Istnieje wiele sposobów fotografowania jedzenia. W zależności od naszych preferencji oraz umiejętności inscenizacji możemy zdecydować się na najróżniejsze estetyki. Fotografia kulinarna rządzi się jednak kilkoma zasadami, o których należy pamiętać – zwłaszcza jeśli chce się ją wykorzystać do promocji swojej marki.
Zdjęcia jedzenia i ich różne formy
Zdjęcia jedzenia mają niejedno oblicze. Czasem są to amatorskie fotografie wykonane smartfonem w ekskluzywnym lokalu. Innym razem mowa o profesjonalnej sesji produktowej stworzonej z myślą o nowej kampanii reklamowej popularnej sieci restauracji. W jeszcze innym przypadku fotografia kulinarna staje się po prostu formą ekspresji zdradzającą artystyczne zainteresowania autora.

Jeśli chcemy uwiecznić wystawną kolację i pokazać ją naszym znajomym, smartfon i prosty kadr od góry z pewnością wystarczą. Jeśli jednak zależy nam na przedstawieniu żywności w zachwycający i angażujący sposób, trzeba będzie podejść do tego zagadnienia zgoła inaczej. Fotografia jedzenia musi oddziaływać na zmysły odbiorców. Zdjęcia powinny pobudzać apetyt u osób oglądających uchwycone w kadrze pyszne dania, zatem trzeba wykorzystać takie techniki fotograficzne, aby uwydatnić atuty jedzenia i ewentualnie ukryć pewne niedociągnięcia. Sprawdźmy zatem, jakie trendy obecnie panują, jeśli chodzi o zdjęcia jedzenia. Każdy reklamodawca chce przecież podążać za aktualnymi standardami branżowymi.
Żywność jako element życia – lifestylowa fotografia jedzenia
Wielu użytkowników Internetu nieustannie szuka w nim treści lifestylowych – dotyczących chociażby inspiracji kulinarnych, turystycznych czy zwyczajnej rozrywki. Ponieważ ta kategoria treści jest niezwykle pojemna, to trudno znaleźć w niej dominujący typ contentu. Lifestyle kojarzy się jednak z wyrazistą formą. Fotografia kulinarna nie jest tutaj żadnym wyjątkiem. Jak więc wyglądają zdjęcia żywności w estetyce lifestylowej?

W tym przypadku najczęściej mamy do czynienia ze zdjęciami ukazującymi proces przygotowania posiłku. Czyste kadry pokazują dłoń posypującą składniki przyprawami czy trzymającą sztućce. Te kompozycje pozwalają odbiorcy poczuć się częścią procesu – o co w założeniach chodzi właśnie w estetyce lifestylowej. Grafika ma stworzyć poczucie bliskości pomiędzy autorem a odbiorcą. Takie zdjęcia jedzenia najczęściej publikuje się na blogach kulinarnych, ale również w cyklach tekstów przybliżających styl życia autora. W blogosferze wciąż znajdziemy wiele entuzjastów contentu lifestylowego.
Dominująca barwa, czyli fotografia kulinarna w stylu dark lub bright
Jeśli szukamy sposobu na wywarcie określonego wrażenia w odbiorcach – wykorzystajmy konkretne barwy. Tym sposobem nie tylko wpływamy na odczucia osób oglądających zdjęcia, ale i wpisujemy się w określone trendy czy mody. Doskonałym przykładem jest fotografia kulinarna w stylu dark. Łatwo wyobrazić sobie, że dominującą kolorystyką są tutaj ciemne odcienie. W przypadku zdjęć jedzenia możemy osiągnąć ten efekt dzięki wykorzystaniu teł – granitowe blaty, ciemne sukna pokrywające stoły czy odpowiednia manipulacja światłem. Interesujący rozwiązaniem jest sięgnięcie po ciemne jedzenie – ciasta czekoladowe, pumpernikiel, kawa czy nasiona chia.

Analogicznie – fotografia jedzenia w stylu bright wymaga wykorzystywania potraw z przewagą koloru białego – kremy, śmietanki, mleko, jogurty, twaróg itd. W kwestii pozostałych elementów obecnych w kadrze idealnie sprawdzają się białe talerze, eleganckie ściereczki w jasnych odcieniach czy przezroczyste mleczniki. Style te są wobec siebie komplementarne, zatem warto wykorzystać oba w ramach jednego artykułu, menu czy materiału promocyjnego. Zwłaszcza jeśli zależy nam na stworzeniu wizerunku nowoczesnej marki z wyrazistym systemem identyfikacji wizualnej.
Fotografia kulinarna produktowa – funkcjonalność przede wszystkim
Zbiorczą kategorią dla prezentacji produktów w Internecie jest oczywiście fotografia produktowa. W tym przypadku mamy do czynienia z bardzo oszczędnymi kompozycjami oraz skupieniem wyłącznie na jednym obiekcie. Fundamentalnym wymogiem zdjęcia jest tutaj jego czytelność. Klient ma po prostu zapoznać się z wyglądem interesującego go obiektu.

Dokładnie takie same założenia możemy zastosować w przypadku fotografii żywności. Co więcej – zdjęcia 360 (nazywane również obrotowymi) sprawdzają się nie tylko w przypadku elektroniki czy odzieży. Świetnie nadają się także do prezentacji dań. Zwłaszcza w przypadku sieci restauracji szybkiej obsługi, gdzie wygląd zamówienia potrafi mieć kluczowe znaczenie w procesie decyzyjnym.
Profesjonalny fotograf produktowy doskonale wie, jak poradzić sobie z realizacją takiego zlecenia. Oczywiście zawsze warto stawiać na usługi fachowców. W fp360.pl znakomicie radzimy sobie z każdą formą fotografii produktowej. Potrafimy podkreślić zalety towaru oraz ukryć jego niedoskonałości. Dzięki odpowiedniemu ustawieniu świateł, wieloletniej praktyce i nowoczesnym aparatom radzimy sobie nawet z najbardziej wymagającymi produktami.