Gdy chcemy ciekawie sfotografować produkt…
Decydując się na zdjęcia produktowe zastanawiamy się, jak ciekawie sfotografować produkt. Tu nie ma złych wyborów. Pierwsza opcja, bezpieczna – i może ciut zachowawcza – jest z pewnością bardziej praktyczna. Przedmiot stojący/leżący, widziany od frontu to dobrze nam znany, sprawdzony schemat. Drugie rozwiązanie, odważniejsze, zapewnia zapadające w pamięć ujęcia. Poniżej podpowiadamy właśnie, jak nieco śmielej poczynać sobie z produktem na zdjęciu.
Podwieszanie
Pozorna lewitacja to jedno z rozwiązań jak ciekawie sfotografować produkt. Przedmioty, które wyglądają jakby unosiły się w powietrzu, wyglądają lekko i dynamicznie. Kompozycje tego typu mogą zawierać element humorystyczny, a nawet magiczny. Przygotowanie zdjęcia produktowego z unoszącym się w powietrzu obiektem, wymaga precyzji i cierpliwości. Nieodłączna jest też obróbka graficzna – w postprodukcji usuwamy narzędzia zastosowane do budowy „latającej” konstrukcji. Zwykle stosujemy tu cieniutką żyłkę wędkarską i specjalną plastelinę. Chętnie prezentuje się w ten sposób naczynia, również z płynami. Efektownie wygląda zawieszona biżuteria. Możemy też sięgnąć po mniej oczywiste produkty, jak na przykład książki, tekstylia.
Podpieranie
Przy podwieszaniu dbamy o to, aby użyte do podwieszania środki były niewidzialne na ostatecznym zdjęciu. Natomiast możemy obrać zupełnie odmienną strategię – podpierając jawnie przedmiot innym, takim nietuzinkowym czy intrygującym. Ów zabieg pozwala na zbudowanie oryginalnej aranżacji. Co wykorzystać do podparcia produktu? Odpowiemy śpiewająco: „Fantazja…”. Przy wyborze podpórki faktycznie ogranicza nas wyłącznie własna wyobraźnia. Również i tutaj dobrze pracuje się z biżuterią, ale też kosmetykami, obuwiem, artykułami spożywczymi.
Chwytanie
Całkiem ciekawie sfotografować produkt możemy w towarzystwie ludzkich rąk. Ich obecność pozwoli zbudować niepowtarzalną scenę z produktem w roli głównej. Ma również aspekt praktyczny – humanizuje zdjęcie i stanowi punkt odniesienia dla rozmiaru przedmiotu. Więcej na ten temat pisaliśmy w tekście dotyczącym czynnika ludzkiego w fotografii produktowej. Od charakteru samego przedmiotu, jak i stylu zdjęcia zależy, czy ręce będą damskie czy męskie, czy pokażemy jedynie dłonie czy większy fragment kończyny. Ręka potrafi nadać ton kompozycji – nakierować nasz wzrok w odpowiedni punkt. Zatem ważne, gdzie ją umieścimy względem produktu, jak i patrzącego (więcej o kompozycji na zdjęciach tutaj). Oczywiście dłonie widoczne na fotografii powinny być zadbane. Ewentualne niedoskonałości skórne da się poprawić w postprodukcji. Po to rozwiązanie często sięgamy przy produktach mających się kojarzyć z delikatnością i miękkością. Stąd obecność rąk na zdjęciach produktowych łagodnych środków myjących i piorących, kosmetyków czy tkanin.
Jak jeszcze ciekawie sfotografować produkt?
Opisane powyżej trzy sposoby nie wyczerpują oczywiście tematu. Niebanalnych pomysłów na zdjęcia produktowe jest więcej. Warto wspomnieć chociażby o fotografowaniu pod nietypowym kątem albo zastosowaniu odbić na packshotach (o czym pisaliśmy tu). Na wyjątkową uwagę zasługuje też nasza specjalność, czyli fotografia obrotowa 360⁰.