Fotografia produktowa – o co pytać?
Fani Harry’ego Pottera z pewnością kojarzą torebkę Hermiony – sakwa, mimo nieznacznych rozmiarów, mieściła całą masę rzeczy. Pojęcie „fotografia produktowa” to trochę taki magiczny worek – pomieści w sobie zaskakująco wiele znaczeń.
Wbrew pozorom nie są to tylko packshoty na białym tle. Poszczególne rodzaje zdjęć produktowych różnią się koncepcją tworzenia, techniką wykonania, jak i przeznaczeniem. A wspólny mianownik? Jest nim główny bohater kadru, czyli produkt. Jeśli chcecie sfotografować swoje produkty, ale nie do końca wiecie, w jakiej formie, koniecznie zajrzyjcie poniżej. Zebraliśmy najpopularniejsze terminy (nazwy), z jakimi spotkacie się pytając o zdjęcia produktowe. Mamy nadzieję, że pomogą one nieco uporządkować wiedzę i skonkretyzować Wasze potrzeby.
Zdjęcia produktowe – konkretne rodzaje kadrów
Packshot / pakszot – najpopularniejszy typ zdjęcia produktowego, prezentuje produkt na jednolitym, zwykle na białym tle. Dzięki odpowiednim ustawieniom oddaje faktyczny wygląd produktu, czyni go „namacalnym”.
Główne rodzaje packshotów:
– na białym tle (najpopularniejszy typ),
– na tle w innym kolorze niż biały (więcej o packshotowych tłach przeczytasz w tym wpisie),
![Fotografia produktowa - najpopularniejsze wśród packshotów, czyli z białym tłem.](https://fp360.pl/wp-content/uploads/2020/04/0821D8CA-2FFC-4636-BE0E-2C52F62FF3DE-1024x683.jpg)
![Fotografia produktowa z nietypowym kolorem tła.](https://fp360.pl/wp-content/uploads/2020/04/B78DEEBD-FEA1-49AF-A5BA-A3BA0DAFA33A-1024x739.jpg)
– z odbiciami i refleksami,
– bezcieniowe, czyli bez cieni, efektów świetlnych, odbić (szerzej na ten temat piszemy tutaj).
![Nóż składany - packshot z efektem odbicia.](https://fp360.pl/wp-content/uploads/2020/04/EF7799C2-EB11-4918-9526-639F29B24805-1024x683.jpg)
![Nóż kuchenny - packshot bez cieni.](https://fp360.pl/wp-content/uploads/2020/04/FC0CD9A5-A52D-4CDF-97D0-458428EE27AA-1024x682.jpg)
Flatshot / flatszot – typ packshota przeznaczonego głownie to fotografowania ubrań – płasko rozłożonych, wyprasowanych, zwykle na białym tle, bez cieni. Przedstawia samodzielny produkt. Wykorzystujemy go głównie w sklepach internetowych.
![Flatshot, czyli zdjęcie płasko rozłożonego produktu.](https://fp360.pl/wp-content/uploads/2020/04/9911FF0B-F141-4200-A89B-6E7EFB34B8E8-1024x683.jpg)
Flatlay – produkt lub grupa produktów fotografowanych od góry, w zaaranżowanej kompozycji, w towarzystwie dodatkowych akcesoriów. Taki kolaż ma głównie przeznaczenie reklamowe, często umieszczamy je w mediach społecznościowych.
![Fotografia produktowa - ujęcie na produkty z góry.](https://fp360.pl/wp-content/uploads/2020/04/48E298D2-BC85-43D8-8B75-7586CC3113AD-1024x683.jpg)
Fotografia obrotowa 360⁰ – daje możliwość obejrzenia produktu podczas „kręcącej się” prezentacji Tworzy się ją poprzez umieszczenie obiektu na ruchomej platformie i sfotografowanie go z każdej strony. Prezentacja jest przeznaczona na strony internetowe. Pojedyncze zdjęcie z prezentacji można wykorzystać jako typowy packshot. Więcej o zdjęciach obrotowych 360⁰ pisaliśmy tutaj.
Zdjęcie typu duch / ghost – sprawia wrażenie, że fotografowane ubranie nosi niewidzialna postać. Wywołuje złudzenie pewnej trójwymiarowości. Uzyskujemy je poprzez sfotografowanie produktu na manekinie lub modelu, którego sylwetkę następnie usuwamy w postprodukcji. „Duch” świetnie sprawdza się jako zdjęcie produktowe w sklepach online oraz w katalogach. Tego typu zdjęcia możemy przedstawić w formie wspominanej wyżej prezentacji obrotowej 360⁰.
![Kurtka z kapturem - zdjęcie "duch".](https://fp360.pl/wp-content/uploads/2020/04/601C75BC-72E5-44A1-AFF1-93B31530252D-682x1024.jpg)
![Sukienka - zdjęcie typu duch.](https://fp360.pl/wp-content/uploads/2020/04/29D48E7B-CD1F-40F3-8487-452D81F3D55D-683x1024.jpg)
![Bielizna - zdjęcie typu duch.](https://fp360.pl/wp-content/uploads/2020/04/43EE30D3-F24A-45F3-A5A6-7D916C3A0DCE-1024x1024.jpg)
Zdjęcie produktowe na manekinie – tu w przeciwieństwie do zdjęcia typu duch, manekin jest widoczny wraz z głównym produktem. W efekcie nie mamy tutaj również takiego złudzenia lekkości i trójwymiarowości. Fotografia produktowa na manekinie wyróżnia się jednak ceną, bo jest zwykle tańsza od „duchów”.
Zdjęcie produktowe na wieszaku – kolejne rodzaj zdjęcia wykorzystywany przy sesjach odzieży. Na wieszakach najatrakcyjniej przedstawiają się ubrania w małych rozmiarach, dlatego chętnie sięgają po nie producenci i sprzedawcy odzieży dziecięcej.
![T-shirt chłopięcy - tutaj także przykład ubrania fotografowanego na wieszaku.](https://fp360.pl/wp-content/uploads/2020/04/510B531E-C32E-419A-A22E-EDF3E867B4D0-768x1024.jpg)
![Kardigan dziecięcy - zdjęcie na wieszaku.](https://fp360.pl/wp-content/uploads/2020/04/06246D57-66AE-41C4-9114-046717D75C3D-768x1024.jpg)
![Koszulka polo - ubranko zostało sfotografowane na wieszaku.](https://fp360.pl/wp-content/uploads/2020/04/6C055446-8A5B-4E26-B564-48789BB1B0A3-768x1024.jpg)
Zdjęcie produktowe z modelem – pokazuje produktu (zwykle odzież, obuwie, akcesoria, biżuterię) na modelu/modelce. Fotografia jest skoncentrowana jednak na samym produkcie, więc ogranicza się role „rozpraszaczy”. Bez względu na to czy są to zdjęcia realizowane w studio czy w plenerze, stosuje się raczej neutralne tła i scenerie.
![Fotografia produktowa - zdjęcie rękawic na modelu.](https://fp360.pl/wp-content/uploads/2020/05/MG_0053-1024x576.jpg)
Lookbook – sesja z produktami jednej marki, pokazuje produkt w działaniu (w przypadku ubrań – w trakcie noszenia, w przypadku innych przedmiotów – podczas ich używania lub aranżacji). Lookbook tworzy się w obranej przez markę stylistyce. Najczęściej spotykamy je w kategoriach moda oraz wnętrza.
![Fotografia produktowa typu lookbook - zdjęcia na modelkach.](https://fp360.pl/wp-content/uploads/2020/05/pf_fp360-6-683x1024.jpg)
![Lookbook, czyli zdjęcie produktowe na modelce.](https://fp360.pl/wp-content/uploads/2020/05/pf_fp360-9-683x1024.jpg)
![Przykład lookbooka odzieżowego z dwiema modelkami.](https://fp360.pl/wp-content/uploads/2020/05/pf_fp360-8-683x1024.jpg)
Edytorial – sesja podobna do lookbooka, jednak tworzona już z produktami kilku marek. Jest zaaranżowana w konkretnym stylu, pod obmyśloną wcześniej koncepcję, która łączy wszystkie prezentowane elementy. Fotografia produktowa tego typu realizujemy zwykle na potrzeby czasopism, a coraz częściej też mediów społecznościowych.
Zdjęcie kompozycyjne – pokazuje przedmiot w jakiejś interesującej aranżacji, często w otoczeniu dodatkowych akcesoriów. W przeciwieństwie do flatlayów nie musi przedstawiać kompozycji widocznej z góry. W przypadku, gdy umieszczamy na jednej fotografii produkty kilku różnych marek, mówimy o tzw. kreatywnych zdjęciach kompozycyjnych.
![Fotografia produktowa - zdjęcie kompozycyjne z elektroniką.](https://fp360.pl/wp-content/uploads/2020/04/A59CDEBC-F26C-4273-A548-CE67AAF31641-1024x683.jpg)
![Fotografia produktowa - zdjęcie kompozycyjne z ekologicznymi artykułami do higieny.](https://fp360.pl/wp-content/uploads/2020/05/bee-queen-303-1024x682.jpg)
Zdjęcia reportażowe z produktem – szczególny, mniej popularny typ fotografii, który ujmuje dany przedmiot jako element jakiegoś wydarzenia albo procesu.
![Fragment reportażu pokazujący powstanie konkretnego produktu.](https://fp360.pl/wp-content/uploads/2020/05/fp360.pl-portfolio-reklamowe-3-1024x683.jpg)
Zdjęcia produktowe według użycia
Zdjęcie reklamowe – nie jest to konkretny rodzaj zdjęcia, a cała ich kategoria. Charakteryzuje się dużym potencjałem sprzedażowym. Skupia się na samym przedmiocie – jego wyglądzie i parametrach albo na związanych z nim emocjach. Jako zdjęcie reklamowe możemy potraktować packshoty (zarówno pojedyncze, jak i zestawione grupowo, także w formie kolaży czy infografik), zdjęcia kompozycyjne, reportażowe, lookbooki, edytoriale. Więcej uwagi temu zagadnieniu poświeciliśmy we wpisie o fotografii reklamowej.
Zdjęcie wizerunkowe – bardzo szeroka kategoria zdjęć budująca całokształt motywów czy emocji, z którymi dana marka chce się być kojarzona. Aspekt sprzedażowy jest tutaj mniej istotny, drugorzędny. Za zdjęcia wizerunkowe uznajemy między innymi zdjęcia kompozycyjne czy lookbooki. Portrety osób związanych z marką, np. twórców, także mogą pełnić rolę zdjęć wizerunkowych.
Zdjęcie katalogowe – grupa zdjęć przeznaczonych do publikacji w drukowanych i cyfrowych katalogach. Zdjęcia tworzone w oparciu o te same parametry dla wszystkich produktów – z tej samej pozycji i kąta robienia zdjęć, przy użyciu identycznego oświetlenia. Pozwala to na zachowanie spójności i seryjności materiału zdjęciowego. Za zdjęcia katalogowe służą głównie packshoty oraz zdjęcia duchy. Z powodzeniem wykorzystamy je także w sklepach internetowych.
Fotografia produktowa a jej alternatywy
Fotografia stockowa – gotowe zdjęcie, które kupujemy w banku zdjęć (czyli stocku). Możliwość jego wykorzystania (np. wydruku w konkretnym formacie czy użycia w wybranym medium) zależy od zasad zawartych w przypisanej mu licencji. Nie przedstawia stricte naszego produktu, więc jest raczej zdjęciem ilustracyjnym.
Render – nie jest zdjęciem, a wizualizacją – grafiką, która jak najdokładniej stara się oddać wygląd produktu.