Wiele osób rozpoczynających pracę w branży modowej zastanawia się, jakie zdjęcia ich produktów będą najbardziej odpowiednie. Podobnie jest z osobami posiadającymi już zdjęcia w swojej ofercie, wciąż szukającymi nowych rozwiązań, które pomogą im zwiększyć sprzedaż. W ciągu ostatnich 7 lat wykonaliśmy setki zdjęć odzieży. Na co dzień mamy do czynienia z takimi dylematami naszych klientów. Nie ma w tym nic dziwnego. Dobre przedstawienie ubrania na zdjęciu jest kluczowe, gdyż od tego zależy poziom sprzedaży produktów. Sprzedawcy mają wiele pomysłów na przyciągnięcie uwagi klienta. Najbardziej popularne są zdjęcia na modelkach, zdjęcia na manekinie typu „duch”, zdjęcia na płasko oraz na wieszakach. Nierzadko jednak sklepy wybierają kilka rodzajów zdjęć. Poniżej opiszemy najczęściej wybierane zdjęcia ubrań przeznaczone do sklepu internetowego.
Zdjęcia obrotowe na manekinie i na modelach
Rozwiązaniem, które najlepiej ukazuje produkt z każdej strony są zdjęcia obrotowe. Są one jednak równocześnie zdecydowanie najdroższe. Ceny zaczynają się już od około 40 zł. Jednak ostatecznie koszt zależy od złożoności produktu. Ubrania należą właśnie do tych trudniejszych. Nie zawsze są szyte idealnie na manekina, więc sporo czasu zajmuje założenie go tak, aby dobrze prezentowało się z każdej strony. Musi być perfekcyjnie ułożone, ponieważ zdjęcia obrotowe zazwyczaj nie są retuszowane. Czasem wycinana się jedynie tło lub usuwa drobne pyłki. W przypadku zdjęcia bez widocznego manekina, najbardziej pracochłonne jest właśnie jego usunięcie. Natomiast jeśli zdecydujemy się na zdjęcia obrotowe na modelce, największe wyzwanie stoi właśnie przed nią; musi ona stać jeden pełny obrót w niezmienionej pozycji, aby nie tworzyć potem efektu „migotania” na zdjęciu.
Tradycyjne fotografowanie odzieży na modelce
Drugą opcją są zdjęcia na modelkach lub modelach. Pozwalają nam one na przedstawienie sposobu ułożenia ubrania na modelu z różnych stron. Punktem wyjścia jest zawsze ustalenie koncepcji takiej sesji, wynajęcie studia, znalezienie modelek czy zatrudnienie wizażystki, fryzjerki, stylistki. Złożoność takich fotosesji odnajduje odzwierciedlenie w ich wycenie. Można znaleźć oferty zdjęć na modelce zaczynające się od 20 zł – gdzie zwykle na planie pracuje jedynie fotograf i modelka właśnie. Wówczas zdjęcia realizuje półamatorsko, oszczędzając na profesjonalnym makijażu czy fryzurze. Efekt nie będzie porywający, ale przynajmniej osiągnięty tanim kosztem. Przy zaplanowaniu sesji z prawdziwego zdarzenia, trzeba liczy się z wydatkiem min. 200 zł za zdjęcie. Jednak wówczas uzyskujemy materiał na wysokim poziomie.
„Duch” – idealne zdjęcia ubrań do sklepu internetowego
Nieco tańsze lub nawet porównywalne cenowo są zdjęcia ubrań typu „duch”. Są wykonywane na manekinie, który jest następnie usuwany w postprodukcji. Klienci bardzo chętnie wybierają tego typu zdjęcia do sklepu internetowego. Ceny zaczynają się już od ok. 18 zł za zdjęcie – jeśli produkty są proste i zleca się ich dużo. Praca z produktem jest wówczas powtarzalna i mniej czasochłonna. W przypadku ubrań bardziej złożonych, o nietypowych formach i wymagających retuszu, koszt zdjęcia wzrasta do ponad 100 zł. Cena zależy w dużym stopniu od rodzaju ubrania. Trzeba wziąć pod uwagę, czy:
– jest obcisłe czy luźne,
– ma koronki i ażurowe wstawki,
– ma cekiny i inne błyszczące elementy,
– jest uszyte z materiału odbijającego światło (np. satyny),
– wymaga dużo prasowania,
– jest przezroczyste lub ma nietypowe wycięcia.
Często dodatkowo doliczane jest też prasowanie, dokładniejszy retusz, usuwanie tła itp. Wszystko to wpływa na czas, jaki musimy poświęcić na wykonanie idealnego zdjęcia. Wydaje się, że wymagają one mniej pracy niż te robione na modelkach. Jednak w tym przypadku dużo czasu zajmuje uformowanie ubrania, aby było naturalnie ułożone, ale jednocześnie symetryczne. Wszelkie niepotrzebne zagięcia usuwane są graficzne, a czasem jedno zdjęcie składane jest z kilku. Na zdjęciach na modelce sam ciuch ma wyglądać naturalnie, więc zazwyczaj nie wymaga on tyle obróbki co packshot.
Zdjęcia typu flat lay – do sklepu i na Instagram
Ciekawą propozycją są zdjęcia typu flat lay, czyli zaaranżowane kompozycje fotografowane od góry. Ceny zdjęć typu flat lay mogą być zarówno wyższe, jak i niższe od standardowych packshotów. Wszystko zależy od tego, czy wszelkie przedmioty i akcesoria dodatkowe będą układane od razu w trakcie robienia zdjęcia, czy też dodawane później graficznie. Pierwsza opcja będzie oczywiście droższa, ze względu na pracochłonność oraz tego, jak skomplikowana ma być dana kompozycja. Jednak efekt takiego rozwiązania będzie zdecydowanie lepszy i bardziej naturalny. Tego typu fotografie dodatkowo podkreślają styl i wizerunek marki. Ich ceny wahają się od około 40 zł do ponad 200 zł.
Zdjęcia na wieszaku lub płasko ułożone
Najtańszą ze wszystkich opcji są zdjęcia na wieszaku oraz na płasko. Znajdziemy studia, które wykonają je nam już za 10 zł. Podobnie jak w przypadku innych typów zdjęć, wyższa cena pociąga za sobą większy nakład pracy i lepszy wizualnie efekt. Najczęściej wybierają je sprzedawcy ubrań dziecięcych lub niemowlęcych. Nie ma tu także problemu z dostosowaniem rozmiaru modela lub manekina. Odpowiednio ułożone i doświetlone pokazuje cały produkt, co wielu klientom wystarczy, aby zdecydować się na zakup. Jest to często wybierana forma zdjęcia ubrań do sklepu internetowego. Sprawdzi się jako zdjęcie główne oferty na Allegro.
Zdjęcia ubrań do sklepu internetowego – zdjęcia próbne odzieży
Sposobów na ciekawe przedstawienie ubrań na stronach internetowych jest naprawdę wiele. To który z nich wybierzemy zależy od naszej wizji i pomysłu, ale także od budżetu, jakim dysponujemy. Decydując się na konkretny rodzaj zdjęcia nie sugerujmy się jednak tylko ceną, ale także jakością zdjęć. Wiele firm oferuje zdjęcia próbne, dzięki czemu możemy zobaczyć, czy efekt będzie zadowalający i czy zdjęcia będą pasować do naszego sklepu internetowego. Pamiętajmy także o tym, jak ważne jest jak najwierniejsze oddanie produktu na zdjęciu. W przypadku np. zdjęć ubrań typu „duch” możemy je dowolnie modyfikować graficznie, aby nadać ubraniu idealny kształt i wygląd. Ważny jest jednak umiar przy stosowaniu obróbki graficznej. Jeśli osiągnięta forma odbiega to znacząco od oryginału, musimy liczyć się z częstszymi zwrotami od klientów.
W kolejnym wpisie pokażemy bardziej szczegółowo powyższe rozwiązania już na przykładach zdjęć konkretnych sklepów internetowych z odzieżą.
Warto pokreślić jeszcze jeden aspekt ważny przy zlecaniu sesji do sklepu internetowego. Realizacja własnych zdjęć pozwala na uniknięcie kłopotu z prawami autorskimi, co nie jest już takie oczywiste, gdy chcemy skorzystać np. z gotowych grafik widocznych u producenta.