Blog o fotografii produktowej

Zasady kompozycji w fotografii produktowej

Zasady kompozycji w fotografii produktowej - jak to wszystko ułożyć.

Zasady kompozycji a spontaniczność fotografa

Chociaż fotografia produktowa jest stosunkowo młodą dziedziną, to zasady kompozycji kadru czerpie z źródeł ugruntowanych od wieków. Te same rozwiązania spotykamy w tradycyjnych sztukach plastycznych. Poniżej przedstawiamy to, czym się one charakteryzują i jak je wykorzystujemy ich potencjał w fotografii produktowej. Pamiętajmy, że zasady te nie są jedynymi słusznym drogami do obrania, a w pracy fotografa produktowego powinno znaleźć się miejsce i na twórczy freestyle. Niemniej, znajomość podstaw kompozycji z pewnością przyda się, gdy zależy nam na tworzeniu kadrów sprawdzonych, uniwersalnych oraz trafiających do szerokiego spektrum odbiorców.

Zasady kompozycji – wyśrodkowanie

Packshot - umywalka i armatura łazienkowa.
Przykład solidnej roboty – packshot z tradycyjnie wyśrodkowanym produktem.

To najbardziej oczywisty sposób umieszczenia obiektu w kadrze. Stosujemy je w przypadku packshotów, gdzie mamy do czynienia z układem: produkt + tło. Ten pierwszy znajduje się w centrum, co jest jak najbardziej pożądane, ponieważ od razu wiemy, co jest tematem zdjęcia – przekaz jest jasny i pozbawiony rozpraszaczy. Jednakże w przypadku innych rodzajów zdjęć produktowych takie rozwiązanie może wydawać się nieco… nudne. Dla przykładu: fotografia reklamowa wymaga zwykle bardziej złożonej kompozycji i większego zaangażowania od widza, dlatego przy takich projektach sięgamy po inne zasady kompozycji na zdjęciach.

Zasada trójpodziału

Obraz autorstwa G. A. Pellegriniego.
Mocne punkty u G. A. Pellegriniego wyznaczają obszar, w jakim główna postać wypełnia obraz i subtelnie zaznacza obecność drugiego bohatera.

Ma swoje korzenie w XVIII-wiecznym malarstwie rustykalnym. Jak działa? Otóż: wyobraźmy sobie, że nasz obraz dzielimy na 9 równych części. Na ich przecięciu uzyskujemy tzw. mocne punkty kadru. To one wyznaczają najlepsze miejsca na ułożenie kluczowych elementów na fotografii. Owa zasada kompozycji działa na odbiorcę w sposób często nieuświadomiony, bo mózg zgrabnie radzi sobie z odczytem tych wizualnych podpowiedzi. M.in. tego typu zabiegi powodują, że dane zdjęcie jest przyjemne w odbiorze, ciekawe i harmonijne. Nie czujemy wizualnego zgrzytu, bowiem wszystko jest w „odpowiednim” miejscu.

Zasady kompozycji - mocne punkty kadru.
Zdjęcie produktowe z zaznaczonymi mocnymi punktami kadru.

Złota proporcja

Złota proporcja wyznacza układ obrazu: pejzaż z aniołami, drzewo, Świętą Rodzinę. Dzieło H. Rottenhammera i J. Brueghela Starszego.

Czyli inaczej złoty albo boski podział. Jak można domyśleć się już po nobliwych nazwach, ta zasada kompozycji jest wyjątkowa ceniona za swoje walory, a znana była już w starożytności. Do jej osiągnięcia należy podzielić dany odcinek na dwie części w taki sposób, aby stosunek większej części do mniejszej był taki sam co stosunek całości do większej części. W przypadku zdjęć szczególnie przydaje się, oparty o tę zasadę, tzw. złoty prostokąt, który służy za wzorzec kadru. Zdjęcia reklamowe czy reportażowe komponowane w oparciu o złotą proporcję są wyjątkowo harmonijne, a i nierzadko też dynamiczne.

Zdjęcie reportażowe jako przykład zastosowania złotej proporcji - zasady kompozycji.
Kompozycja tego zdjęcia reportażowego nawiązuje do klasycznego złotego podziału.

Diagonala jako zasada kompozycji

Zasady kompozycji w fotografii  mają swoje źródło w malarstwie - przykłady kompozycji ukośnych.
Przykłady ukośnych kompozycji w malarstwie: dramatyczna (z lewej) i ludyczna (z prawej).

Kompozycję w kadrze możemy budować również w oparciu o przekątne. Rodowód tego zabiegu odnajdziemy również w malarstwie – renesansowym i barokowym. Elementy na zdjęciu można ułożyć wzdłuż pojedynczej, jak i kilku przekątnych. Ukośny kierunek kompozycji nazywamy diagonalą. Nie bez znaczenia jest punkt, z którego wprowadzamy nasze przekątne. Liniom biegnącym od górnego lewego narożnika często przypisujemy charakter mocno dramatyczny, ekspresyjny. Stosujemy je rzadziej w fotografii reklamowej, ale za to są mocnym akcentem w przy fotografowaniu tematów społecznych. Przy zdjęciach reklamowych częściej sięgniemy do kompozycji bazującej na przekątnych wprowadzonych z górnego prawego rogu kadru. Mają one zdecydowanie mniejszy ciężar gatunkowy do udźwignięcia, ponieważ nie przytłaczają, są pozytywne i radośniejsze w odbiorze.

Zdjęcia reklamowe skarpet
Przykład zdjęcia reklamowego o kompozycji diagonalnej.

Podziel się:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Blog o fotografii produktowej

Nasza praca to nie tylko zdjęcia, ale także pasja, którą pragniemy dzielić się na wiele sposobów. Jednym z nich jest nasz blog, w którym przedstawiamy wszystkie ciekawostki i tajniki dotyczące pracy w studio fotograficznym. Szukasz porad od profesjonalistów z branży? Zapraszamy do lektury!

Social Media

Najpopularniejsze

Zobacz również

Powiązane posty

Zdjęcia osób z produktem.

Zdjęcia osoby z produktem

Czy pokazywanie zdjęcia osoby z produktem ma sens? Truizmem byłoby stwierdzenie, że w fotografii produktowej to przedmiot stanowi najważniejszy elementem kadru. Ale niekiedy i obecność

Flatlay - zdjęcie produktowe.

Flatlay – zdjęcie produktowe na Instagram

Uwielbiany w social mediach typ zdjęcia produktowego – to oczywiście flatlay. Spotykamy go szczególnie często na Instagramie oraz na Pintereście. Poniżej przyjrzyjmy się dokładniej specyfice

Zasady kompozycji w fotografii produktowej - jak to wszystko ułożyć.

Zasady kompozycji w fotografii produktowej

Zasady kompozycji a spontaniczność fotografa Chociaż fotografia produktowa jest stosunkowo młodą dziedziną, to zasady kompozycji kadru czerpie z źródeł ugruntowanych od wieków. Te same rozwiązania

Zdjęcie perfum. Mieszanki.

Zdjęcia perfum. Jak sfotografować zapach?

Jak robimy zdjęcia perfum, kosmetyków, świec… Pewne doznania sensoryczne pozostają na razie poza możliwościami cyfrowego świata. Dotyczy to także zapachu. Ale odwoływanie się do innych