Kultura obrazkowa jest w Internecie dominująca. Każdy biznesmen szukający sposobu na promocję swoich usług czy produktów musi wiedzieć, że to właśnie zdjęcia mają największą moc perswazji. Aby jednak przebić się przez obowiązujące trendy, technika stosowana w fotografii musi być na najwyższym możliwym poziomie. Dzisiaj to właśnie na tym się skupimy.
Każdy fotograf ma swoje własne podejście do robienia zdjęć, jednak istnieją pewne niezaprzeczalne prawidła dyktujące kryteria dobrych fotografii. Co ciekawe, klienci nie muszą nawet tych zasad znać, aby dostrzec, że na grafice produktowej jest coś nie tak ze światłem lub kompozycją. Fotograf produktowy powinien zatem zadbać o to, aby użytkownik, patrząc na grafikę, widział nie zdjęcie, ale przedstawiający je produkt. Istnieje kilka założeń pomagających osiągnąć ten cel.
Światło to podstawa
Jednym z kluczowych elementów udanej fotografii produktowej jest odpowiednie światło. Ważne, aby obiekt był równomiernie i dobrze oświetlony – każdy szczegół musi być widoczny. Można to osiągnąć poprzez wykorzystanie naturalnego światła lub profesjonalnego sprzętu oświetleniowego. Warto zainwestować w lampy studyjne lub softboxy, które umożliwią precyzyjne kontrolowanie światła.
Wszystkie dostępne techniki fotografii tak naprawdę wymagają kontroli nad oświetleniem. A ponieważ w zdjęciach produktowych zależy nam na wyszczególnieniu nawet najdrobniejszych detali, pojawia się konieczność wykorzystania przynajmniej kilku źródeł.
Naturalne tło
Tło odgrywa istotną rolę w fotografii produktowej. Powinno ono być neutralne i nie przyciągać uwagi, skupiając wzrok na samym produkcie. W tym celu używa się jednolitej powierzchni w neutralnym kolorze lub specjalnie przygotowanej tkaniny, ewentualnie papieru. Kluczowym czynnikiem doboru tła jest unikanie odbić lub cieni, odwracających uwagę od głównego obiektu. W znacznej większości przypadków nie korzysta się także z teł o złożonych teksturach. Im mniej szczegółów znajduje się na trzecim planie, tym większe prawdopodobieństwo, że klient nie oderwie wzroku od produktu.
Kompozycja i perspektywa, czyli zarządzanie uwagą klienta
Dobrze przemyślana kompozycja to technika stosowana w fotografii wpływająca na odbiór zdjęć. Każdy fotograf stoi przed wyzwaniem, aby ukazać produkt w możliwie najlepszy sposób. Musi przecież wydawać się i atrakcyjny, i funkcjonalny. Z jednej strony zaleca się wierność tradycyjnym teoriom kompozycji, z drugiej jednak – kiedy fotografowi zależy na uzyskaniu oryginalnego efektu, warto poeksperymentować. Różne ujęcia, kąty i perspektywy pozwolą znaleźć efektowne rozwiązanie.
Częstą praktyką ostatnimi czasy są zdjęcia 360. Technika ta opiera się na wykonaniu wielu fotografii jednego obiektu, a następnie łączenia ich w taki sposób, by sprawiały wrażenie produktu poruszającego się dookoła własnej osi. Oczywiście technika ta wymaga ogromnych umiejętności i jest wykonywana wyłącznie przez profesjonalne studia – jak fp360.pl
Akcesoria i dodatki
Czasami, aby uwypuklić cechy produktu, warto skorzystać z odpowiednich akcesoriów. Na przykład podczas pracy z biżuterią warto użyć stojaka lub manekina, aby przedstawić ją maksymalnie realistycznie. W przypadku produktów spożywczych świeże składniki lub dodatkowe elementy dekoracyjne dodają zdjęciom smaku i pobudzają apetyt u użytkowników. Takie techniki fotografii wymagają jednak wyczucia. Nie chcemy przesadzić z liczbą dodatków, a jedynie je urozmaicić. W tym przypadku mnie zdecydowanie znaczy więcej.
Postprodukcja i retusz
Po wykonaniu zdjęć produktowych warto poświęcić czas na ich postprodukcję i retusz. Korzystając z profesjonalnego oprogramowania graficznego, warto poprawić kolory, kontrast, a także usunąć ewentualne niedoskonałości. Retusz powinien być jednak subtelny i nie wpływać na wiarygodność prezentowanego produktu.
Rola szczegółów
W fotografii produktowej każdy szczegół ma znaczenie. To właśnie detale pozwalają uzyskać najlepsze efekty. Przed wciśnięciem przycisku migawki należy więc postarać się o to, aby w kadrze nie było niepożądanych elementów. Trzeba także usunąć wszelkie ewentualne zagniecenia na materiale, smugi lub odciski palców – w zależności od tekstury oraz materiału, z którego wykonany jest obiekt. Szczegóły dodają projektowi profesjonalizmu.
Spójny styl
Zdjęcia produktowe często wykorzystuje się w kampaniach marketingowych, a te zwykle mają określony styl. Przed zrealizowaniem projektu, fotograf powinien dopytać o estetykę, w ramach której utrzymane mają zostać zdjęcia. Dzięki temu całość doskonale wpisze się w obrany kierunek, a fotografie od razu skojarzą się z określoną firmą i działaniami promocyjnymi.
Fp360.pl to zespół profesjonalnych fotografów znających techniki fotografii od podszewki. Wieloletnie doświadczenie, praca nad ogromną liczbą projektów i nieustanne poszerzanie umiejętności charakteryzuje specjalistów z fp360.pl. Szukasz odpowiedniej ekipy fotografów do realizacji zdjęć produktowych dla swojej marki? Zgłoś się do nas!