Blog o fotografii produktowej

Moodboard a sesja produktowa

Moodboard, czyli tablica inspiracji.

Czym jest moodboard?

Moodboard to sklejka dwóch angielskich słów: mood – nastrój oraz board – tablica. Tłumaczymy go dosłownie jako tablicę nastroju albo tablicę inspiracji. Jego celem jest zbudowanie unikalnego klimatu wokół produktu. Składa się z grafik, czasem też z plików dźwiękowych lub video. Moodboard wyznacza stylistyczny kierunek sesji. Dlatego jego stworzenie powinno poprzedzać tak naprawdę każdy proces kreatywny – sesję zdjęciową mody czy produktu, projekt strony internetowej, kampanię reklamową itd.

Zasady moodboardingu

Jak nietrudno się domyśleć, komponowanie tablicy z inspiracjami to proces wymagający sporo swobody twórczej. Nie poddaje się ona jakimś specjalnym regułom tworzenia. Może mieć formę uporządkowanej kompozycji (siatki, szablonu) albo dość chaotycznych, „freestylowych” kolaży. Co dokładnie na niej znajdziemy? Zdjęcia, rysunki, ilustracje, przykładowe fonty, kolory, tekstury. Często własne fotografie, materiały odnalezione w sieci albo w cyfrowych zbiorach sztuki. Co ciekawe, w przypadku zleceń dla marek z ugruntowaną identyfikacją wizualną moodboardy mogą być zbędne. Wynika to z ograniczeń, jakie narzucają ramy tej identyfikacji. Nie ma tu bowiem zbyt szerokiego pola do wizualnych eksperymentów. W przypadku małych projektów fotograficznych, tworzenie tablicy nastrojów również wydaje się zbyteczne. Tu nakład pracy włożony w jej skomponowanie może okazać się nieproporcjonalnie duży względem całości zlecenia. W innych sytuacjach moodboardowanie to zwykle odpowiedni krok.

Przykład moodboardu w odcieniach złota i brązu.
Przykładowy moodboard.

Przeznaczenie tablicy inspiracji

Wszystko brzmi całkiem ciekawie, ale nasuwa się dość szybkie pytanie: po co tworzyć moodboard? Czy to tylko fantazyjny kaprys? Zastanówmy się zatem, jaką właściwie ma on wartość dla klienta oraz jak ułatwia pracę fotografa. Przede wszystkim taka tablica pozwala określić preferencje zleceniodawcy. Pomaga znaleźć wizualny klucz, który według niego najlepiej oddaje charakter produktu. Ma to niebagatelne znacznie dla samego fotografa – moodboard podpowiada, jaki efekt chcemy osiągnąć. Ułatwia też zachowanie spójności przy większej liczbie zdjęć. To o tyle istotne, że nie istnieje jeden wzorzec na pokazanie produktu danego typu. Spójrzmy na poniższe przykłady zdjęć reklamowych:

Na obu fotografiach widzimy rośliny doniczkowe. Sposób pokazania ich jest jednak odmienny. Po lewej widzimy zdjęcie bardziej minimalistyczne kompozycyjnie, mocno skupione na produkcie, ale przez to dość uniwersalne. Charakteryzuje je intensywna, nasycona kolorystyka, która nawiązuje do egzotycznego pochodzenia rośliny. Z kolei na drugim zdjęciu mamy bardziej malarskie ujęcie tematu, rozbudowaną kompozycję, stonowane kolory, pewną mleczność i miękkość w dobranej palecie barw. Tablice inspiracji dla tych dwóch zdjęć produktowych wyglądałyby zgoła inaczej.

Moodboard – jak wygląda praca z inspiracjami?

Moodboardy stosujemy na życzenie klienta także przy sesjach produktowych w fp360. Z reguły przed wykonaniem zdjęć o charakterze reklamowym projektujemy 2-3 różne kompozycje, które zawierają w sobie wytyczne co do stylu, tonu, kolorystyki. Budowa moodboardów to jednak dodatkowa praca i czas, jakie należy poświęcić na przygotowanie sesji – co wiąże się z nieco wyższym kosztem całego zlecenia. Jednak moodboard pozwala zrozumieć i zwizualizować potrzeby estetyczne klienta, co ułatwia i skraca późniejsze prace nad materiałem zdjęciowym. Klient może również sam dostarczyć lub wskazać moodboard, który pokrywa się z jego koncepcją. Podpowiadamy: Instagram, Milanote czy Pinterest to kopalnie inspiracji.

Podziel się:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Blog o fotografii produktowej

Nasza praca to nie tylko zdjęcia, ale także pasja, którą pragniemy dzielić się na wiele sposobów. Jednym z nich jest nasz blog, w którym przedstawiamy wszystkie ciekawostki i tajniki dotyczące pracy w studio fotograficznym. Szukasz porad od profesjonalistów z branży? Zapraszamy do lektury!

Social Media

Najpopularniejsze

Zobacz również

Powiązane posty

Jak ciekawie sfotografować produkt.

Jak ciekawie sfotografować produkt?

Gdy chcemy ciekawie sfotografować produkt… Decydując się na zdjęcia produktowe zastanawiamy się, jak ciekawie sfotografować produkt. Tu nie ma złych wyborów. Pierwsza opcja, bezpieczna –

Kolor roku Pantone - jak się go wybiera

Kolor roku Pantone – narodziny gwiazdy

Pewne barwy, jak kolor roku Pantone, przebijają się do mainstreamu tak mocno, że znajdziemy je dosłownie wszędzie. Widzimy je na ścianach apartamentów, sieciówkowych T-shirtach, autorskich

Zdjęcia osób z produktem.

Zdjęcia osoby z produktem

Czy pokazywanie zdjęcia osoby z produktem ma sens? Truizmem byłoby stwierdzenie, że w fotografii produktowej to przedmiot stanowi najważniejszy elementem kadru. Ale niekiedy i obecność

Flatlay - zdjęcie produktowe.

Flatlay – zdjęcie produktowe na Instagram

Uwielbiany w social mediach typ zdjęcia produktowego – to oczywiście flatlay. Spotykamy go szczególnie często na Instagramie oraz na Pintereście. Poniżej przyjrzyjmy się dokładniej specyfice