Blog o fotografii produktowej

Zdjęcia osoby z produktem

Zdjęcia osób z produktem.

Czy pokazywanie zdjęcia osoby z produktem ma sens? Truizmem byłoby stwierdzenie, że w fotografii produktowej to przedmiot stanowi najważniejszy elementem kadru. Ale niekiedy i obecność człowieka jest uzasadniona, potrzebna oraz korzystna – i to nie tylko w przypadku zdjęć odzieży. W tym wpisie wyjaśniamy, dlaczego warto zdecydować się na fotografowanie osób z produktem.

Funkcja fatyczna zdjęcia osoby z produktem

Jak to jest, że potrafimy dostrzec rysy twarzy w swoim otoczeniu? Dlaczego dopatrujemy się wizerunków świętych w zaciekach na ścianie albo ludzkiego lica w marsjańskim krajobrazie? Otóż stoi za tym konstrukcja naszego mózgu, który ewolucja wyposażyła w swoisty detektor twarzy – wykrywacza osobników tego samego gatunku. Czasem – jak widać – ta funkcja działa nieco na wyrost. Jednak nie da się zaprzeczyć, że twarz bardzo mocno przyciąga spojrzenie, szybko nawiązuje kontakt z widzem. Tę właściwość po dziś dzień wykorzystują reklamy, które ludzkim, najczęściej kobiecym obliczem, okraszają wiele reklam. Zdjęcie, na którym oprócz produktu znajduje się także model z odsłoniętą, wyraźną twarzą z pewnością mocniej przyciągnie uwagę. Część sklepów odzieżowych decyduje się jako główne zdjęcie produktowe ustawiać właśnie takie na osobie, a nie z samodzielnym produktem.

Człowiek jako skala

Podawanie wymiarów sprzedawanego produktu to nie tylko dobra, ale i pożądana praktyka w e-commerce. Jednak nie do każdego przemawiają surowe liczby, nie każdy też opis dokładnie doczyta. Osoba, która z produktu w jakiś sposób na zdjęciu korzysta, umożliwia oglądającemu wyobrazić sobie rozmiar owego przedmiotu. Ludzka sylwetka lub jej część (np. na flatlayach czy zdjęciach biżuterii) stanowi wówczas pewien punkt odniesienia. Coraz częściej można zauważyć, że w internetowych sklepach online podaje się dodatkowo rozmiar ciuchów i wzrost modeli ze zdjęcia.

Zdjęcie produktowe grzejnika.
Osoba sfotografowana z produktem.

Emocje w fotografii produktowej

Ludzka twarz to nośnik emocji. Możemy tę właściwość wykorzystać w fotografii produktowej, a zwłaszcza w reklamowej. Emocje na twarzy pozawerbalnie przekazują dodatkowe informacje o produkcie, na przykład o satysfakcji z jego użytkowania. Budują też odpowiedni nastrój i nastawienie, bo miło się ogląda uśmiechnięte buzie. To także ciekawy materiał do zastosowania przy budowaniu prostych w odbiorze instrukcji czy infografik. Spójrzmy poniżej, gdzie mamy przykład zdjęcia osoby z produktem w dość nieoczywistej formie:

Infografika z czarnymi rękawicami na modelu. Przykład zdjęcia osoby z produktem.
Ciekawe zastosowanie zdjęcia produktowego z modelem.

Wiarygodność zdjęć

Zdjęcie osoby z produktem sugeruje, że jakiś człowiek miał z nim fizyczny kontekst. Czyli de facto – ten produkt istnieje. Oczywiście obecne możliwości fotomontażu pozwalają na jednej fotografii zmyślnie zestawiać ze sobą elementy, które nigdy styczności nie miały. Jednak uwiarygodnieniu istnienia jakieś rzeczy sprzyja jej sfotografowanie z człowiekiem z krwi i kości. Dodatkowo efekt uzyskamy fotografując produkt z jego projektantem, autorem czy wytwórcą.

Wizerunek a zdjęcia osoby z produktem

Kiedy myślimy o długofalowym wykorzystaniu zdjęć, przede wszystkim o charakterze reklamowym, warto postawić na takie z modelem lub modelami. Powtarzające się na zdjęciach wizerunki łatwiej zapadają w pamięć i budują skojarzenie osoba-przedmiot. Mogą też umożliwić odbiorcy zidentyfikowanie się z osobą ze zdjęcia, a tym samym postrzeganie przedmiotu jako czegoś potrzebnego, bliższego. Jeśli możemy sobie pozwolić na współpracę z osobą szerzej rozpoznawalną, tym lepiej dla nas i naszego produktu. Jest to jednak miecz obosieczny. W przypadku klapy wizerunkowej takiej gwiazdy, produkt z nią powiązany może stracić w oczach nabywców.

Fotografia produktowa typu lookbook - zdjęcia na modelkach.
Zdjęcie obuwia noszonego przez modelki.

Kiedy zrezygnować ze zdjęcia osób z produktem?

Czasami mniej znaczy więcej i wstawianie zdjęcia osoby z produktem, gdzie się tylko da, przyniesie odwrotny do zamierzonego skutek. Zestawianie modela z produktem bez konkretnego powiązania czy kontekstu to z kolei praktyka, z której wysypem mieliśmy do czynienia jeszcze kilka lat temu. Kiepskie fotomontaże, które zaburzają postrzeganie rozmiaru produktu albo po prostu są niechlujne i niewiarygodne, także lepiej sobie podarować. Również korzystanie z popularnych stockowych wizerunków nie jest pożądane.

Podziel się:

Facebook
Twitter
LinkedIn

Blog o fotografii produktowej

Nasza praca to nie tylko zdjęcia, ale także pasja, którą pragniemy dzielić się na wiele sposobów. Jednym z nich jest nasz blog, w którym przedstawiamy wszystkie ciekawostki i tajniki dotyczące pracy w studio fotograficznym. Szukasz porad od profesjonalistów z branży? Zapraszamy do lektury!

Social Media

Najpopularniejsze

Zobacz również

Powiązane posty