Blog o fotografii produktowej

Fotografia produktowa – jakie zdjęcia wybrać?

Fotografia produktowa - przewodnik po typach zdjęć

Fotografia produktowa – o co pytać?

Fani Harry’ego Pottera z pewnością kojarzą torebkę Hermiony – sakwa, mimo nieznacznych rozmiarów, mieściła całą masę rzeczy. Pojęcie „fotografia produktowa” to trochę taki magiczny worek – pomieści w sobie zaskakująco wiele znaczeń.

Wbrew pozorom nie są to tylko packshoty na białym tle. Poszczególne rodzaje zdjęć produktowych różnią się koncepcją tworzenia, techniką wykonania, jak i przeznaczeniem. A wspólny mianownik? Jest nim główny bohater kadru, czyli produkt. Jeśli chcecie sfotografować swoje produkty, ale nie do końca wiecie, w jakiej formie, koniecznie zajrzyjcie poniżej. Zebraliśmy najpopularniejsze terminy (nazwy), z jakimi spotkacie się pytając o zdjęcia produktowe. Mamy nadzieję, że pomogą one nieco uporządkować wiedzę i skonkretyzować Wasze potrzeby.

Zdjęcia produktowe – konkretne rodzaje kadrów

Packshot / pakszot – najpopularniejszy typ zdjęcia produktowego, prezentuje produkt na jednolitym, zwykle na białym tle. Dzięki odpowiednim ustawieniom oddaje faktyczny wygląd produktu, czyni go „namacalnym”.

Główne rodzaje packshotów:

– na białym tle (najpopularniejszy typ),
– na tle w innym kolorze niż biały (więcej o packshotowych tłach przeczytasz w tym wpisie),

– z odbiciami i refleksami,
– bezcieniowe, czyli bez cieni, efektów świetlnych, odbić (szerzej na ten temat piszemy tutaj).

Flatshot / flatszot – typ packshota przeznaczonego głownie to fotografowania ubrań – płasko rozłożonych, wyprasowanych, zwykle na białym tle, bez cieni. Przedstawia samodzielny produkt. Wykorzystujemy go głównie w sklepach internetowych.

Flatshot, czyli zdjęcie płasko rozłożonego produktu.
Przykład zdjęcia typu flatshot – produkt jest płasko rozłożony.

Flatlay – produkt lub grupa produktów fotografowanych od góry, w zaaranżowanej kompozycji, w towarzystwie dodatkowych akcesoriów. Taki kolaż ma głównie przeznaczenie reklamowe, często umieszczamy je w mediach społecznościowych.

Fotografia produktowa - ujęcie na produkty z góry.
Fotografia produktowa typu flatlay. Jak widać jest bardziej złożona niż flatshot.

Fotografia obrotowa 360⁰ – daje możliwość obejrzenia produktu podczas „kręcącej się” prezentacji Tworzy się ją poprzez umieszczenie obiektu na ruchomej platformie i sfotografowanie go z każdej strony. Prezentacja jest przeznaczona na strony internetowe. Pojedyncze zdjęcie z prezentacji można wykorzystać jako typowy packshot. Więcej o zdjęciach obrotowych 360⁰ pisaliśmy tutaj.

Przykłady fotografii obrotowej 360⁰.

Zdjęcie typu duch / ghost – sprawia wrażenie, że fotografowane ubranie nosi niewidzialna postać. Wywołuje złudzenie pewnej trójwymiarowości. Uzyskujemy je poprzez sfotografowanie produktu na manekinie lub modelu, którego sylwetkę następnie usuwamy w postprodukcji. „Duch” świetnie sprawdza się jako zdjęcie produktowe w sklepach online oraz w katalogach. Tego typu zdjęcia możemy przedstawić w formie wspominanej wyżej prezentacji obrotowej 360⁰.

Zdjęcie produktowe na manekinie – tu w przeciwieństwie do zdjęcia typu duch, manekin jest widoczny wraz z głównym produktem. W efekcie nie mamy tutaj również takiego złudzenia lekkości i trójwymiarowości. Fotografia produktowa na manekinie wyróżnia się jednak ceną, bo jest zwykle tańsza od „duchów”.

Zdjęcie produktowe na wieszaku – kolejne rodzaj zdjęcia wykorzystywany przy sesjach odzieży. Na wieszakach najatrakcyjniej przedstawiają się ubrania w małych rozmiarach, dlatego chętnie sięgają po nie producenci i sprzedawcy odzieży dziecięcej.

Zdjęcie produktowe z modelem – pokazuje produktu (zwykle odzież, obuwie, akcesoria, biżuterię) na modelu/modelce. Fotografia jest skoncentrowana jednak na samym produkcie, więc ogranicza się role „rozpraszaczy”. Bez względu na to czy są to zdjęcia realizowane w studio czy w plenerze, stosuje się raczej neutralne tła i scenerie.

Fotografia produktowa - zdjęcie rękawic na modelu.
Fotografia produktowa na modelu – tutaj to sam przedmiot, a nie osoba jest głównym elementem kadru.

Lookbook – sesja z produktami jednej marki, pokazuje produkt w działaniu (w przypadku ubrań – w trakcie noszenia, w przypadku innych przedmiotów – podczas ich używania lub aranżacji). Lookbook tworzy się w obranej przez markę stylistyce. Najczęściej spotykamy je w kategoriach moda oraz wnętrza.

Edytorial – sesja podobna do lookbooka, jednak tworzona już z produktami kilku marek. Jest zaaranżowana w konkretnym stylu, pod obmyśloną wcześniej koncepcję, która łączy wszystkie prezentowane elementy. Fotografia produktowa tego typu realizujemy zwykle na potrzeby czasopism, a coraz częściej też mediów społecznościowych.

Zdjęcie kompozycyjne – pokazuje przedmiot w jakiejś interesującej aranżacji, często w otoczeniu dodatkowych akcesoriów. W przeciwieństwie do flatlayów nie musi przedstawiać kompozycji widocznej z góry. W przypadku, gdy umieszczamy na jednej fotografii produkty kilku różnych marek, mówimy o tzw. kreatywnych zdjęciach kompozycyjnych.

Zdjęcia reportażowe z produktem – szczególny, mniej popularny typ fotografii, który ujmuje dany przedmiot jako element jakiegoś wydarzenia albo procesu.

Fragment reportażu pokazujący powstanie konkretnego produktu.
Reportaż może posłużyć jako pretekst do pokazania produktu.

Zdjęcia produktowe według użycia

Zdjęcie reklamowe – nie jest to konkretny rodzaj zdjęcia, a cała ich kategoria. Charakteryzuje się dużym potencjałem sprzedażowym. Skupia się na samym przedmiocie – jego wyglądzie i  parametrach albo na związanych z nim emocjach. Jako zdjęcie reklamowe możemy potraktować packshoty (zarówno pojedyncze, jak i zestawione grupowo, także w formie kolaży czy infografik), zdjęcia kompozycyjne, reportażowe, lookbooki, edytoriale. Więcej uwagi temu zagadnieniu poświeciliśmy we wpisie o fotografii reklamowej.

Zdjęcie wizerunkowe – bardzo szeroka kategoria zdjęć budująca całokształt motywów czy emocji, z którymi dana marka chce się być kojarzona. Aspekt sprzedażowy jest tutaj mniej istotny, drugorzędny. Za zdjęcia wizerunkowe uznajemy między innymi zdjęcia kompozycyjne czy lookbooki. Portrety osób związanych z marką, np. twórców, także mogą pełnić rolę zdjęć wizerunkowych.

Zdjęcie katalogowe – grupa zdjęć przeznaczonych do publikacji w drukowanych i cyfrowych katalogach. Zdjęcia tworzone w oparciu o te same parametry dla wszystkich produktów – z tej samej pozycji i kąta robienia zdjęć, przy użyciu identycznego oświetlenia. Pozwala to na zachowanie spójności i seryjności materiału zdjęciowego. Za zdjęcia katalogowe służą głównie packshoty oraz zdjęcia duchy. Z powodzeniem wykorzystamy je także w sklepach internetowych.

Fotografia produktowa a jej alternatywy

Fotografia stockowa – gotowe zdjęcie, które kupujemy w banku zdjęć (czyli stocku). Możliwość jego wykorzystania (np. wydruku w konkretnym formacie czy użycia w wybranym medium) zależy od zasad zawartych w przypisanej mu licencji. Nie przedstawia stricte naszego produktu, więc jest raczej zdjęciem ilustracyjnym.

Render – nie jest zdjęciem, a wizualizacją – grafiką, która jak najdokładniej stara się oddać wygląd produktu.

Podziel się:

Facebook
Twitter
LinkedIn

Blog o fotografii produktowej

Nasza praca to nie tylko zdjęcia, ale także pasja, którą pragniemy dzielić się na wiele sposobów. Jednym z nich jest nasz blog, w którym przedstawiamy wszystkie ciekawostki i tajniki dotyczące pracy w studio fotograficznym. Szukasz porad od profesjonalistów z branży? Zapraszamy do lektury!

Social Media

Najpopularniejsze

Zobacz również

Powiązane posty