Blog o fotografii produktowej

Zdjęcia perfum. Jak sfotografować zapach?

Zdjęcie perfum. Mieszanki.

Jak robimy zdjęcia perfum, kosmetyków, świec…

Pewne doznania sensoryczne pozostają na razie poza możliwościami cyfrowego świata. Dotyczy to także zapachu. Ale odwoływanie się do innych zmysłów, przede wszystkim wzroku, pozwala na skonstruowanie odpowiednich skojarzeń. Nie trzeba być wcale synestetą, aby poprawnie tworzyć i odczytywać taką wizualną reprezentację zapachu. Poniżej podpowiadamy, jakimi trikami posiłkujemy się przy fotografowaniu produktów zapachowych. To rozwiązania, na jakie napotykamy się widząc zdjęcia perfum, kosmetyków, zapachowych świec i olejków, odświeżaczy powietrza, mieszanek do potpourri itp.

Fotografia kompozycyjna. Zdjęcia perfumy
Fotografia kompozycyjna perfum.

Gra kolorem a zdjęcia perfum

Pewne kolory wiążą się mniej lub bardziej bezpośrednio z zapachem. Fakt ten wykorzystują producenci najróżniejszych pachnących specyfików. Używają rozmyślnie danego koloru do podkreślenia dominującej w produkcie nuty zapachowej.

Susz - fotografia produktowa mieszanek zapachowych.
Różowy kolor w tle podbija „kwiatowość” zapachów fotografowanych mieszanek.

Jakoś nas nie dziwi fakt, że chemia gospodarcza w żółtej butelce najpewniej będzie miała woń cytryny, a fioletowa saszetka na mole – lawendy. Niektóre skojarzenia są może nieco mniej oczywiste, ale często w nieświadomy sposób trafnie odczytujemy oczami podpowiedzi przeznaczone de facto dla naszego nosa. Szczególnie konsekwentnie taką strategię realizują perfumiarze. W perfumach mamy do czynienia z co najmniej kilkoma, a zwykle kilkunastoma nutami zapachowymi, nie sposób więc zobrazować ich wszystkich kolorami. Jednak pewnym grupom aromatów, które dominują w danej kompozycji, przypisuje się odpowiedni kolor flakonu. W efekcie perfumy owocowe zwykło się wlewać do różowych i zielonych buteleczek, korzenne – do brązowych, a dość enigmatycznie brzmiące nuty wodne odnajdziemy w szkle niebieskim.

Przykład zdjęcia perfum - Carolina Herera EDP.
Żółty, jasny kolor sugeruje, że znajdziemy lekką, kwiatową kompozycję w flakonie.

Reklamowe czy inne zdjęcia perfum zwykle tę kolorystykę powielają, ponieważ utrwalają tym samym „patent” na wizualizację woni. Używając odpowiedniego koloru, na przykład w tle lub fotografując produkt z opakowaniem, podrzucamy odbiorcy odpowiedni „zapachowy” trop.

Olejek do brody.
Ciemna i ciężka kolorystyka opakowania oddaje charakter zapachu.

Kompozycja zapachowa a kompozycja w kadrze

Trochę bardziej bezpośrednią formą obrazowania zapachu na zdjęciu produktowym, jest umieszczenie dodatkowych obiektów w kadrze. Chodzi zatem o takie elementy, które ten zapach tworzą. Może być to konkretny składnik, zwykle baza aromatu. Wówczas, tam gdzie mamy do czynienia z zapachem imbiru, zamieścimy jego kawałki i to tuż obok finalnego produktu. Spójrzmy więc na zdjęcie:

Składnik zapachu obecny na zdjęciu reklamowym, tuż obok finalnego produktu. Taki zabieg stosujemy, gdy robimy zdjęcia perfum czy olejków.
Imbir – dosłowne i proste skojarzenie zapachowe oddane na zdjęciu.

Inną, ciut mniej oczywistą kreacją zapachu, jest stowarzyszenie produktu zapachowego z kilkoma innymi obiektami. Zestawione razem stworzą pewien sensoryczny obraz, klimat. Najlepiej pokazać to na przykładzie:

Zdjęcie świecy sojowej.
Świąteczne zdjęcie reklamowe.

Chociaż nie mamy możliwości powąchać świecy, to samo jej zdjęcie podpowiada nam już jakich kompozycji zapachowych możemy się w tym produkcie spodziewać. Bez czytania etykiet, wiemy, że patrzymy na ciepłą kompozycję zapachową. Korzenne przyprawy, cytrusy, jarzębina i igliwie skutecznie naprowadzają nasze nosy w bożonarodzeniowy klimat.

Nie tylko „pod nos” – zdjęcia perfum i innych zapachów

Kolejną strategią, jest odwołanie się poprzez wzrok, także do innych zmysłów. Wówczas zdjęcia perfum, świec czy olejków wywołują odczucia związane z dźwiękiem, smakiem, fakturą lub temperaturą. Mimo że tematem zdjęcia jest produkt zapachowy, to do jego pokazania podchodzimy multisensorycznie. Ponownie posłużymy się przykładem:

Zdjęcie reklamowe olejku zapachowego morska bryza
Zdjęcie reklamowe z olejkiem o zapachu morskiej bryzy.

Niebieski kolor, zroszone tło i minimalizm całej kompozycji budują sugestię chłodu, rześkości, wilgoci, przestrzenności. Jednocześnie oddają skojarzenia z morską bryzą. I taki był jej cel.

Jak widać sposobów na przekazanie doznań zapachowych poprzez obraz, jest doprawdy sporo. Tutaj dużo zależy od preferowanego przez nas typu zdjęcia produktowego. Inaczej do wizualizacji zapachu podchodzimy na foto kompozycyjnym, packshocie czy flatshocie.

Podziel się:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Blog o fotografii produktowej

Nasza praca to nie tylko zdjęcia, ale także pasja, którą pragniemy dzielić się na wiele sposobów. Jednym z nich jest nasz blog, w którym przedstawiamy wszystkie ciekawostki i tajniki dotyczące pracy w studio fotograficznym. Szukasz porad od profesjonalistów z branży? Zapraszamy do lektury!

Social Media

Najpopularniejsze

Zobacz również

Powiązane posty

Jak ciekawie sfotografować produkt.

Jak ciekawie sfotografować produkt?

Gdy chcemy ciekawie sfotografować produkt… Decydując się na zdjęcia produktowe zastanawiamy się, jak ciekawie sfotografować produkt. Tu nie ma złych wyborów. Pierwsza opcja, bezpieczna –

Kolor roku Pantone - jak się go wybiera

Kolor roku Pantone – narodziny gwiazdy

Pewne barwy, jak kolor roku Pantone, przebijają się do mainstreamu tak mocno, że znajdziemy je dosłownie wszędzie. Widzimy je na ścianach apartamentów, sieciówkowych T-shirtach, autorskich

Zdjęcia osób z produktem.

Zdjęcia osoby z produktem

Czy pokazywanie zdjęcia osoby z produktem ma sens? Truizmem byłoby stwierdzenie, że w fotografii produktowej to przedmiot stanowi najważniejszy elementem kadru. Ale niekiedy i obecność

Flatlay - zdjęcie produktowe.

Flatlay – zdjęcie produktowe na Instagram

Uwielbiany w social mediach typ zdjęcia produktowego – to oczywiście flatlay. Spotykamy go szczególnie często na Instagramie oraz na Pintereście. Poniżej przyjrzyjmy się dokładniej specyfice