Próba nadążania za trendami w marketingu często przerasta wielu doświadczonych marketerów. Nieustanne zmiany zmuszają ich do ciągłej nauki, a tymczasem oni chcą być wierni dawnym standardom prezentacji produktu.
Tymczasem nowe formaty, a szczególnie krótkie filmiki, cieszą się dużym zainteresowaniem odbiorców, którzy w mediach społecznościowych spędzają coraz więcej czasu. Do TikToka i grupy Meta z ich Reelsami dołączył też YouTube, próbując zmonetyzować modę na spoty trwające od kilkunastu do kilkudziesięciu sekund.
A w jaki sposób Ty możesz spożytkować możliwości YouTube Shorts, aby zwiększyć liczbę transakcji w swoim e-commerce? I dlaczego pisze o tym firma, której główną ofertę stanowią packshoty? Razem z nami naucz się prezentować produkty w spotach na platformie YouTube na tyle atrakcyjnie, że już wkrótce z zadowoleniem spojrzysz na wyniki sprzedaży.
Czym są YouTube Shorts?
YouTube wprowadził krótkie filmiki w odpowiedzi na ogromne zainteresowanie produkcjami, które wcześniej spopularyzowały TikTok i Meta. Ten dynamiczny format stanowi połączenie specyfiki platformy należącej do Google i rozwiązań rozpowszechnionych przez konkurencję. Obecnie widzowie chętnie oglądają tam nie tylko długie, ale i krótkie treści.

W przeciwieństwie do TikToka, YouTube Shorts można łatwo opatrzyć tytułem oraz opisem, co sprzyja pozycjonowaniu filmiku i umożliwia dotarcie do szerszej grupy odbiorców. Analogicznie do pierwowzoru, krótkie spoty charakteryzują się pionowym ułożeniem obrazu, aby maksymalnie wykorzystać ekran smartfonu. To bowiem osoby przeglądające treści na telefonie są główną grupą docelową dla twórców tego rodzaju formatu.
Ten sam rodzaj wideo sprawdza się nie tylko na TikToku, ale także w Reelsach na Instagramie. Należy przy tym pamiętać, że YouTube ma własny ekosystem reklamowy i dość specyficzny algorytm promowania treści. Wielu twórców docenia możliwości kreacji Shortsów – wyróżnienie miniatury oraz dodanie chwytliwego tytułu filmiku trwającego maksymalnie 60 sekund. Co więcej, odpowiednia rozdzielczość (zalecana to 1080×1920 pikseli) i proporcje 9:16 pozwalają uniknąć nieestetycznych pasów czy przycięć obrazu.
Wykorzystaj potencjał spotów i mierz konwersję
Krótkie formy wideo mogą skutecznie budować zaangażowanie, zwłaszcza gdy twórcy umiejętnie wykorzystują możliwości animacji lub warstw dźwiękowych. W YouTube Shorts liczy się błyskawiczne przejście do sedna przekazu – czas potrzebny na zainteresowanie widza jest ograniczony i trwa zaledwie ułamki sekundy. Trudność warto potraktować jako atut. Jeśli materiał odnosi się do popularnych trendów, istnieje szansa na zdobycie większej liczby odsłon, komentarzy i udostępnień, co wpływa na dalsze rekomendacje przez algorytm.

A potencjał YouTube Shorts jest olbrzymi. Miesięcznie tylko ten format generuje na platformie aż 2 miliardy wyświetleń, a główną grupą odbiorców są widzowie w wieku od 25 do 34 roku życia1. Warto podkreślić, że obecnie konkurencja w YouTube Shorts jest znacznie mniejsza niż na TikToku. Jest jeszcze czas, aby wyspecjalizować się w tworzeniu treści na tę platformę. Zyskać mogą przede wszystkim przedstawiciele branży kosmetyków oraz producenci odzieży, ponieważ Shortsy stanowią dobre wsparcie kampanii sponsorowanej, opartej na np. testowaniu produktów przez influencerów.
Multichanneling, czyli strategia publikowania zróżnicowanych treści reklamowych na wielu platformach, przynosi wymierne korzyści. YouTube Analytics dostarcza danych związanych z zaangażowaniem, średnim czasem oglądania czy współczynnikiem klikalności miniatur (CTR). W przypadku Shortsów część z tych statystyk jest dostępna w wersji mobilnej i w panelu YouTube Studio. Warto łączyć dane z YouTube (dot. samego wideo) z metrykami Google Analytics (dot. wejść na stronę sklepu czy konwersji). Wówczas poznasz skalę owych korzyści i możesz zmieniać strategię treści, testując nowe sposoby na przyciągnięcie uwagi odbiorców z grupy docelowej Twojego e-commerce.
Obserwuj trendy i stosuj strategię naśladownictwa

Wymyślając wartościową kreację nie zapomnij, aby nawiązywać do aktualnie popularnych motywów czy wyzwań. Zwłaszcza takich, które pasują do charakteru Twojej marki. Wiele firm wplata do krótkich filmików zabawne scenki czy muzyczne fragmenty, bo właśnie takie formaty często zyskują wiralowy charakter. Jeśli tylko konwencja pozwala na spójne wkomponowanie produktu, można w kreatywny sposób pokazać jego zalety, rezygnując z klasycznych, banalnych prezentacji.
Przygotowując koncepcję krótkiego filmu, inspiruj się materiałami topowych twórców. Zaplanuj sceny poprzez storyboard, aby uniknąć chaosu na planie i w samym materiale. YouTube Shorts nie zastępuje pełnowymiarowych recenzji produktów, lecz ma za zadanie wywołać pierwsze zainteresowanie i skłonić widza do dalszego poszukiwania informacji. Natomiast współpraca z influencerami może obejmować zaskakujące testy lub zabawne wyzwania, w które naturalnie wpleciony zostanie Twój produkt.
Zleć wideo, które możesz umieścić w YouTube Shorts
Z pomocą fp360 będziesz w stanie zrealizować wysokiej jakości filmy do publikacji na platformie YouTube. Sesja produktowa zazwyczaj polega na wykonaniu statycznych zdjęć na stronę ofertową, ale w jej ramach masz możliwość realizacji ujęć na potrzeby YouTube Shorts. Z dokładnością do detalu oddamy specyfikę produktów z katalogu Twojego sklepu. Zadbamy ponadto o odpowiednią kompozycję i oświetlenie na planie zdjęciowym. Z powodzeniem zajmujemy się też obróbką graficzną.
Konwencje filmików są naprawdę różne. W najprostszej i najbardziej ekonomicznej opcji możesz zdecydować się po prostu na wstawienie trwającego 15 sekund Shortsa będącego montażem kilku prostych ujęć z produktem w roli głównej. Mogą też być częścią bardziej rozbudowanej fabuły i stanowić wstawkę pomiędzy fragmentami z udziałem influencera.

Skontaktuj się, a z chęcią zaprezentujemy dostępne możliwości! Kreatywnie zmontowane filmy sprawią, że Twój klient zapozna się bliżej z ofertą oraz poleci wideo znajomym, napędzając tym samym wirusowe rozprzestrzenianie się materiału.
- J. Rohr, Everything to know about YouTube Shorts to capitalize on video marketing, Ignite Visibility, 24.10.2024 r., dostęp online https://ignitevisibility.com/youtube-shorts-guide/. ↩︎