Blog o fotografii produktowej

Focus stacking, czyli idealnie ostre zdjęcia produktów

focusstacking

Bliska relacja między marketingiem a fotografią utrzymuje się od wielu lat. Współczesne rozwiązania w zakresie kadrowania oraz oświetlania często mają na celu podniesienie atrakcyjności wizualnej fotografowanych produktów. Kluczowym elementem czytelności zdjęcia produktowego jest ostrość. Nic zatem dziwnego, że focus stacking na dobre zadomowił się w tym obszarze fotografii.

Czym natomiast jest focus stacking? To technika fotograficzna polegająca na łączeniu kilku zdjęć, na których ostrość ustawiona jest w innym miejscu produktu. Ta technika jest szczególnie przydatna właśnie w fotografii produktowej. Pozwala uzyskać wyraźne zdjęcia przedmiotów promowanych przez reklamodawców – bez konieczności decydowania się na ustępstwa w zakresie doboru kadru czy założonej kompozycji. Takie zdjęcia reklamowe łączą w sobie wysoką estetykę z praktycznym czynnikiem kojarzonym z tą odnogą fotografii.

Kiedy warto zdecydować się na focus stacking? Technika ta jest szczególnie przydatna w sytuacjach, w których trudno jest uzyskać pełną głębię ostrości za pomocą jednego zdjęcia. Może się tak wydarzyć ze względu chociażby na specyfikę samego produktu, światło czy odległość od fotografowanego obiektu. Focusstacking jest również przydatny w przypadku fotografowania krajobrazów, gdzie duża odległość między aparatem a panoramą uniemożliwia złapanie odpowiedniej głębi. Podobnie jest również w zdjęciach natury – zwłaszcza owadów czy niewielkich roślin, gdzie z kolei problemem jest mały rozmiar obiektów. Fotografia reklamowa nie jest zatem jedynym obszarem, w ramach którego sięga się po ten sposób tworzenia zdjęć.

Dlaczego focus stacking jest ważny dla fotografii produktowej?

Fotografowanie produktów wymaga precyzji i dokładności. Klienci oczekują, że zobaczą dokładnie to, co kupują, dlatego ważne jest, aby fotografie były wyraźne i dokładne. Niestety, warunki wykonywania fotografii czy specyfika samego obiektu niekiedy uniemożliwiają zrobienie zdjęcia, które będzie odpowiadało wymaganiom współczesnych użytkowników Internetu. Focus stacking ułatwia ominięcie tego problemu, pozwalając fotografowi na uzyskanie idealnie ostrego zdjęcia na całej powierzchni kadru.

W dobie prymu mediów wizualnych nie da się przecenić wartości zdjęć produktowych. Oczywiście nie należy w pełni rezygnować z opisów – zwłaszcza w przypadku produktów elektronicznych. Specyfikacja techniczna, komentarze poprzednich klientów czy rekomendacje ze strony uznanych influencerów wciąż najczęściej przedstawiane są w formie tekstowej – i jako takie informacje trudno znaleźć dla nich inny sposób prezentacji. Jeśli natomiast chodzi o sam produkt, to zdjęcie zawsze będzie atrakcyjniejsze niż tekst.

Jak działa focus stacking?

Aby zrealizować założenia focus stackingu, fotograf wykonuje serię zdjęć, kierując ostrość na różne punkty w kadrze, a następnie łączy je w jedno zdjęcie za pomocą komputerowego oprogramowania. Program analizuje każde zdjęcie i wybiera te fragmenty, które są najostrzejsze, a następnie łączy je w jedno zdjęcie o idealnej ostrości. Jest to więc swojego rodzaju packshot, jednak złożony z kilku zdjęć ukazujących ten sam obiekt. Wprowadzenie drobnych zmian technicznych tworzy wrażenie stuprocentowej ostrości na każdym elemencie fotografii. Focus stacking ma jasne założenia – przedstawić produkt w możliwie jak najlepszy sposób, żeby podnieść jego atrakcyjność i zachęcić klientów do kliknięcia przycisku „kup teraz”.

jak działa focus stacking
jak działa focus stacking

Focus stacking a przyszłość branży e-commerce

W ciągu ostatnich kilku lat dało się zauważyć znaczny wzrost zainteresowania techniką focusstacking w branży e-commerce. Coraz więcej sklepów internetowych korzysta z tej opcji, w celu uzyskania najlepszej jakości zdjęć produktów. Dzięki temu klienci mają lepsze pojęcie na temat interesującego ich przedmiotu i są bardziej skłonni do zakupu.

focus stacking a przyszłośc branży e-commerce

Jednak, czy ten trend utrzyma się w przyszłości? Wydaje się, że tak. Branża e-commerce rozwija się w szybkim tempie i zapotrzebowanie na dobrej jakości zdjęcia produktów wciąż rośnie. Dlatego też focus stacking nie tylko utrzyma swoją pozycję, ale może być jeszcze bardziej popularny w przyszłości.

Focus stacking z fp360.pl

Aby wykonać focus stacking, niezbędny jest aparat fotograficzny z obiektywem, a także odpowiednie oprogramowanie do łączenia zdjęć. Przede wszystkim należy umieścić aparat na statywie, aby zapewnić stabilność i uniknąć drgań. Następnie należy skonfigurować ustawienia aparatu – czas otwarcia migawki, przesłonę i wartość ISO, a także ustawić ostrość na odpowiednim punkcie. Następnie należy wykonać kilka zdjęć, przesuwając punkt ostrości na różne elementy produktu. Po wykonaniu zdjęć wystarczy zaimportować je do oprogramowania i połączyć w jedno zdjęcie.

Istnieją także inne sposoby wykonania tej techniki, w tym za pomocą aparatu z funkcją automatycznego focus stackingu. Ważne natomiast są umiejętności operatora. W czasach, kiedy każda osoba ma w swojej kieszeni zaawansowany technologicznie telefon z imponującym aparatem, robienie zdjęć wydaje się niezwykle dostępne. Warto jednak pamiętać, że nawet najlepszy aparat nie zastąpi braków w warsztacie czy doświadczeniu.

focus stacking z fp360
focus stacking z fp360

Należy zatem stawiać na usługi profesjonalistów, dla których technologia focusstacking nie ma żadnych tajemnic. Tak właśnie działa fp360.pl – doskonale rozumiemy nie tylko indywidualne potrzeby zleceniodawców, ale też pilnie śledzimy trendy i promowane rozwiązania w fotografii produktowej.

Dzięki temu jesteśmy w stanie zaproponować usługi odpowiadające najbardziej wymagającym oczekiwaniom. Mierzymy wyłącznie w światowe standardy, nie idąc na kompromisy ani ustępstwa. Wiemy, że fotografia to nie tylko sztuka, ale i rzemiosło, w którym liczy się technika, doświadczenie oraz wprawne oko. Zdjęcia typu focus stacking nie są tutaj żadnym wyjątkiem. Właśnie dlatego zachęcamy każdego przedstawiciela branży e-commerce do kontaktu w celu zapewnienia sobie doskonałych fotografii produktowych, co oczywiście przełoży się na powiększenie puli klientów.

Podziel się:

Facebook
Twitter
LinkedIn

Blog o fotografii produktowej

Nasza praca to nie tylko zdjęcia, ale także pasja, którą pragniemy dzielić się na wiele sposobów. Jednym z nich jest nasz blog, w którym przedstawiamy wszystkie ciekawostki i tajniki dotyczące pracy w studio fotograficznym. Szukasz porad od profesjonalistów z branży? Zapraszamy do lektury!

Social Media

Najpopularniejsze

Zobacz również

Powiązane posty