Blog o fotografii produktowej

Flatlay – zdjęcie produktowe na Instagram

Flatlay - zdjęcie produktowe.

Uwielbiany w social mediach typ zdjęcia produktowego – to oczywiście flatlay. Spotykamy go szczególnie często na Instagramie oraz na Pintereście. Poniżej przyjrzyjmy się dokładniej specyfice tego typu fotografii.

Flatlay – typowe ujęcie

Zazwyczaj jest to zdjęcie kwadratowe. Między innymi właśnie jego format sprawia, że tak korzystnie prezentuje się w siatce Instagrama. Jednak flatlay przede wszystkim wyróżnia się perspektywą – mamy tu charakterystyczne ujęcie, czyli zrobione z góry, z lotu ptaka.

Flatlay - zdjęcie odzieży.
Zdjęcie produktowe odzieży.

Światło i cień

Jak to zwykle w fotografii bywa, kluczowym elementem jest oświetlenie. Do wyboru mamy dwa podejścia: albo zastosujemy światło naturalne albo, przy bardziej kapryśnych warunkach, budujemy zamknięty plan zdjęciowy oświetlony studyjnie (zainteresowanych konkretnie tym zagadnieniem odsyłamy tu). Zasadniczo na flatlayach redukujemy cienie, jednak sporo tutaj zależy od charakteru przedmiotów. Niekiedy obraz zbyt wypłaszczony nie jest pożądany, może wydawać się nijaki. Obecność cieni pozwala nadać mu pewnej przestrzenności.

Suplementy. Fotografia reklamowa.
Flatlay – widoczne delikatne cienie.

Jakie tło pod flatlay?

Także tutaj sporo zależy od obranej konwencji i specyfiki produktów. Powierzchnia pod fotografowanymi obiektami może być, tak jak przy typowym packshocie, klasycznie biała. Popularne jest również podejście bardziej eksperymentalne, gdzie dopasowujemy kolor czy fakturę tła do fotografowanych przedmiotów. W przypadku flatlayów przeznaczonych stricte pod media społecznościowe, wybór teł ma spory wpływ na to, jak wizualnie będzie się prezentował content graficzny jako całość na danym profilu. Dlatego flatlaye możemy zaplanować jako serię zdjęć w konkretnej stylistyce. Tu nie bez znaczenia są też obowiązujące trendy kolorystyczne, na przykład te określone przez Instytut Pantone na dany rok.

Fotografia reklamowa olejków. Flatlay.
Flatlay z niestandardowym tłem i zastosowanymi warstwami.

Dobór obiektów na flatlay

Jeszcze przed sesją definiujemy klucz, według którego  wybieramy elementy do zbudowania kompozycji. Może to być kolor przewodni, przedmioty z danego stylu, epoki, dostosowane charakterem do głównego produktu itp. Oczywiście nasz produkt z założenia ma być gwiazdą ujęć, a pozostałe elementy – jego dopełnieniem. Nie przesadzajmy z liczbą rozmieszczonych rzeczy i dopasowujmy je pod względem wielkości oraz kształtu. Taki zabieg pozwoli na unikanie monotonii, jak i chaosu. Pojedyncze przedmioty budzą skojarzenia, a zestawione ze sobą w grupie – konstruują już jakąś fotograficzną opowieść. Idealnie, gdy jest ona czytelna i intrygująca dla odbiorcy.

Kompozycja produktów na zdjęciu typu flatlay.
Kompozycja oparta o energetyczną kolorystykę.

Kompozycja elementów

Niebagatelne znaczenie ma również sposób, w jaki rozmieścimy produkty w kadrze. Warto mieć w pamięci zasadę trójpodziału – dzieląc obraz na 9 równych części za pomocą wyobrażonych linii, uzyskujemy mocne punktu kadru na ich przecięciach. To one wskazują optymalne miejsca na zamieszczenie głównego produktu. O tej, jak i innych zasadach kompozycji pisaliśmy tutaj. Elementy mogą się stykać albo częściowo nachodzić na siebie – co daje wrażenie warstwowości. Przy okazji komponowania obrazu pamiętajmy też o tym, aby uwzględnić przestrzeń na wstawienie tekstu – o ile oczywiście planujemy jakieś dodatkowe treści nanosić na flatlay w przyszłości.

Podziel się:

Facebook
Twitter
LinkedIn

Blog o fotografii produktowej

Nasza praca to nie tylko zdjęcia, ale także pasja, którą pragniemy dzielić się na wiele sposobów. Jednym z nich jest nasz blog, w którym przedstawiamy wszystkie ciekawostki i tajniki dotyczące pracy w studio fotograficznym. Szukasz porad od profesjonalistów z branży? Zapraszamy do lektury!

Social Media

Najpopularniejsze

Zobacz również

Powiązane posty

Szparowanie zdjęć

Szparowanie zdjęć – technika dla ecommerce

Czy zwróciłeś uwagę, że niektóre produkty prezentowane w Internecie zdają się unosić w powietrzu? Może to być fotografia biżuterii, obuwia czy nowoczesnych gadżetów technologicznych, która