Blog o fotografii produktowej

Fotografia reklamowa – czy jej potrzebujesz?

Fotografia reklamowa - czy jej potrzebujesz?

Fotografia reklamowa, jak sama nazwa wskazuje, ma na celu zareklamowanie przedmiotu (lub usługi). Innymi słowy: wywołanie na niego zapotrzebowania i sprowokowanie decyzji zakupowej. Jednak realizacja tego celu może odbywać się na różne sposoby. Bo fotografować można wszystko – małe i duże gabaryty, produkty o krótkiej trwałości (np. spożywcze), próbki albo pełnowymiarowe produkty, obiekty płaskie i trójwymiarowe, statyczne i w ruchu, pojedynczych ludzi lub całe grupy, wnętrza, przestrzenie, aktywności. Nie ma tematów banalnych lub niewłaściwych! W praktyce – nie ma dobrego marketingu bez unikalnych zdjęć reklamowych.

Jaką rolę odgrywa fotografia reklamowa?

Na początku warto zadać sobie pytanie – do czego nam i naszym produktom/usługom ma służyć fotografia reklamowa? Generalnie możemy wydzielić jej dwa cele. Czy chcemy je pokazać bardzo konkretnie, jako przedmioty o sprecyzowanych właściwościach? A może zależy nam na stworzeniu dodatkowej otoczki, swoistego „backgroundu” dla produktu? W pierwszym przypadku istotny jest aspekt informacyjny zdjęć reklamowych, w drugim – budowa wokół nich pewnych emocji, klimatu. W zależności od tego, co jest nam bliższe, możemy zdecydować się na konkretne typy zdjęć, a przy większym budżecie – zdecydować się na oba rozwiązania. Podsumujmy je więc:

Aspekt informacyjny – zdjęcia skoncentrowane na właściwościach i parametrach produktów, pozwalają na „obejrzenie” przedmiotu bez konieczności dotykania go; fotografowany przedmiot pokazany jest samodzielnie, w kadrze nie znajdziemy żadnych dodatkowych czy rozpraszających elementów. To taki produktowy „spektakl jednego aktora”.

Jakie typy zdjęć tutaj wybrać: typowy packshot, fotografia 360.

Aspekt emocjonalny – tu fotografia reklamowa pokazuje produkt w szerszym kontekście, często w trakcie jego użycia albo w sugestywnej kompozycji, w otoczeniu innych przedmiotów, z dodatkowym tłem. Akcentujemy ładunek emocjonalny, jaki zdjęcie ze sobą niesie, a więc: opowiadana historia, skojarzenie ze stylem życia i konkretnymi wartościami, z którymi odbiorca może się identyfikować. Pozostając przy aktorskich metaforach – tutaj produkt występuje w roli głównej, a pozostałe elementy – w drugoplanowych.

Jakie typy zdjęć wybrać: zdjęcia kompozycyjne, zestawienia kilku packshotów, także fotografia reportażowa i wizerunkowa. Najlepszym nośnikiem emocji jest dobrze przemyślana fotografia reklamowa.

Fotografia reklamowa – proste zdjęcia, jasny komunikat

Tutaj aż chciałoby się powiedzieć: „ach, ten stary dobry packshot!”. To najbardziej uniwersalny rodzaj zdjęcia produktowego, którego głównym zadaniem jest rzetelne zaprezentowanie produktu. Może stanowić samodzielny materiał promocyjny albo stać się punktem wyjścia do stworzenia packshotowych kompozycji, kolaży, infografik, krótkich filmów.

Grafika złożona z czterech packshotów – choć to wciąż dość minimalistyczne przedstawienie produktów, ma już zupełnie inny potencjał niż pojedyncze zdjęcie produktowe. Prócz podania czystej informacji o samym obiekcie, stworzyliśmy wizualną zabawę z widzem – jego wzrok przyciągają mocne kolory, gra perspektywą i lekkość kompozycji. Asocjacje napoju z letnią beztroską są jak najbardziej trafne!

Ciekawy zabieg - zestawienie kilku packshotów obok siebie.
Prosty, acz ciekawy zabieg – zestawienie kilku packshotów obok siebie.

Fotografia reklamowa – budowanie emocji

Jakie skojarzenia budzi w nas poniższe zdjęcie? Organiczność, czystość, schludność, czyli to co bliskie wartościom w duchu ekologii i zero waste. Wszystko dzięki zastosowaniu naturalnych kolorów, materiałów i faktur. Taki też był zamysł producenta produktów wielorazowych przestawionych na fotografii.

Fotografia reklamowa z produktami wielorazowego użytku. Przykład kompozycji, której celem jest wywołanie przyjaznej dla oka naturalności..
Przykład kompozycji, której celem jest wywołanie przyjaznej dla oka naturalności.

Poniżej zdjęcia przygotowane dla klientów z totalnie innych branż. Efekt, jaki udało się osiągnąć jest jednak podobny. Oszczędność kolorów, a wręcz dychromatyczność, wysoki kontrast i prostota kompozycji, dają poczucie elegancji, ładu, harmonii, schludności.

Czy Twoja branża jest… niefotogeniczna?

Jak pisaliśmy wcześniej – ciężko prowadzić skuteczny marketing bez ciekawych zdjęć reklamowych, a fotografować można naprawdę wszystko. Nie jest też tak, że danemu rodzajowi produktów możemy przypisać tylko wariant informacyjny albo tylko emocjonalny. Weźmy na przykład branżę metalurgiczną. Pierwsze skojarzenie – przedmioty metalowe, jak np. części maszynowe najlepiej pokazać w formie packshotów, stricte informacyjnie, raczej surowo, technicznie, a więc i mało sexy… A jednak! Fotografia reklamowa z tej z branży też może mieć „to coś”, iskrę – a w poniższym przykładzie – i dosłownie i w przenośni ;) Spójrzmy na fragment z fotoreportażu:

Fotografia reklamowa - fragment fotoreportażu z branży przemysłu ciężkiego.
Fotoreportaż może także posłużyć w celach reklamowych.

Zdjęcie nie skupia się na samym produkcie ani tym bardziej na bezpośredniej sprzedaży. Tu fotografia reklamowa akcentuje proces jego powstawania, buduje pewną dramaturgię, dodatkowo nakreśloną dzięki zastosowanej zasadzie złotej proporcji. Cały obrazek przybliża odbiorcę do miejsca, w którym dane obiekty powstają i ludzi, którzy przy nich pracują – a to jest istotny element budowania zaufania do marki i to niezależnie od branży, którą ona reprezentuje.

Fotografia reklamowa – zastosowanie

Brak materiału do konkretnej publikacji często bywa główną motywacją do zlecenia zdjęć reklamowych. Jeśli chcemy się pokazać w jakimś katalogu, branżowym czasopiśmie albo newsletterze, musimy dysponować odpowiednimi zdjęciami. W tym wypadku warto też mieć na uwadze to, czy zdjęcia będą pokazywane jednorazowo czy posłużą nam także w przyszłości, w innych kanałach promocji. Kluczowe są także parametry techniczne, czyli w skrócie doskonała jakość i dopasowanie do miejsca ich publikacji. Już na samym początku ustalamy z fotografem, gdzie zdjęcia reklamowe mają być wykorzystane. Dzięki temu uzyskamy materiał o optymalnych parametrach. Nie zapominajmy, że inne pliki przygotowuje się do druku wielko- i małoformatowego, na stronę sklepu internetowego czy do social mediów.

Do mediów elektronicznych: strony internetowe (własne i partnerów), landingi produktowe, banery, mailingi, reklamy w sieciach afiliacyjnych, blogi, social media – zdjęcia profilowe, do postów i wydarzeń, także jako statyczne wstawki do reklam video oraz do prezentacji.

Do druku: katalogi, ulotki, gazetki, materiały promocyjne na targi, konferencje i szkolenia, folie i naklejki, banery, billboardy, reklamy prasowe.

Zdjęcia produtkowe kosmetyków - zbliżenie.
Nietypowe, przemyślane ujęcie produktu to przykład fotografii reklamowej o szerokim zastosowaniu.

Ile to kosztuje? Fotografia reklamowa – ceny

Niestety nie ma jednego wyznacznika czy kalkulatora, który wyliczy dla nas koszt takiej usługi. Na starcie dobrze jest po prostu wyłożyć kawę na ławę i przedstawić fotografowi swoje oczekiwania. Pozwoli to na dokładne oszacowanie przyszłych kosztów, jak i utrzymanie płynności w realizacji zlecenia. Ceny zdjęć są wypadkową sporej ilości elementów. Jakich? Ano uzależniamy je od złożoności, liczby i gabarytów przedmiotu, jego faktury i czasu potrzebnego na jego przygotowanie do zdjęć, miejsca sesji (w tym kwestii dojazdów czy rozstawienia studia), zaangażowania dodatkowych osób (np. modeli, asystentów technicznych itp.), zakupu materiałów na plan zdjęciowy, czasu koniecznego do jej realizacji, nakładów pracy w postprodukcji, takich jak np. poprawki graficzne.

Podsumowanie

Kiedy fotografia reklamowa jest nam faktycznie potrzebna? Zróbmy sobie szybkie podsumowanie:

Jaką rolę spełnia dobra fotografia reklamowa?:
– dostarcza materiałów graficznych niezbędnych w różnych kanałach promocji,
– przedstawia zapamiętywalną wartość produktu/usługi – informacyjną lub emocjonalną (w zależności od obranej koncepcji),
– kształtuje nasz własny rozpoznawalny styl wizualny, który komunikujemy klientowi,
– buduje zaufanie do marki.

Jeśli zależy nam na którymkolwiek z powyższych aspektów, to pomysł na zrealizowanie zdjęć reklamowych, będzie jak najbardziej na miejscu! O czym, w takim razie, trzeba jeszcze pamiętać na starcie? Musimy wiedzieć, czego od niej oczekiwać, jakie założenia powinny przyświecać jej zlecaniu. A zatem:

Jaka powinna być dobra fotografia reklamowa?
– poprawna technicznie,
– zdatna do szerokiego zastosowania,
– sugestywna,
– unikalna i pomysłowa,
– spójna z „duchem” i wizją marki.

Podziel się:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Blog o fotografii produktowej

Nasza praca to nie tylko zdjęcia, ale także pasja, którą pragniemy dzielić się na wiele sposobów. Jednym z nich jest nasz blog, w którym przedstawiamy wszystkie ciekawostki i tajniki dotyczące pracy w studio fotograficznym. Szukasz porad od profesjonalistów z branży? Zapraszamy do lektury!

Social Media

Najpopularniejsze

Zobacz również

Powiązane posty

Bokeh - efekt nie tylko na portretach

Bokeh – efekt nie tylko na portrecie

Co to jest bokeh? Piękne japońskie słowo „bokeh” oznacza nic innego jak „rozmycie”. Efekt blurringu powoduje, że źródła światła w tle (także światła odbitego) widzimy

Kreatywna fotografia produktowa.

Kreatywna fotografia produktowa

Jak pomysłowo pokazać produkt? Jakiś czas temu zachęcaliśmy do eksperymentowania z nieszablonowym tłem na packshotach. Tym razem zapraszamy do zabawy z kompozycją na zdjęciach produktowych.

Packshoty do sklepu na Facebooku

Packshoty a sklep na Facebooku

Packshoty – nieoczywiste w przestrzeni Facebooka Kiedy mówimy o fotografiach wykorzystywanych na Facebooku, co w pierwszej kolejności nasuwa się nam na myśl? Zwykle są to