poniżej przedstawiamy to na przykładzie swetra:

Fotografia obrotowa 360° wymaga innego przygotowania niż typowy packshot.

W przypadku packshotów niewidoczny fragment rękawa zostałby doklejony graficznie. Przy obrotówce trzeba byłoby dorobić kilkanaście takich zdjęć, a następnie doklejać je pod takim samym kątem, co jest niezwykle czasochłonne. Dlatego tym przypadku rękawy zostały podwinięte, aby żaden fragment nie został zasłonięty przez manekina.

Fotografia obrotowa 360° - etapy przygotowania. Przykład zdjęcia przed i po obróbce.

4. Fotografia obrotowa 360° – typowe rozwiązania

Istnieją produkty, które nie sprawiają problemu przy zdjęciach packshotowych, pojawiają się one dopiero przy obrotówkach. Chodzi tu m.in. o produkty, które są niestabilne i wymagają podparcia. Wówczas możemy użyć specjalnie wymodelowanej podstawki, tak jak w przypadku zdjęcia pompy produkowanej przez Leszczyńską Fabrykę Pomp:

Fotografia obrotowa 360° - przedmiot fotografowany na podstawce.

Jest ona wykonana z przezroczystego plastiku i na zdjęciu obrotowym nie odwraca uwagi od produktu. Nie zawsze jednak da się ją szybko zorganizować. Czasem wystarczy zwykłe podwieszenie. Poniżej przykład sosu w proszku:

Fotografia obrotowa 360° - przykład produktu z podwieszeniem.

Na samej górze zostały zrobione niewielkie otwory, przez które przeciągnięto przezroczystą żyłkę. Po odpowiednim doświetleniu jest ona niewidoczna i opakowanie sprawia wrażenie, jakby stało pionowo bez podparcia. Lekkie, papierowe produkty nie stwarzają większego problemu. Łatwiej jest je ustawić do pionu za pomocą dodatkowych materiałów.

Trochę większej inwencji twórczej wymagają od nas te większe i wykonane z cięższego materiału obiekty, np. dachówki ceramiczne, z którymi zmierzyliśmy się na zlecenie firmy Creaton. Po dokładnym zapoznaniu się z produktem, zauważyliśmy nieestetyczne zabrudzenia fabryczne, które nie podobały się klientowi. Dachówkę zatem pomalowaliśmy kolorem dopasowanym do wypalonej ceramiki. Farba została dorobiona na podstawie próbki z kolorymetru. Dzięki temu uzyskaliśmy kolor maksymalnie zbliżony do koloru produktu.

Produkt przed sesją wymaga czasem oczyszczenie lub pomalowania.

Następnym krokiem było nawiercenie na górze drobnego otworu, co było nie lada wyzwaniem przy tak kruchym materiale. Mały regularny kształt na gładkiej powierzchni byliśmy w stanie usunąć później w postprodukcji, żeby nie rzucał się to w oczy. Po nawierceniu dachówkę podwiesiliśmy na żyłkach.

Dodatkowe możliwości prezentacji

Każdą prezentację możemy dostosować do swoich potrzeb. Decydujemy:

  • z ilu zdjęć ma składać się prezentacja (co wpływa na jej płynność),
  • jak szybko ma się obracać,
  • w którą stronę odbędzie się obrót,
  • jak duże będzie powiększenie,
  • czy dodamy hotspoty,
  • jaki chcemy format pliku (GIF, HTML5, MP4),
  • czy dodać własny logotyp.

Fotografia obrotowa 360° – przydatne rozwiązanie

Jak widzimy, na każde zdjęcia obrotowe należy poświęcić sporo czasu i wysiłku, aby efekt końcowy był zadowalający. Niekiedy musimy się mocno napracować nad przygotowaniem produktu oraz odpowiedniego oświetlenia. Rozważmy jednak tę opcję, jeśli chcemy dodać do swojej oferty coś, co przyciągnie uwagę i wyróżni produkt. Szerzej zalety tego typu fotografii opisaliśmy tutaj.

Podziel się:

Facebook
Twitter
LinkedIn

Blog o fotografii produktowej

Nasza praca to nie tylko zdjęcia, ale także pasja, którą pragniemy dzielić się na wiele sposobów. Jednym z nich jest nasz blog, w którym przedstawiamy wszystkie ciekawostki i tajniki dotyczące pracy w studio fotograficznym. Szukasz porad od profesjonalistów z branży? Zapraszamy do lektury!

Social Media

Najpopularniejsze

Zobacz również

Powiązane posty