Fotografia produktowa – o co pytać?
Fani Harry’ego Pottera z pewnością kojarzą torebkę Hermiony – sakwa, mimo nieznacznych rozmiarów, mieściła całą masę rzeczy. Pojęcie „fotografia produktowa” to trochę taki magiczny worek – pomieści w sobie zaskakująco wiele znaczeń.
Wbrew pozorom nie są to tylko packshoty na białym tle. Poszczególne rodzaje zdjęć produktowych różnią się koncepcją tworzenia, techniką wykonania, jak i przeznaczeniem. A wspólny mianownik? Jest nim główny bohater kadru, czyli produkt. Jeśli chcecie sfotografować swoje produkty, ale nie do końca wiecie, w jakiej formie, koniecznie zajrzyjcie poniżej. Zebraliśmy najpopularniejsze terminy (nazwy), z jakimi spotkacie się pytając o zdjęcia produktowe. Mamy nadzieję, że pomogą one nieco uporządkować wiedzę i skonkretyzować Wasze potrzeby.
Zdjęcia produktowe – konkretne rodzaje kadrów
Packshot / pakszot – najpopularniejszy typ zdjęcia produktowego, prezentuje produkt na jednolitym, zwykle na białym tle. Dzięki odpowiednim ustawieniom oddaje faktyczny wygląd produktu, czyni go „namacalnym”.
Główne rodzaje packshotów:
– na białym tle (najpopularniejszy typ),
– na tle w innym kolorze niż biały (więcej o packshotowych tłach przeczytasz w tym wpisie),
– z odbiciami i refleksami,
– bezcieniowe, czyli bez cieni, efektów świetlnych, odbić (szerzej na ten temat piszemy tutaj).
Flatshot / flatszot – typ packshota przeznaczonego głownie to fotografowania ubrań – płasko rozłożonych, wyprasowanych, zwykle na białym tle, bez cieni. Przedstawia samodzielny produkt. Wykorzystujemy go głównie w sklepach internetowych.
Flatlay – produkt lub grupa produktów fotografowanych od góry, w zaaranżowanej kompozycji, w towarzystwie dodatkowych akcesoriów. Taki kolaż ma głównie przeznaczenie reklamowe, często umieszczamy je w mediach społecznościowych.
Fotografia obrotowa 360⁰ – daje możliwość obejrzenia produktu podczas „kręcącej się” prezentacji Tworzy się ją poprzez umieszczenie obiektu na ruchomej platformie i sfotografowanie go z każdej strony. Prezentacja jest przeznaczona na strony internetowe. Pojedyncze zdjęcie z prezentacji można wykorzystać jako typowy packshot. Więcej o zdjęciach obrotowych 360⁰ pisaliśmy tutaj.
Zdjęcie typu duch / ghost – sprawia wrażenie, że fotografowane ubranie nosi niewidzialna postać. Wywołuje złudzenie pewnej trójwymiarowości. Uzyskujemy je poprzez sfotografowanie produktu na manekinie lub modelu, którego sylwetkę następnie usuwamy w postprodukcji. „Duch” świetnie sprawdza się jako zdjęcie produktowe w sklepach online oraz w katalogach. Tego typu zdjęcia możemy przedstawić w formie wspominanej wyżej prezentacji obrotowej 360⁰.
Zdjęcie produktowe na manekinie – tu w przeciwieństwie do zdjęcia typu duch, manekin jest widoczny wraz z głównym produktem. W efekcie nie mamy tutaj również takiego złudzenia lekkości i trójwymiarowości. Fotografia produktowa na manekinie wyróżnia się jednak ceną, bo jest zwykle tańsza od „duchów”.
Zdjęcie produktowe na wieszaku – kolejne rodzaj zdjęcia wykorzystywany przy sesjach odzieży. Na wieszakach najatrakcyjniej przedstawiają się ubrania w małych rozmiarach, dlatego chętnie sięgają po nie producenci i sprzedawcy odzieży dziecięcej.
Zdjęcie produktowe z modelem – pokazuje produktu (zwykle odzież, obuwie, akcesoria, biżuterię) na modelu/modelce. Fotografia jest skoncentrowana jednak na samym produkcie, więc ogranicza się role „rozpraszaczy”. Bez względu na to czy są to zdjęcia realizowane w studio czy w plenerze, stosuje się raczej neutralne tła i scenerie.
Lookbook – sesja z produktami jednej marki, pokazuje produkt w działaniu (w przypadku ubrań – w trakcie noszenia, w przypadku innych przedmiotów – podczas ich używania lub aranżacji). Lookbook tworzy się w obranej przez markę stylistyce. Najczęściej spotykamy je w kategoriach moda oraz wnętrza.
Edytorial – sesja podobna do lookbooka, jednak tworzona już z produktami kilku marek. Jest zaaranżowana w konkretnym stylu, pod obmyśloną wcześniej koncepcję, która łączy wszystkie prezentowane elementy. Fotografia produktowa tego typu realizujemy zwykle na potrzeby czasopism, a coraz częściej też mediów społecznościowych.
Zdjęcie kompozycyjne – pokazuje przedmiot w jakiejś interesującej aranżacji, często w otoczeniu dodatkowych akcesoriów. W przeciwieństwie do flatlayów nie musi przedstawiać kompozycji widocznej z góry. W przypadku, gdy umieszczamy na jednej fotografii produkty kilku różnych marek, mówimy o tzw. kreatywnych zdjęciach kompozycyjnych.
Zdjęcia reportażowe z produktem – szczególny, mniej popularny typ fotografii, który ujmuje dany przedmiot jako element jakiegoś wydarzenia albo procesu.
Zdjęcia produktowe według użycia
Zdjęcie reklamowe – nie jest to konkretny rodzaj zdjęcia, a cała ich kategoria. Charakteryzuje się dużym potencjałem sprzedażowym. Skupia się na samym przedmiocie – jego wyglądzie i parametrach albo na związanych z nim emocjach. Jako zdjęcie reklamowe możemy potraktować packshoty (zarówno pojedyncze, jak i zestawione grupowo, także w formie kolaży czy infografik), zdjęcia kompozycyjne, reportażowe, lookbooki, edytoriale. Więcej uwagi temu zagadnieniu poświeciliśmy we wpisie o fotografii reklamowej.
Zdjęcie wizerunkowe – bardzo szeroka kategoria zdjęć budująca całokształt motywów czy emocji, z którymi dana marka chce się być kojarzona. Aspekt sprzedażowy jest tutaj mniej istotny, drugorzędny. Za zdjęcia wizerunkowe uznajemy między innymi zdjęcia kompozycyjne czy lookbooki. Portrety osób związanych z marką, np. twórców, także mogą pełnić rolę zdjęć wizerunkowych.
Zdjęcie katalogowe – grupa zdjęć przeznaczonych do publikacji w drukowanych i cyfrowych katalogach. Zdjęcia tworzone w oparciu o te same parametry dla wszystkich produktów – z tej samej pozycji i kąta robienia zdjęć, przy użyciu identycznego oświetlenia. Pozwala to na zachowanie spójności i seryjności materiału zdjęciowego. Za zdjęcia katalogowe służą głównie packshoty oraz zdjęcia duchy. Z powodzeniem wykorzystamy je także w sklepach internetowych.
Fotografia produktowa a jej alternatywy
Fotografia stockowa – gotowe zdjęcie, które kupujemy w banku zdjęć (czyli stocku). Możliwość jego wykorzystania (np. wydruku w konkretnym formacie czy użycia w wybranym medium) zależy od zasad zawartych w przypisanej mu licencji. Nie przedstawia stricte naszego produktu, więc jest raczej zdjęciem ilustracyjnym.
Render – nie jest zdjęciem, a wizualizacją – grafiką, która jak najdokładniej stara się oddać wygląd produktu.