Blog o fotografii produktowej

Jak przygotować zdjęcia produktów w e-commerce

zdjęcia produktów w e-commerce

W naszym społeczeństwie wiedzie prym powiedzenie, że nie ocenia się książki po okładce, ale rzeczywistość jest zgoła inna. W istocie nie od dziś wiadomo, że ludzie “kupują oczami”. Pierwsze wrażenie ma ogromne znaczenie, zwłaszcza w kontekście zakupów. Jest to złota myśl, która powinna przodować w umyśle każdego marketera i właściciela e-commerce. Kiedy prowadzisz sklep internetowy, zdjęcia produktowe stają się nieodłączną częścią Twojego sukcesu. Lub jego braku. Najważniejsze jest zrozumienie, że Twoi Klienci nie mają możliwości dotknięcia ani obejrzenia produktu na żywo, a zatem musisz zastąpić im brak tej fizycznej interakcji poprzez jego odpowiednie zaprezentowanie przy pomocy zdjęć. Im bardziej Twój Klient pozna produkt, im atrakcyjniejszy mu się wyda, tym większe prawdopodobieństwo, że go zakupi.

Poza tym nie zapominajmy o kwestii zbudowania w świadomości klienta potrzeby posiadania danego dobra… Skoro już ustaliliśmy, że ludzie “kupują oczami”, ustalmy również, że głęboko zakorzenione w nas instynkty namawiają, aby otaczać się przedmiotami, które uważamy za atrakcyjne. A skoro tak – zrób wszystko, aby zdjęcie Twojego produktu powaliło klienta na kolana!

W świecie e-commerce obraz jest kluczowym narzędziem, które zdefiniuje Twój sukces i pozostaje się z tą myślą nie tylko oswoić, ale zacząć dążyć do jego jak najefektywniejszego wykorzystania.

Jakie założenia powinna spełniać fotografia e-commerce?

Wyżej zastosowana metafora “narzędzi” doprawdy jest bardzo trafna i obrazująca. Wszakże większość z nich posiada swoją instrukcję obsługi czy główne założenia co do zastosowania i sposobu użytkowania. Nie inaczej jest z wymaganiami, które muszą spełnić zdjęcia w e-commerce, aby ich obecność w Twoim sklepie internetowym stanowiła zachętę do zakupów, a nie kotwicę, która zatrzyma cię w miejscu, podczas gdy statki konkurencji wypłyną na głębokie wody. 
Nie przychodzi mi tu na myśl lepsze stwierdzenie niż te, że fotografia reklamowa w twoim sklepie musi prezentować produkty DOKŁADNIE! To klucz do sukcesu. Jedynie poprzez skrupulatne pokazanie produktu pozwolisz klientowi zatrzeć różnice poznawcze pomiędzy zakupami stacjonarnymi, a tymi online. 

zdjęcia e-commerce odzieży

Jak sie za to zabrać?

Jak to w życiu zazwyczaj bywa, wyjścia z sytuacji są dwa. Oczywiście najpewniej pod względem pewności co do świetnego efektu końcowego, byłoby zlecenie wykonania profesjonalnych zdjęć produktów studiu fotograficznemu, które specjalizuje się w tej dziedzinie. Dajmy na to, do fp360.pl. ;)
Bywają jednak śmiałkowie, którzy wolą zakasać rękawy i samodzielnie podjąć się trudnego wyzwania. Nie uda nam się podzielić z tobą w tym artykule naszym całym 11 – letnim doświadczeniem, ale udzielimy kilku najważniejszych rad, aby zdjęcia w twoim e-commerce przyciągały klientów jak magnes.

 

Nie zapominaj, że gwiazdą programu jest produkt, który masz za zadanie pokazać tak, aby jego konwersja wystrzeliła w kosmos. Przygotuj go do sesji niczym najsławniejszego w branży modela! W zależności od charakterystyki konkretnego produktu – wytrzyj / przemyj / odkurz / wyprasuj czy usztywnij. Żeby zobrazować o co dokładnie chodzi wyobraźmy sobie, że zabieramy się za fotografię ekskluzywnej czarnej torebki damskiej z zamszu. Aby nie ulegało wątpliwości, że torebka jest ekskluzywna i warta swojej ceny, musi nienagannie prezentować się na fotografiach w e-commerce. W tym celu należy wcześniej oczyścić ją, na przykład sprężonym powietrzem, aby nie pozostała na przedmiocie żadna drobinka kurzu, która zaburzyłaby idealny wizerunek na zdjęciach. Skoro mowa o zamszu, należałoby także odpowiednio “zaczesać” materiał. Następnie przemyśl czy produkt nie jest aby na tyle miękki i giętki, że lepiej będzie go wypełnić od środka, żeby lepiej prezentował się w obiektywie. Torebki oczywiście w większości posiadają również paski czy rączki. Już na tym etapie zaplanuj jak je ustabilizować, by wyglądały równie estetycznie jak reszta przedmiotu. Być może trzeba będzie podwiesić pasek na cienkich przezroczystych linkach? Musisz wykazać się kreatywnością.

fotografia e-commerce sprzętu agd

Czas na naukę fotografii!

Chociaż dzisiejsza technologia jest dla nas coraz bardziej łaskawa i wiele ułatwia, również w dziedzinie fotografii, ustawienia fabryczne nowych urządzeń czy gotowe filtry do zdjęć nadal nie są w stanie zastąpić czynnika ludzkiego. Doświadczenie oraz znajomość głównych założeń fotografii są niezbędne do stworzenia idealnych zdjęć produktowych. Różne produkty wymagają indywidualnego podejścia w ich oświetleniu, ustawieniu ostrości czy tła, aby fotografia konwertowała.

Ustaliliśmy wcześniej, że musisz pokazać produkt dokładnie, przez co rozumiemy chociażby sfotografowanie przedmiotu z różnych stron i pod różnymi kątami. Im więcej perspektyw produktu pokażesz na stronie produktowej, tym lepiej. Niemniej jednak nie liczy się tylko ilość, ale też jakość kadrów.

Wybierz odpowiednią jakość aparatu

To jedna z tych myśli, która jest niby oczywista, a jednak czasem trzeba ją sformułować na głos. A zatem – aparatem o niskiej rozdzielczości nie wykonasz atrakcyjnego zdjęcia do e-commerce.

Aby uzyskać ostre i klarowne obrazy znajdź aparat z odpowiednią ilością megapikseli. Jako kolejny krok, wypróbuj różne ustawienia, aby finalnie zdjęcia były ostre i szczegółowe. Upewnij się, że produkt w Twoim kadrze jest idealnie wyostrzony. Kontroluj głębię ostrości. W typowej fotografii e-commerce, chociażby w zdjęciach typu packshot, głębia ostrości musi być jak największa, aby wyraźnie zarysować większość elementów na zdjęciu. Jeśli eksperymentujesz z fotografią bliższą reklamowej lub chcesz nadać zdjęciu i produktowi nieco tajemniczego charakteru, możesz ustawić mniejszą głębię ostrości, aby uzyskać efekt bokeh.

zdjęcie produktowe kanapy

Pozostałe warunki konieczne

Kolejna quasi-oczywistość to fakt, że trudno o uzyskanie profesjonalnej fotografii do e-commerce, jeśli nie zadbasz o odpowiednie oświetlenie w trakcie sesji produktowej.

Oczywiście nie każdy dysponuje profesjonalnymi lampami studyjnymi czy blendami fotograficznymi, ale dzięki prostym trikom możesz przynajmniej zbliżyć się do efektu “studyjnego”. Zawsze staraj się przystępować do zdjęć, kiedy masz możliwość wykorzystania naturalnego światła dziennego. Najlepiej wykonywać zdjęcia w dobrze oświetlonym pomieszczeniu, w pobliżu dużych okien. Jeżeli nie masz takich możliwości, postaraj się o lampę o neutralnej temperaturze barwowej, aby uniknąć niepożądanych odcieni na zdjęciach.

Następnie upewnij się, że w Twoim kadrze znajduje się tylko produkt, bez żadnych elementów niepotrzebnie rozpraszających uwagę. Przedmiot powinien być umieszczony centralnie w kadrze. Nie zapomnij także o odpowiednim, jednolitym tle do zdjęć. Kolorowe tła czy tekstury stosujemy w fotografii reklamowej, omawianej we wcześniejszych artykułach. Kiedy przystępujesz do fotografii produktowej, pierwsze skrzypce ma grać produkt, więc tło powinno być jak najbardziej neutralne. Najbardziej standardowym tłem jest białe. 

Warto nauczyć się korzystać z narzędzi do obróbki graficznej, takich jak Adobe Photoshop, Lightroom lub innych dostępnych programów. Stworzy to tobie możliwość wyszparowania, czyli tak zwanego wycięcia elementu zdjęcia z oryginalnego tła. Będziesz mógł umieścić obraz na dowolnym innym tle. W przypadku produktów premium często sięga się po czarne, które kojarzy się z ekskluzywnością. Coraz więcej sklepów internetowych stosuje także jasno-szare tła do zdjęć.

zdjęcie robota kuchennego do ecommerce

Ważnym jest, aby dopasować tło zarówno do produktu, jak również do całej estetyki twojej strony. Na każdym etapie prowadzenia sprzedaży online powinno się zadbać o spójność wizualną strony. Staraj się ją utrzymać zarówno w stylu jak i w prezentacji produktów.
Tym prostym zabiegiem budujesz rozpoznawalność i zaufanie do Twojej marki.

Wspomniane programy graficzne pozwolą ci również poprawić kontrast, jasność czy nasycenie kolorów na zdjęciu. Pamiętaj, aby nie przesadzić z edycją oryginału. Staraj się wydobyć ze zdjęcia największe walory produktu, ale nie zaburzaj zbyt mocno jego pierwotnego wyglądu. Fotografia powinna przedstawiać produkt jak najbardziej wiarygodnie. W przeciwnym wypadku twojej firmie grozić będą zintensyfikowane zwroty zakupów od klientów.

Każdy tort zasługuje na wisienkę

Ostatnim krokiem w przygotowaniu wartościowych zdjęć produktów do e-commerce będzie dobór właściwych rozdzielczości oraz formatów zdjęć. Skonsultuj się zawczasu z  informatykiem administrującym stronę i ustal pożądane parametry, które nie obciążą zbytnio czasu ładowania strony, a przy tym pozwolą na odpowiednie zaprezentowanie zdjęć produktowych. Zadbaj o optymalizację rozmiaru obrazów, aby były odpowiednio lekkie, ale zachowały bardzo dobrą jakość. Skorzystaj w tym celu z odpowiednich narzędzi do kompresji grafiki.

fotografia niebieskiego swetra do ecommerce

Czynników, o które trzeba zadbać jest sporo, ale z odpowiednim podejściem i praktyką możesz osiągnąć doskonałe rezultaty. Dobrej jakości, atrakcyjne zdjęcia produktów, przyciągną uwagę klientów i zwiększą szansę na sfinalizowanie ścieżki zakupowej. Inwestycja w fotografię produktową i praca nad jej doskonaleniem jest kluczowym elementem sukcesu w e-commerce. Najlepszą nagrodą za ten trud oraz zwrotem z inwestycji jest wzrost konwersji, którego możesz być pewien, jeśli z odpowiednim szacunkiem podejdziesz do kwestii profesjonalnej fotografii produktowej!

Podziel się:

Facebook
Twitter
LinkedIn

Blog o fotografii produktowej

Nasza praca to nie tylko zdjęcia, ale także pasja, którą pragniemy dzielić się na wiele sposobów. Jednym z nich jest nasz blog, w którym przedstawiamy wszystkie ciekawostki i tajniki dotyczące pracy w studio fotograficznym. Szukasz porad od profesjonalistów z branży? Zapraszamy do lektury!

Social Media

Najpopularniejsze

Zobacz również

Powiązane posty