Blog o fotografii produktowej

Jak przygotować zdjęcia na Amazon?

Jak przygotować zdjęcia na Amazon.

Światowy gigant handlu online przyciąga coraz więcej polskich sprzedawców – ale jak przygotować zdjęcia na Amazon, aby spełniały wymogi platformy? Nie da się ukryć, że w pierwszej kolejności to fotografie, a nie opisy produktów inicjują zakup. Dlatego też Amazon stawia na ustandaryzowane i wysokiej jakości zdjęcia w ofertach. Twórcy platformy określili dokładnie, jaka powinny one wyglądać. Dążą do utrzymania spójnego charakteru prezentowanych produktów, pomimo agregowania wielu ofert od rozmaitych sprzedawców. Ponadto wytyczne Amazona pełnią jeszcze inną rolę – sprawiają, że zdjęcia produktowe są uniwersalne. W końcu przekaz wizualny ma być zrozumiały i nieobraźliwy dla odbiorców spod każdej szerokości geograficznej. Tym samym Amozon wyznaczył wzorzec standaryzacji dla innych tego typu platform (spójrzmy tutaj).

Zdjęcia z wysoką konwersją

Standaryzacja i postawienie na wysokiej jakości zdjęcia niosą też korzyści dla samego sprzedawcy. Oferty
prezentują się wiarygodnie i profesjonalnie. Zachęcają do kliknięcia w produkt, a także zatrzymują na dłużej na jego stronie, zachęcają do zakupu oraz minimalizują ryzyko zwrotów. Te wszystkie elementy
wpływają również na przyszłe miejsce w rankingu ofert. Platforma promuje produkty z wyższą
konwersją. Z każdym kliknięciem w zdjęcie i z każdym zakupem, algorytm Amazona winduje ofertę w
wyszukiwarce organicznej. Z kolei zdjęcia nie spełniające wymogów mogą spowodować problem z
wyświetlaniem produktu, a nawet blokowanie sprzedaży.

Jak przygotować zdjęcia na Amazon?

Celem zdjęcia produktowego jest zbudowanie tak realistycznego doświadczenia przedmiotu, jak to
tylko możliwe w świecie cyfrowym. Ma być jednocześnie atrakcyjne i precyzyjne oraz doskonale
doświetlone
– bez prześwietleń, cieni, rozmyć i w nieprzekłamanej kolorystyce. Musi cechować się
wysoką rozdzielczością, zwłaszcza, gdy dopuszczamy opcję zoomingu. Do tego ważne, aby było
spójne stylistycznie i technicznie. To jest istotne, gdy sprzedajemy serię (warianty) produktów. Zdjęcia
powinny być wolne od niestosownych treści, takich jak nagość czy przemoc. Patrząc już na te
wymagania, nie da się ukryć, że przygotowanie zdjęć na Amazon może być trudne bez pomocy
profesjonalnego studia fotograficznego. A to dopiero początek.

przygotowanie zdjęcie na amazon
Amazon wymaga, aby zdjęcia produktowe były nienaganne technicznie.

Zdjęcia na Amazon – ogólne wytyczne

Amazon w ofercie umożliwia umieszczenie maksymalnie 9 zdjęć na stronie produktowej. Na listingu
zamieścimy 1 zdjęcie główne oraz do 8 zdjęć dodatkowych. Zaleca się wykorzystywać tę przestrzeń i
zamieszczać minimum 6 zdjęć. Wśród ogólnych technicznych wymogów, możemy wymienić
następujące:

  • kształt zdjęcia – kwadrat lub prostokąt; proporcja boków 1:1 albo 2:1,
  • wymiary: min. 1000×1000 pcs, max. 10 000 pcs.,
  • wielkość pliku – max .10 MB,
  • przestrzeń kolorystyczna: zalecana dla internetu sRGB albo CMYK,
  • rodzaje plików TIFF (.tiff or .tif), GIF (.gif), PNG (.png), or JPEG (.jpg or .jpeg); uwaga – Amazon nie
    obsługuje animacji,
  • nazewnictwo plików – nazwa każdego pliku powinna zawierać identyfikator (kod, np. typu ISBN,
    EAN, Amazon ASIN itd.)

Pamiętajmy, że Amazon konwertuje zdjęcia do własnych formatów (JPEG, WebP) oraz optymalizuje
rozmiary zdjęć. Dzieje się tak bez względu na to w jakim formacie oraz jakiego rozmiaru obrazy
dostarczymy (oczywiście zakładając dowolność tylko w ramach powyższych wytycznych).

Amazon zdjęcia główne

Zdjęcie główne (tak zwane parent photo, main photo) wyświetla się na stronie jako pierwsze. Pojawia
się także na listach wyszukiwania.
Przeznaczenie zdjęcia głównego: przedstawia dokładnie ten produkt, który jest przedmiotem sprzedaży.
Cechy:

  • produkt na białym tle (idealnie białym: RGB: 255,255,255), które jest czyste, nierozpraszające i
    jednocześnie stawia produkt w centrum uwagi, a w przypadku serii produktów – buduje ich spójność,
  • przedmiot pokazany od przodu, w całości mieszczący się w kadrze, najlepiej wycentrowany,
  • produkt powinien wypełniać 85% dłuższego boku zdjęcia – w celu uniknięcia nadmiernie pustych,
    białych przestrzeni wokół przedmiotu,
  • na zdjęciu brak dodatkowych akcesoriów, które z jednej strony rozpraszają, a z drugiej ich brak
    może wywołać u nabywcy rozczarowanie, że otrzymał mniej niż widział w ofercie,
  • nie zamieszczamy tutaj także opakowań ani nawet przewidzianych w ofercie gratisów,
  • do zdjęć nie dodajemy żadnych dodatkowych grafik, logotypów, oznaczeń, znaków wodnych;
    niedopuszczalne jest też wstawianie tutaj renderów, rysunków, ilustracji, instrukcji,
  • nie wolno zamieszczać na zdjęciu oznaczeń używanych przez Amazon.
Zdjęcie produktowe lampy - wykonane zgodnie z wytycznymi Amazon.
Na zdjęciu produktowym przedmiot sprzedaży powinien wypełniać 85% dłuższego boku zdjęcia.

Zdjęcia dodatkowe produktu

W przypadku pozostałych zdjęć w galerii produktowej (child photo) mamy nieco większą swobodę
działania.
Przeznaczenie zdjęć dodatkowych: pokazują produkt od innych stron, skupiają się na detalach, ale
także na pokazaniu przedmiotu w otoczeniu akcesoriów lub podczas użycia (tzw. action shots). Pokazują
dodatkowe walory przedmiotu. Pełnią nie tylko funkcję informacyjną, ale także wywołują potrzeby i
emocje.
Cechy:

  • zdjęcia muszą dotyczyć sprzedawanego produktu,
  • dopuszcza się tutaj zdjęcia na innym tle niż białe (zalecane 1-2 z listingu),
  • zaleca się wypełnienie produktem min. 85% kadru,
  • pokazują przedmiot pokazany w różnych perspektywach, także jego fragmenty, detale i zdjęcia w
    użyciu,
  • obrazy nie powielające ujęć z ze zdjęcia głównego ani z innych zdjęć dodatkowych,
  • to miejsce, gdzie wolno zamieszczać także infografiki, które ściśle dotyczą przedmiotu z oferty.

Krótko o swatch photo

Kiedy zastanawiamy się, jak przygotować zdjęcia na Amazon, warto pochylić się jeszcze nad tak
zwanym swatch photo. Jest to miniaturka pojawiająca się na listingu, gdzie są widoczne warianty
produktu. W przypadku jej braku, Amazon zaciąga odpowiednio zmniejszone zdjęcie główne. Dlatego
tym ważniejsze jest, aby main photo było dopracowane. Jednakże jeśli sprzedajemy produkty wariantowane, zalecamy przygotowanie miniatur.

Rekomendacje dla poszczególnych kategorii

Wymogi dotyczące zdjęcia na Amazon są dodatkowo rozwinięte dla konkretnych kategorii. Na
przykład w ofertach książek i płyt okładka powinna wypełniać cały kadr i być pokazana bez opakowań
foliowych i naklejek. Ciekawie prezentują się wytyczne dla obuwia – Amazon wymaga, aby zdjęcie
główne prezentowało but lewy w ujęciu ¾. Z kolej odzież platforma zaleca się fotografować na
modelach, z wyjątkiem ubrań dziecięcych oraz tych prześwitujących.

Fotografia produktowa obuwia
Fotografia produktowa obuwia – but lewy z perspektywy 3/4.

Samodzielnie czy z fotografem? Jak zrobić zdjęcia na Amazon

Jeśli używamy własnych zdjęć, postarajmy się, aby były spełniały wszystkie wymogi platformy. Muszą
być ostre, wyraźne, nieprzekłamane. W warunkach domowych uzyskanie doskonałej jakości
materiału zdjęciowego jest trudne. Gdy fotografujemy przedmioty o mniejszych gabarytach, możemy
zainwestować w namiot bezcieniowy. To ułatwi pracę i polepszy wygląd zdjęć. Nie jest to jednak
rozwiązanie uniwersalne. Kłopoty z dokładnym doświetleniem czy utrzymaniem tego samego kąta robienia zdjęć – to główne bolączki, z którymi przyjdzie się nam borykać. Większe przedmioty również
ciężko umieścić w namiocie. Wtedy rozważmy zlecenie zdjęć profesjonalnemu studiu. Bez wątpienia to większa inwestycja. Jednak kiedy sesję wykonuje doświadczony fotograf produktowy, daje to gwarancję otrzymania „zdjęcia-żylety”.

Podziel się:

Facebook
Twitter
LinkedIn

Blog o fotografii produktowej

Nasza praca to nie tylko zdjęcia, ale także pasja, którą pragniemy dzielić się na wiele sposobów. Jednym z nich jest nasz blog, w którym przedstawiamy wszystkie ciekawostki i tajniki dotyczące pracy w studio fotograficznym. Szukasz porad od profesjonalistów z branży? Zapraszamy do lektury!

Social Media

Najpopularniejsze

Zobacz również

Powiązane posty